لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه9
فهرست:
شاعر اجتماعی کیست؟
تاثیر ناسیونالیسم بر نوسیندگان ایرانی
منابع:
(( تفکر هرگز یک فعالیت جدابافته و بدور از تاثیرهای زندگی گروهی نیست. از همین روی ، تفکر را باید در چهارچوب زمینه اجتماعی اش در نظر گرفت. ))
لوئیس کوزر
شاعر اجتماعی کیست؟
شاعر اجتماعی کسی است که بر کلیه جریانهای زمانی و مکانی خود وقوف دارد. یعنی مذهب ، سیاست ، جامعه شناسی ، تاریخ و غیره. چنین شاعری قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته و خود را جدا از مردم و اجتماعش نمی داند. (( باباطاهر درد زمانه خودش را شناخته بود ، خودش سوته دل بود و سوته دلان را خبر می کرد تا گرد هم آیند و غمها وانمایند. )) ۷ شاعر اجتماعی باید به دنبال (( درمان باشد نه تسکین ، به دنبال تفهیم باشد نه تسکین ، طبیب غمخوار باشد نه دلقک بیعار. )) ۸ و به یاری حقیقت هایی
می رود که نیازمند پناه اند و حنجره ای را طلب می کنند که فریادشان را به گوش اهلش برسانند. (( وقتی درست حرف زدی و حرف دلت ، شرفت ، مسولیتت و حرف مردم خود را زدی و حرف تقاضای تاریخ انسانی و شرفمند و پیشرو زمانه ات را زدی ، آن وقت احتمالا بل
یقینا مردم زمانهای بعد هم تو را به عنوان یک سند می شناسند ، یک شاخص. )) ۹ شاعر
وقتی به این نقطه می رسد می داند در کجای زمین ایستاده است و ستا ینده کدامین
معانی و اوضاع است.
شاعر اجتماعی وابسته به یک حزب و مبلغ یک تفکر ایدئولوژی نیست ، زیرا در غیر این
صورت شعر را که باید در خدمت کل جامعه و خیر تک تک اعضای آن باشد در خدمت گروهی خاص و اهداف ویژه ای در می آورد. چنین رویه ای آزادی را از شاعر گرفته و او را ملزم به چرخش در یک دایره بسته می کند. (( وقتی که ما از یک آرمان سیاسی حمایت می کنیم می توانیم دچار اشتباه و فریب بشویم و به این ترتیب این اشتباه و فریب را به دیگران منتقل کنیم. )) ۱۰ بنابراین التزام شاعر باید (( فارغ از سیاست و تنها در راه تعالی انسان باشد. )) ۱۱ چنین رویه ای را می توانیم در اشعار شاعرانی چون شاملو ، خوئی ، سپانلو ، اخوان و
نظایر آنها ببینیم. (( دوران کمال شعر اخوان ، دو دهه سی و چهل است و عجیب اینکه در
این دوران است که شاعر با اینکه علایق سیاسی چپ و ناسیونالیستی داشته است ، شعر
سیاسی محض در اشعار او کمتر می یابیم. حتی قصیده غرایی که در ستایش دکتر مصدق
سروده و شاید در زمره سیاسی ترین اشعار او باشد ، از شعار خالی است. این امر عجیب
نیست ، زیرا در شعر بر خلاف آنچه معمولا تصور می کنند ، مراد و مقصود شاعر بیان
نمی شود و اگر شد ، قاعدتا می بایست شعر شاعر سراسر آکنده از مطالب و مضامین
ایدئولوژیک و سوسیالیسم و ناسیونالیسم باشد. )) ۱۲
در یک جمع بندی باید گفت که شاعر اجتماعی در درجه نخست باید شاعر به معنای اخص
آن باشد ، به گونه ای که (( هویت هنری خود را ثابت کند )) ۱۳ و سپس طبق گفته
مایاکوفسکی (( برای نوشتن از اجتماعش سفارش قبول کند. )) ۱۴یعنی یعد از آشنایی با
زیروبم شعر و شاعری و آراسته شدن به فنون آن پاسخ شایسته ای به سفارش اجتماعش
بدهد.
تاثیر ناسیونالیسم بر نوسیندگان ایرانی
«ایران نو» ارگان حزب دموکرات و مهمترین و معتبرترین روزنامه تهران در دوره مشروطه دوم بود. انتشار این روزنامه به صورت مستقل در ۲ شهریور ۱۲۸۸ آغاز شد و چندین سوسیال دموکرات برجسته که به حزب دموکرات وابسته بودند آن را اداره می کردند. ایران نو در تابستان ۱۲۸۹ تعطیل شد، اما در ۴ آبان ۱۲۸۹ به عنوان ارگان رسمی کمیته مرکزی حزب دموکرات دوباره منتشر شد. ایران نو یکی از جدی ترین مطبوعات سوسیالیست های ایران در قرن بیستم بود و روزنامه نگاری به سبک اروپایی را در ایران رواج داد.بعضی از
مقاله در مورد تاثیر ناسیونالیسم بر شاعران و نویسندگان ایران زمین