منبع اصلی:
روش ها و فنون تدریس
تألیف دکتر اسکندر فتحی آذر
انتشارات دانشگاه تبریز
منابع فرعی:
.1آقا معلم؛ تألیف فرانک مک کورت – ترجمه منیژه شیخ جوادی، نشر پیکان
.2استادان و نااستادانم؛ تألیف عبدالحسین آذرنگ، انتشارات جهان کتاب
.3ویژگی های اساتید برتر؛ کن بین، ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی و مژگان جبلی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
.1یادگیری زنجیره ای: یک سلسله از واکنشهای فرد باهم هماهنگ می شوند، ارتباط می یابند و زنجیره ای را بوجود می آورند (مهارتی یا کلامی): شنا کردن، بریدن، جمله سازی و ...
.2یادگیری تمیز دادن: سلسله رفتارهایی که یادگیرنده را قادر به قایل شدن تفاوت یا شباهت بین دو یا چند محرک می سازد.
.3یادگیری مفاهیم واقعی: تعریف مجموعه ای از اشیا یا پدیده ها و جریانات بر اساس عناصر مشترک، طبقه بندی
.4مفاهیم تعریفی: یادگیری مفهوم با تعریف، ویژگیهای بارز قابل مشاهده نیست؛ دوست، دانش و ... (انتزاعی بودن)
.5اصول و قواعد: ارتباط منظم بین دو یا چند مفهوم، توضیح و پیش بینی پدیده ها: آب در اثر حرارت تبخیر می شود
.6حل مسأله و قواعد عالی (سطح بالا): ایجاد ارتباط بین دو یا چند اصل برای حلّ یک مشکل یا کاربرد در موقعیت های جدید.
Oطرح واحد متداول: مجموعه از دروس با عنوان کلی، مفاهیم و موضوعات اصلی. روشهای آموزش معلم محور. اهمیت فراوان توالی و تسلط بر مفاهیم و مهارتهای اصلی.
Oطرح واحد درسی واقعی یا شبه آزمایشگاهی: باز هم توالی مهم است ولی انفرادی تر و دانش آموز محورتر است؛ روشهای حل مسأله و آزمایشگاهی مهم هستند. گام و سرعت شخصی امکانپذیر است.
Oفعالیت یادگیری بسته ای (بسته آموزشی): تسلط بر تمام مطالب و محتوای یک بسته برای انتقال به بسته دیگر؛ کاملا شخصی و انفرادی – یادگیری تسلط آموز
Oطراحی قرارداد یادگیری: عقد قرارداد بین معلم و دانش آموزان در مورد مطالب مورد آموزش، کیفیت فعالیت، میزان پیشرفت و ....
پاورپوینت روش ها و فنون تدریس تألیف دکتر اسکندر فتحی آذر- 136 اسلاید