بیوگرافی
رم کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن AAرفت و به تحصیل معماری درمدرسه پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید.
رم کولهاس و چاپ کتاب هذیان نیویورک
جاذبه شهر نیویورک وی را بر آن می دارد که درباره معماری این کلان شهر در تحقیقاتی را انجام دهد که در سال 1978 در کتابی با عنوان «هذیان نیویورک» به چاپ رساند و به زودی مشهور شد.او در این کتاب به جنبه های جذاب شهر نیویورک که تقریبا فاقد طراحی شهری و معماری با کیفیت است می پردازد و با این کتاب دلزدگی خود را از شهرهای به شدت طراحی شده و انعطاف ناپذیر هلند و خصوصا رتردام اعلام می کند.
OMAکولهاس بعدا به لندن برمی گرد جایی که او دفتر معماری خود را تحت عنوان بنا نهاد.
دفتری که با پشت کار او و همکارانش به عنوان مکانی مطرح گردید که فرهنگ معاصر و معماری معاصررا بسط می داد.او در خلال کار دفتر خود در سال 1995 کتاب کوچک،متوسط،بزرگ و کلان را نیز منتشر کرد و در سال 2000 شرکتی را نیز تحت عنوان خواهر زاده شرکت خود تاسیس کرد.که به عنوان مشاور با شرکت اصلی رابطه بین جامعه و ساخت محیط را بررسی کرد.
تعریف معماری از نظر رم کولهاس
معماری ترکیبی مخاطره آمیزی از توانایی و ناتوانی است که ظاهرا گرفتار«شکل دادن» به دنیا است.ذهن معماران برای فعال شدن،بستگی به تحریک دیگران-مشتریان،اشخاص یا موسسات-دارد.بنابراین،تصادف زیر بنای نهفته ی زندگی همه ی معماران است.آنها با سلسله ای از خواسته ها مواجه می شوند،با پارامترهایی که آن ها ایجاد نکرده اند در کشوهایی که آن ها به سختی با آن آشنا هستند و درباره ی موضوعاتی که معماران فقط به طور مبهم با آن آشنا هستند و منتظر روبرو شدن با مشکلاتی هستند که در مغز آن ها تثبیت نشده است و این برای معماران بسیار تعجب آور است.معماری در تعریف،یک سرگذشت پر هرج و مرج است.
و همچنین می گوید: امروزه معماری تابع بازار و وابسته به آن است.بازار ایدئولوژی ها را عوض کرده و حتی ریشه کن می کند. معماری هویت خود را از دست داده و تبدیل به یک تندیس شده،محدود گشته و اهمیتی نسبت به سایر چیزها ندارد و تنها شاید بتواند به یک نماد شهری شود.
ویژگی آثار رم کولهاس
شفافیت بصیری، استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ، به کار گیری فرم های خالص که از ویژگی های کارهای اولیه وی می باشد.
تضاد و عدم پیوستگی در آثار او که تنها بعد شکلی دارد ،در بعد تئوریک انسجام کاملی بین آثار او وجود دارد.(مثلا،طبقات را در یک ساختمان به صورت پدیده ای مستقل وتفاوت روی یکدیگر قرار داده است وپله به عنصری فرعی تبدیل شده است.)
عامل حرکتی،که از مشخصه های اصلی کار اوست و در اکثر کارهای وی بخشی از ایده های اصلی پروژه را به خود اختصاص می دهد.او به دنبال ناتمام،حرکت،درک جزیی و ناپیوسته و زیبایی شناسی نابهنگام است.
مثل:درپروژه شهر لیل فضای سکون شهری مانند میدان وجود ندارد.یا در کتابخانه دانشگاه ژوسیو شیبرابهایی طبقات را بهم وصل می کند.
با توجه به ویژگی هایی که گفته شد رم کولهاس در کل به دنبال طراحی لایه ای است که ضمن مستقل دانست هر لایه(قسمت یا طبقه) در ظاهر،در اجرا و واقعیت طرح،ارتباط و پیوستگی وجود دارد اما وسیله های ارتباطی به عنوان عناصر فرعی ولی با خاصیت حرکت در نظر گرفته شده است.
رم کولهاس و بحث اقتصاد ساختمان
اقتصاد ساختمان یکی از بحث های مهم کولهاس است:«اقتصاد برای وی صرفه جویی نیست،بلکه عملی ساختن بیشترین برانامه با به کار گیری حداقل سرمایه است.»در هر حال او به صرفه جویی نیز توجه می کندبرای اینکه تقلیل هزینه های اجرایی ساختمان به انگلی در فرایند طراحی تبدیل نشود،به تفحص در زمینه قابلیت های مصالح فقیر می پردازد.
مثل:دانشگاه «اوترخت» به وسعت 25000متر مربع که با بودجه تقریبی 12 میلیون دلار ساخته شد،هزینه ای را مطرح می کند که حتی برای کشورهای جهان سوم کاملا امکان پذیر است.
شامل 40 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت آثار و ویژگی های رم کولهاس