نیازهاى جسمى کودک
رشد جسمى کودک با تأمین امکانات و وسایل مادى از جمله بازی، امکانپذیر خواهد بود. از این طریق، خواستههاى بدنى و نیازهاى جسمى کودک تا حدودى اشباع و ارضاء مىشود. بنابراین مىتوان گفت: ”رشد و نمو کودک با غذا، بهداشت مناسب، آب، هوا، مسکن، خواب، استراحت، بازى و امثال آن انجام مىپذیرد. هر کودکى برحسب سن، حالات فیزیکی، شرایط جسمى و جنسی، نیازهاى متفاوتى دارد که در اینجا به نیازهاى جسمى کودک به بازى و رابطهٔ آن با ایجاد شناخت و رشد فکرى و در نهایت خلاّقیت در سنین مختلف پرداخته مىشود.
خصوصیات بارز کودک در هفت سال اول زندگى
برخى از خصوصیات کودک در هفت سال اول زندگى که مىبایست مورد توجه والدین و مربیان قرار گیرد عبارتند از:
- کودک در این سنین امور محسوس و واقعیتهاى جهان خارج مىشناسد.
- آگاهىهاى کودک در چارچوب امور محسوس و واقعیتهاى جهان خارج محدود است.
- کودک، بیشتر تسلیم میل و رغبتهاى آنى است و به آینده توجهى ندارد.
- ارادهٔ او ناپایدار است و خیلى زود در اثر زور و فشار تسلیم مىشود.
- کودک، موجودى عجول است و براى احتیاط، ارزش قائل نیست.
- اغلب اعمال او انعکاسى و از روى تقلید است.
- قدرت اندیشه، تعمیم و نتیجهگیرى کودک، بسیار محدود است.
- دوران کودکى دوران کنجکاوى و پرسش است.
- در سه سالگی، کنجکاوى و پرسش کودک به اوج خود مىرسد.
با تأمل در خصوصیات کودک در هفت سال اول زندگى توجه به پرسشهاى کودک اهمیت زیادى دارد و از آن مهمتر، نحوهٔ پاسخ دادن به آنها است که باید بسیار سنجیده و حساب شده باشد. تا پایان این دوره، وضعیت آیندهٔ کودک به لحاظ جسمی، اخلاقى و روانى تا حدودى روشن مىشود و معلوم مىگردد که او از لحاظ جسمى در آینده بنیهٔ قوى خواهد داشت یا ضعیف؟ داراى اخلاقى حسنه خواهد بود یا سیئه و ...
البته نقش تربیت را در سنین بعد نمىتوان از نظر دور داشت ولى مىتوان گفت تا حدود زیادى کودک در هفت سال اول زندگى تحت تأثیر والدین و مربیان است و شخصیت او شکل مىگیرد و فضایل و احیاناً رذایل را از والدین و در درجهٔ بعد از مربیان و اطرافیان نزدیک خود آموخته و در او بهصورت ملکه درخواهد آمد.
بر اساس قواعد به اثبات رسیده و تعالیم اسلامی، کودک در هفت سال اول زندگی، آزاد و از آموزش رسمى معاف است و مىتوان گفت در این دوره، کودک به حال خود واگذار مىشود و تکلیف منظم و شاقى به او تحمیل نمىشود. به همین دلیل، توصیه شده تربیت و آموزش در هفت سال اول زندگى در محیط خانواده صورت گیرد بنابراین ذکر دو نکته در اینجا ضرورى است:
- اول: منظور از آزاد بودن کودک در این دوره بدین معنى نیست که او هیچگونه آموزشى نخواهد دید؛ بلکه کودک در این سنین بهطور غیرمستقیم با بعضى از تکالیف آشنا مىشود و یا بهدلیل تشویقهاى والدین، نسبت به این تکالیف علاقهمند مىگردد تا در سنین بعدى با اشتیاق به انجام آنها بپردازد مثل تکالیف دینی، نماز و روزه ...
شامل 7 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله تحولات ذهنى و روانشناسی در سنین کودکى