پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (HCOCQ) در سال ۱۹۶۳ توسط هالپین و کرافت طراحی گردید. این پرسشنامه در آغاز برای سنجش جو سازمانی در اماکن آموزشی طراحی گردید اما سپس در حیطههای مختلفی از آن استفاده شد.
جو سازمانی به تصورات ، احساسات و ارز ش های کارکنان در محیط کارشان اطلاق می شود. همین طور احساس تعهد نسبت به سازمان، حس اعتماد و تعلق، اعتماد به نفس و وفاداری را نیز شامل می شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فضای فیزیکی، قوانین سازمانی حاکم و ویژگی های رفتاری افراد در محیط کار قرار می گیرد.
پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت یک پرسشنامه استاندارد است. ابعاد پرسشنامه جو سازمانی عبارت است از: روحیه گروهی، مزاحمت، صمیمیت، علاقمندی، ملاحظه گری، فاصله گیری، نفوذ و پویایی، تاکید بر تولید. این پرسشنامه ۳۲ پرسش دارد.
در این پژوهش منظور از جو سازمانی نمره ای است که کارکنان به سوالات ۳۲گویه ای پرسشنامه جو سازمانی می دهند.
مقیاس پرسشنامه
نمره گذاری پرسشنامه براساس طیف لیکرت و از ۱ تا ۵ طبق جدول زیر امتیازبندی شده است:
خیلی کمکممتوسطزیادخیلی زیاد۱۲۳۴۵.
پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت