سازماندهی(سنتی ونوین)
درس:مهارتهای عمومی مدیریت
nسازماندهی
nدر سازماندهی، وظایف، اختیارات و مسئولیت های واحدها و پست های مشخص و نحوه هماهنگی و ارتباط بین آنها معین می شود .
nبه کمک سازماندهی است که هدفها شکسته شده و تحقق آنها میسر می شود. سازماندهی فعالیتی مستمر و مداوم است از این رو آن را سازماندهی مجدد یا فرایند انتخاب دائم نام نهاده اند.
nپویایی مدیریت ایجاب می کند تا سازماندهی در پی سازگاری سازمان با محیط متغییر، فناوری های جدید و سایر سازمانها استمرار داشته باشد. البته مستمر بودن به معنای آن نیست که سازمان دائماً دستخوش دگرگونی های بنیادی است بلکه تغییر متناسب با بازخورد گویای این واقعیت است که سازمان را تغییر داده و ان را با محیط هماهنگ و سازگار ساخته ایم.
n سازمان بر مبنای ارباب رجوع یا مشتری:
سازماندهی به گونه ای است که هر کدام از واحدها پاسخگوی گروهی متفاوت از ارباب رجوع یا مشتریان سازمان است. گروههای مختلف مشتریان سازمان ممکن است به خدمات متفاوت، کالاهای مختلف و شیوه هایی گوناگون فروش نیاز داشته باشند. هرگاه رضایت مشتری شرط اساسی سازمان باشد روشی مناسب به شمار می رود.
سازماندهی به گونه ای است که هر کدام از واحدها پاسخگوی گروهی متفاوت از ارباب رجوع یا مشتریان سازمان است. گروههای مختلف مشتریان سازمان ممکن است به خدمات متفاوت، کالاهای مختلف و شیوه هایی گوناگون فروش نیاز داشته باشند. هرگاه رضایت مشتری شرط اساسی سازمان باشد روشی مناسب به شمار می رود.
n سازمان مجازی
nسازمان مجازی عبارت است از شبکه موقت از شرکتها شامل عرضه کنندگان، مشتریان و حتی رقبا که در نقاط مختلف دنیا پراکنده بوده و با سرعت با همدیگر همکاری و ارتباط برقرار کرده تا از فرصتها استفاده کنند و در یک تلاش جمعی هریک از شرکاء شایستگیهای محوری خود را ارائه می کنند تا عملیات به نحو احسن انجام شود آن چنان که به هیچ وجه یک شرکت به تنهایی از عهده آن برنیاید.
n سازمانهای بدون مرز: (BARRIER FREE)
n تفکر ضرورت وجود مرزهای دقیق و مشخص در سازمان منجر به ساختارهای بوروکراتیک و نوعی رفتار استاندارد و منضبط در سازمان می شود. این نوع ساختار پویایی و انعطاف ندارد و نمیتواند در شرایط متحول و متغیر ادامه حیات دهد. از اینرو اخیراً ساختارهایی پا به عرصه وجود نهاده اند که فاقد مرزهای سنتی هستند.
n منابع
nحجازی.سید شهاب الدین.((سازمان های مجازی از رویا تا واقعیت))2007
nحسن پور اکبر ((ساختارهای جدید سازمانی))2003
nاسدی اصغر((ساختار سازمانی کتابخانه های دانشگاهی(گزارش نهایی) ))1385
nپهلوانیان .سایت ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات 1384
nاستیفن رابینز ((مبانی رفتار سازمانی))
nلیلا تیموری((سازمان آمار اطلاعات وارتباطات اصفهان)) پنج اس 1385
دانلود پاورپوینت مهارت های عمومی مدیریت ، سازماندهی - 67 اسلاید