لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه44
فهرست مطالب
شاد زیستن
ازجامعه شناسی شادی تا مدیریت شادی
روانشناسی شادی وسازندگی درآزادی وغم
منابع
شاد زیستن
یکسویه نگری به مسائل سیاسی و اجتماعی در میان ایرانیان و مهمتر از آن برخورد یکجانبه با احساسات شخصی و بیان و یا باور بخشی از آنها تنها شرایط زندگی فعلی آنها را مخدوش نمیکند بلکه قضاوت آیندگان درباره نسل گذشته خود را هم دچار سردرگمی میکند.
فرهنگ ایرانی با رنج و اندوه عجین شده است. دور ماندن از شادی که در باور مذهبی او نقش جدی دارد به چنان ارزش نهادینه شدهای بدل شده است که حتی در کسانی هم که خود را مذهبی نمیدانند دارای ارزش فراوان است.
فرهنگ سیاسی ، اجتماعی ایران با ادعای روشنگری و مدرنیته در دهههای گذشته نه تنها تعدیلی درفرهنگ رنج و اندوه ایجاد نکرد بلکه حتی گروههای غیرمذهبی هم به رونق این فرهنگ افزودند. رنج بردن اگر در عرصه غیرمذهبی اجر اخروی به همراه ندارد اما به عنوان نشانه مقاومت و همدردی با ستمدیدگان دارای ارزش است. در این فرهنگ هر چه رنگ و بوی شادی داشته باشد به ابتذال نزدیک میشود. شادی به کسانی تعلق دارد که غم را نمیشناسند یعنی از رنج محرومان آگاهی ندارند.
در فرهنگ سیاسی مبارزه برای زندگی بهتر با قربانی ، فدایی شدن و مردن همراه است. هر چند اهداف و اندیشههای سیاسی گروههای سیاسی چپ با ایدئولوژی مذهبی همخوانی ندارد اما عملکردآن در جاهایی به مذهب پهلو میزند. در انتخاب رنگها و نوع پوشش زیبائی نقشی ندارد. سرودهای انقلابی جای هر موسیقی دیگری را میگیرند. یک رنگی در نوع رفتار و پوشش زیبائی تنوع و سلیقههای فردی گوناگون را دریغ میدارد.
غم و غصه و آه و ناله متداول در فرهنگ مذهبی در اینجا جای خود را به نوعی خشونت رفتاری میدهد که باز هم در آن جای شادی به عنوان عنصر زندگی بخش خالی است. در فرهنگ سیاسی ، اجتماعی ایران اگر در حرفها در جایی در زمان مبارزه سخنی از شادی و لذائذ زندگی هم به میان میآید، اما در نوشتهها یا اصلا دیده نمیشوند و یا حضوری کمرنگ دارند. آنچه بر جای میماند میباید
تحقیق در مورد شادی