![دانلود تحقیق فریدون هویدا](../prod-images/572471.jpg)
قرنطینهی هویدا
ـ سیهبخت یا سعادتمند. برای خودت زاییده شدهای.
(از نمایشنامهی آلسس اثر اورپید و پاراگراف پایانی رمان قرنطینه)
Les Quarantanie واژهای است فرانسوی که هم معنای «قرنطینه» میدهد هم چهلسالگی و هم معنای پرهیز دارد و هم گل شببو. عدم قطعیت معنا در واژه، حالتی را نشان میدهد برزخی. و میان دو جهان آزادی و اسارت. جهان زندهها و مردهها.
فریدون هویدا برادر کوچک امیرعباس هویدا بود. و آنها پسران عینالملک، دیپلمات عصر قاجار و پهلوی بودند. فریدون هویدا و البته برادرش در افت و فرود زندگانی، شخصیت سیاسی مدام در عرصهای محسوب میشدند که با انقلاب یکی جان از کف داد و دومی به قرنطینه رفت.
این نوشتار اما با سرنوشت و سیاست آنها کاری ندارد. تنها «فریدون هویدا» بهعنوان نویسندهای ایرانی و صاحب چند داستان، مقالات متعدد در مجلات سینمایی و البته رمان درخشان «قرنطینه» مورد نظر است. مرگ بهانهی خوبی نیست اما تنها بهانه است.
هویدا نویسندهای پر آوازه، نظریهپردازی خوشفکر و از بنیانگذاران مجلهی سینمایی «کایه دو سینما» بود. (معمای هویدا. عباس میلانی. صفحهی ۱۷)
فریدون هویدا تربیتیافتهی نسل و نظام پر تب و تاب جنگ جهانی دوم بود. فرانسهی دوران دادائیستها، سوررئالیستها و سرانجام اگزیستانسیالیستها. اتمسفری که فکر او را تشکیل داد باعث شد در نوشتههایش به خصوص رمان «قرنطینه» عناصر شرقی و اقلیمی، به عنوان خاستگاه خود او از یک سو و اندیشهی روز اروپا و از همه مهمتر اگزیستانسیالیسم سارتری، از سوی دیگر، لحن و حالتی به داستان پردازیاش بدهد خاص خود او.
در «قرنطینه» به آدمی الجزایری برمیخوریم که در یک میهمانی مجلل فرانسوی نشسته، خیالپردازی میکند، عاشق میشود و بازمیگردد به دوران کودکی خود در ذهنش و در پایان عشق را برمیگزیند. «اختیارگرایی» چنین، دقیقن در مقابل هستیشناسی جبرگرایان قرار میگیرد. او سرنوشت خودش را خود انتخاب میکند.
رخدادی کاملن «اگزیستانسیالیستی»، همچنان که در «تهوع» شخصیت موردنظر سارتر «هنر» را برمیگزیند. شخصیت «قرنطینه» هم عشق را انتخاب میکند.
شامل 9 صفحه word
دانلود تحقیق فریدون هویدا