نوع فایل: word
قابل ویرایش 62 صفحه
جهت دریافت درجه ی کارشناسی در رشته ی روان شناسی
چکیده:
هدف من از این تحقیق بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر روی پرخاشگری کودکان از دیدگاه والدین ان ها در شهرستان ایوان است. در این تحقیق جامعه و نمونه به صورت کاملأتصادفی انتخاب شده است که در مجموع در این تحقیق 200خانواده شرکت کرده اند .تحلیل یافته ها نشان می دهد مه بین بازی های رایانه ای و پر خاشگری کودکان رابطه معناداری وجود دارد.
جهت تجزیه و تحلیل این تحقیق از نرم افزار spssاستفاده شده است.
مقدمه:
بازی های رایانه ای یکی از سرگرمی های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی های مهیج و پر کشش ساعت ها کودک و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده، او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می برد و در این گیر و دار یا چیزی را کند. این بازی ها در کنار محاسنشان، گاه آثار مخرب روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان بر جای می گذارند که با توجه به ظرافت فکر و ذهنشان جبران آن ها شاید برای همیشه ناممکن شود.لذا وظیفه ی ما والدین و دست اندکاران امور فرهنگی است که به استفاده کودکان و نوجوانان از بازی خلاقیت آنان تبدیل کنیم و از تأثیرات مخرب آن ها بکاهیم. این مقاله سعی دارد در این جهت اطلاعاتی در اختیار اولیا و مربیان گرامی قرار دهد.
با نگاهی به انبوه بازی های موجود در بازار در می یابیم که قریب به اتفاق این بازی ها وارداتی و محصول کشورهای دیگر، خصوصاً کشورهای غربی است که در ساخت هریک از این بازی ها اهدافی را دنبال می کنند. متأسفانه کشور ما در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست نیافته است. شرکت هایی در این زمینه مشغول فعالیت اند و تولیداتی هم عرضه کرده اند که متأسفانه پاسخ گوی نیازهای نسل امروز جامعه ما نیست و باید برای این امر مهم و حیاتی، توسط مسئولان ذیربط، تدابیری اندیشیده شود.
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات پژوهش
فرم نظر خواهی استاد
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
اهداف اصلی(کلی)
اهداف فرعی(جزئی)
فرضیه تحقیق
تعریف مفهومی بازی های کامپیوتری
تعریف مفهومی پرخاشگری
تعریف عملیاتی پرخاشگری
تعریف عملیاتی بازی های کامپیوتری
فصل دوم:پیشینه و ادبیات پژوهش
تاریخچه بازیهای رایانه ای
پیدایش بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
اثر بازیهای رایانه ای بر پرخاشگری
محاسن بازی های رایانه ای
معایب بازی های رایانه ای
مخرب ترین بازی های رایانه ای
طرف داران ذاتی بودن پرخاشگری
طرفداران منشاء اجتماعی پرخاشگری
ناکامی-پرخاشگری
عوامل خانوادگی پرخاشگری
عوامل محیط(اجتماعی-فرهنگی)
تاثیر باز های رایانه ای خشن بر روی پرخاشگری
وخشونت کودکان ونوجوانان
بیماری های روحی کاربران بازی های رایانه ای
معرفی برترین بازیهای رایانه ای با هویت ایران
تاثیر بازیهای رایانه بر شخصیت مخاطبین
پیشینه پژوهش در داخل کشور
پیشینه پژوهش در خارج از کشور
فصل سوم روش پژوهش
طرح پژوهش
جامعه آماری
نمونه آماری
نحوه نمونه گیری
ابزار نمونه گیری
معرفی پرسشنامه
روش تجزیه وتحلیل
فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها
آمار توصیفی
امار استنباطی
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری
پیشنهادات وراه حل های کاربردی
پیشنهادات پژوهشی
محدودیت های تحقیق
استفاده کنندگان
پیوست ها
منابع وماخذ
پرسشنامه
منابع و مأخذ:
پایگاه اینترنتی تبیان. www.Tebyan.Nrt
اکبری ، ابوالقاسم ، مشکلات نوجوانان و جوانان ، چاپ دوم نشر ساوالان ، تهران ، سال 1381
نلسون ، ریتاولکس ، الن سی ، ایزارائل : اختلالات رفتاری کودکان محمد تقی منشی طوسی ، چاپ چهارم ، انتشارات آستان قدس رضوی مشهد ، سال 1369
نوابی نژاد ، شکوه : رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و راههای پیشگیری و درمان ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان 1372- دیدار آشنا ، خرداد 1385 - نیره پارساامیدوار،احمد –صارمی ،علی اکبر 1381،اعتیاد به اینترنت،اتشاراتتمرین،مشهد.
-پژوهش دکتر علی بنی اسدی با عنوان (تا ثیر بازی های رایا نه ای بر شخصیت کودکان و نوجوانان).
-ویژه نامه دیده بان جوان (ویژه بازی های رایا نه ای )بهمن 87موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعیآستانقدس.
-مصاحبه با آقای دکتر بهروز مینایی رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای.
-روزنامه کیهان ،چهارشنبه 29شهریور 85
-سایت جامع مدیریت (مدیر یار)
modiryar . com
farsnews.com8
buchman.d.funk.1996 childrenes tim commit ment and geme preference.
Griffiths M.D.Hunt.N1998 Depende nce on computer games by adolescents
Young 1999 internet addion sym ptoms evalua tion and treatment inlvande creek ja
پایان نامه ی بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر روی پرخاشگری کودکان از دیدگاه والدین. doc