مشخصات این فایل
عنوان: اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
این مقاله درمورد اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی می خوانید :
_ شرایط تاریخی ایران و توجه به غرب
هر چند توجه به زاویهها، و نحوة ورود و حاملین اولیة اندیشههای مغرب زمین موضوعی بسیار مهم است، بررسی ارزشها، اصول، آرمانها و احیاناً نقاط ضعف و خلأهای جامعة آن روز ایران نیز امری است که در کنار این مبحث باید در نظر گرفته شود. از این نکته نیز نباید غافل بود که ورود و رسوخ عقاید و افکار غرب و خیره شدن چشمها و حیران شدن عقلها و توجه کردن به اندیشههای دیگران از زمانی شروع شده که رشتة استقلال و پیوستگی و قوام جامعة ایران براثر حوادث و تحولاتی تلخ دچار وقفه و ضربة شدید شده بود. اگر چه این ضربات و تلخیها به اندازهای نبود که حیات و قوام جامعه را از هم بگسلد و رشتة وحدت ما را به یکباره قطع کند، در هر حال ورود جدی غرب به ایران با یکی از بدترین دورانهای تاریخی ایران مصادف شد. از این روست که حوادث تلخ و دردآور بعد از فاجعة ترکمانچای و سپس ضعف و فتور و سستی دستگاه حکومتی قاجاریه و نفوذ و رقابت دول غربی و «موازنة مثبت» قدرتهای خارجی و استعماری از جمله مهمترین عوامل منفی زمینههای تحقیر و یأس و احساس ضعف در بخشی از جامعه محسوب میشود. گرچه از طرفی برخی از تحصیلکردگان یا جمعی از مردم خواهان پیشرفت و تجدد با این زمینه و شرایط تاریخی با غرب روبرو شدهاند و اولین برخوردها در این شرایط صورت گرفته است، جنبة دیگر قضیه، افراطی است که در میزان ضعف و ارزیابی از داخل و دردهای اجتماعی انجام پذیرفته و بالطبع با توجه به درک نادرست و غیردقیق «صورت مسئله»، «جواب» نیز متناسب با واقعیات داده نمیشده است.
3_ نگرش به غرب از تقلید تا نقد
در این قسمت از تاریخ فکری سدة اخیر ایران نیز بحثها و پیچیدگیهای بسیار زیادی وجود دارد.
متون و اسناد تاریخی قرن اخیر ایران، حکایتها و فرازهای درخور توجهی را از این اشخاص و افکار با ارزش و اصیل برای ما گزارش میکنند، و زمانی که این افکار و زمینهها در تقابل با دیگر حوزهها و افکار قرار میگیرند، روشناییهای درخور توجهی را برای حیات امروز به ارمغان میآوردند.
در هر حال، عصر مشروطیت و بررسی تقابل و یا ارتباطات جریان و گرایش اندیشة مذهبی و تفکر سکولار عناصری را در خود پرورانده که بیاغراق برای دوران معاصر مهم، تازه، رهگشاست. محاورهای که امروز باید با تاریخ فکری گذشته داشته باشیم، نه تنها ضرورتی است که برای شناخت گذشته بهتر خواهد بود، بلکه لزوم وجوب آن برای فهم حال و آینده، بطور مؤثر احساس میشود.
4_ تأثیر مواجهة تفکر دینی با سکولاریسم در حوزه معرفت سیاسی
در مورد تأثیر اندیشههای غربی در شئون مختلف حیات ایرانیان بحث زیاد است. این تأثیر بویژه بعد از دوران مشروطه، بطور جدی در متن مسائل مهم جامعه مطرح بوده است؛ اما در کنار این مسئله و معضل اساسی، دو موضوع بر اهمیت و پیچیدگی مبحث میافزاید: یکی تلازم و یا تقابل اندیشة مذهبی با این تفکرات و دیگر تأثیر این کنش و واکنش در حوزة معرف سیاسی.
5_ تأثیر تفکرات تاریخی در حیات فکری _ سیاسی عصر حاضر
مسائل مختلف گفته شده و محورهای مورد اشاره هر چند از نظر «شناخت تاریخی» مهم و اساسی باشد، بازتاب آن در سایر حوزههای فکری سنوات اخیر و جوانب مادی و معنوی حیات امروز ما نیز بشدت تأثیرگذار بوده است.
ریشة بسیاری از مناقشات، مطالعات محاورههای امروز ما در حوزههای مختلف حیات اجتماعی، در پیوند «علت و معلولی» با گذشته است و به نظر میرسد سرچشمه بسیاری از این مسائل را به توان در دهههای قبل و بعد از مشروطه پیدا کرد.
اشتراکها و اختلافهای عصر مشروطیت و بازتاب آن در سدة اخیر
اشتراکها:
فضای مشترکی که در وجدان عمومی جامعه، تخطی از آن اصول، گناهی نابخشودنی شمرده میشد. این فضا و ارزشهایی که برآیند روح کلی آن زمان محسوب میشوند و بیاعتنایی آشکار بدان برای هیچکس ممکن نبود، در چند محور قابل دستهبندیاند:
لزوم تحرک و تحول
با توجه به شعور و هیجانهای پرشور صدر مشروطیت و استفاده از واژههای «شهید راه حریت»، «اساس مقدس»، «هیجان ملی» و اشعار حماسی… و غیره میتوان بخوبی به فضای خاص آن زمان نزدیک شد؛ فضایی که در آن، در وجدان عمومی و ملی مردم این اعتقاد کاملاً رسوخ یافته بود که بیتحرکی و سکون و سکویت در مقابل ظلم و ستم و استبداد، عامل اصلی عقبماندگی و فقر و پریشانی است.
لزوم آزادی و نفی استبداد
شعارهای آزادیخواهانه با رنگ و لعاب غربی و حتی مذهبی در آن زمان، جزو موضوعات و مسائلی بوده است که میتوان در هر ورق و هر صحنة مشروطیت مشاهده کرد.
تأکید بر نقش مردم و به حساب آوردن جدی آنها
در عصر مشروطیت، کفة مردم در ترازوی حکومت و مردم، سنگینی قابل ملاحظهای یافته بود؛ و هیچ مرام و فرقه و دستهای تا در مقابل مردم و نقش مردم اعلام موضع مثبت نمیکرد، مقبولیت و پذیرش عامه نمییافت.
سست بودن پایههای سلطنت فردی
ظلم سلطان و نامشروع بودن سلطنت استبدادی از جمله اصولی بود که در طی دوران مشروطه جای هیچ شبهه و شکی را باقی نمیگذاشت.
عمل به قانون
از مواردی است که در عصر مشروطیت، همگی به حفظ حرمت آن مقید و جملگی بر اصالت آن متفق بودند.
مثبت دیدن مسائل وافق روشن در تاریخ و آیندة ملت
روحی که در اوایل مشروطیت در ملت ایران دمیده شده بود، روح امید، اختیار و اراده در عوض کردن مشکلات و نارسائیها بود؛ و با توجه به همین نیرو و قوه و ذخیرة ملی بود که وصول به اهداف بزرگ و ملی و آیندهای درخشان به مردم نوید داده میشد.
اختلاف اندیشة دینی با سکولاریسم در برداشت از این روح کلی زمانه
الف_ مثال و الگوی انقلاب
ب _ تفسیر و برداشت از قانون
ج_ ترقی یا تعالی
با تأسف باید بگوییم که غلبه و سلطة نامشروع سکولارها در سنوات و دهههای بعد و منتهی شدن و الحاق این افکار به چکمههای خونین رضاخان و استعمار انگلیس و سپس امریکا، برای مدتها ریشة نقد و ارزیابی تمدن غربی را با فرهنگ خودی از دسترس جامعة ایران دور نگه داشت. و امروز به لطف پیروزی انقلاب اسلامی و غلبة تفکر دینی بر تفکر سکولار، این نقدها و ارزیابیهای تیزبینانه میتواند بستر و شروع مناسبی برای حرکت فکری جامعه علیه هجوم جدید فرهنگی غرب به ایران اسلامی باشد.
.....
بخشی از فهرست مطالب مقاله اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی
فصل اول غرب شناسی
_ اهمیت مطالعات غرب شناسی در عصر حاضر
_ هدف از مطالعات غربشناسی (خلاصه از اهداف)
فصل دوم سکولاریسم
_ واژهشناسی سکولاریسم
_ بحران دینی، سکولاریسم فراگیرترین شاخص فرهنگی مدرنیسم
_ نارساییها و محدودیتهای تناقض آفرین سکولاریسم
_ رابطه سکولاریسم و دین حق
سکولاریسم نوعی از تهاجم فرهنگی
درمان ضعف و عقب ماندگی
پاسخ سکولاریسمها و هدفشان
لاف زنی سکولاریتها
فصل سوم: سکولاریسم و زمینه ورود آن به ایران
_ ضرورت غربشناسی و زمینههای ورود آن به ایران
_ شرایط تاریخی ایران و توجه به غرب
_ نگرش به غرب از تقلید تا نقد
_ تأثیر مواجهة تفکر دینی با سکولاریسم در حوزه معرف سیاسی
_ تأثیر تفکرات تاریخی در حیات فکری _ سیاسی عصر حاضر
_ اشتراکها و اختلافهای عصر مشروطیت و بازتاب آن در سدة اخیر
1_ اشتراک
2_ اختلاف
فصل چهارم: آینده از آن کیست؟
دانلود تحقیق اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی