معماری سرویس گرا به سرعت به عنوان نخستین ائتلاف و راه حل معماری محیطهای محاسباتی ناهمگون و پیچیده معاصر پدیدار گشته است . SOA نیازمند این است که سازمانها مدلهای کسب و کار خود را ارزیابی کنند, به ایجاد تکنیکهای تحلیل و طراحی مبتنی بر سرویس بیاندیشند و طرحهای گسترش و پشتیبانی روابط مابین فروشنده , مشتری و شریک تجاری را ارزیابی کنند . طراحان نمی توانند انتظار مدیریت توسعه یک پروژه سرویس گرا را داشته باشند بدون اینکه به شیوه طراحی دقیق و متدولوژی توسعه تکیه داشته باشند . از آنجایی که متدولوژی توسعه مبتنی بر سرویس اهمیت حیاتی در توصیف ,ساخت , پالایش و تطبیق فرایندهای کسب وکاری دارد که تغییرپذیری بالایی دارند و تا به حال روش مناسب و منسجمی برای توسعه برنامه های کاربردی تجاری قدرتمند وجود ندارد , هدف این تحقیق ارائه روشی برای طراحی مبتنی بر سرویس می باشد . در این تحقیق از تکنیکها و مباحث مطرح درSOA استفاده شده و برای طراحی سرویس گرا روشی پیشنهاد می شود . تمرکز تحقیق بر روی فرایند طراحی می باشدکه اصول و تکنیکهای کافی برای مشخص کردن , ساخت و پالایش فرایندهای کسب وکاری که به سرعت دچار تغییر می شوند فراهم می کند . روش پیشنهای برای ایجاد کنترل متمرکز از تجرید لایه های سرویس و طبقه بندی انواع سرویس استفاده نموده و در کنار استفاده از سیستمهای موروثی در حمایت از استراتژیهای کوتاه مدت سازمانها ,بر اساس اصول طراحی و اصول سرویس گرائی در راستای استراتژیهای بلند مدت عمل می کند تا در تامین اهداف تجاری و حمایت از فرایندهایی که به سرعت دچار تغییر می شوند مفید واقع شود . همچنین زمینه تعامل عاملهای مختلف فرایند که در سطح چندین سازمان گسترده شده اند فراهم می شود و با تحلیل تغییرپذیری, انعطاف پذیری سیستم در حمایت از نقاط متغیر فرایندها و تغییر در سیاستهای کسب و کار افزایش می یابد . بدین منظور در ادامه بحث ابتدا سبکهای مختلف توسعه نرم افزار به همراه سبک مبتنی بر سرویس و اصول سرویس گرائی به تفصیل بررسی می گردد , سپس چرخه حیات معماری سرویس گرا و فاز تجزیه و تحلیل که مقدمه ای برای طراحی می باشد مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه با بیان اصول و الگوهای طراحی موجود , راهکار پیشنهادی با نمونه پیاده سازی شده به صورت مشروح بیان می گردد .
کلمات کلیدی : SOA , Layer, Service Type , Process ,Variation , Granularity .Composition
مقدمه
در طول چهار دهه اخیر، میزان پیچیدگی نرم افزارها بصورت صعودی افزایش یافته و تقاضا برای نرم افزارهای قدرتمندتر بیشتر شده است. در این میان، به نظر می رسد که روشهای قدیمی جوابگوی نیازهای در حال رشد کنونی نیستند و نیاز به ایجاد و بکارگیری روشهائی است که بوسیله آنها بتوان بر این پیچیدگیها بصورت کاراتر و در زمانی کوتاهتر غلبه کرد. از سوی دیگر امکان کنار گذاشتن یکباره سیستمهای نرم افزاری موجود که تا به حال مشغول سرویس دهی به مشتریان بوده اند، وجود ندارد و می بایست سیستمهای جدید را بصورت یکپارچه و در کنار همین سیستمهای فعلی بوجود آورد. معماری سرویس گرا، با تکیه بر اصول سرویس گرائی و محاسبات و سرویس های توزیع شده و بر پایه پروتکلهای شبکه و لایه های منطقی سرویس و همچنین زبانهایی که تولید نرم افزارهای توزیع شده را فراهم می کنند، به عنوان راه حلی مناسب جهت از میان برداشتن مشکلات و مسائل مذکور مطرح گردیده است[20,21].
چکیده
مقدمه
فصل اول: کلیات معماری سرویس گرا
1-1) تعاریف اولیه
1-1-1) سبک معماری مبتنی بر سرویس
2-1) اهداف تحقیق
3-1) پیشینه تحقیق
4-1) روش کار و تحقیق
5-1) مقایسه ای بر مدلهای توسعه وابسته به معماری
1-5-1) توسعه مبتنی بر object
2-5-1) توسعه مبتنی بر مؤلفه
3-5-1) محاسبات توزیع یافته
4-5-1) معماری سرویس گرا
1-4-5-1) توسعه مبتنی بر سرویس
2-4-5-1) قابلیتهای معماری سرویس گرا
6-1) مؤلفه های SOA
7-1) اصول سرویس گرائی
8-1) سرویس گرائی و تشکیلات سازمانی
1-8-1) لایه های سرویس
1-1-8-1) لایه سرویس کاربردی
2-1-8-1) لایه سرویس تجاری
3-1-8-1) لایه سرویس همنوائی
2-8-1) سرویسهای Agnostic
فصل دوم : تحلیل مبتنی بر سرویس
1-2) چرخه حیات معماری سرویس گرا
2-2) استراتژیهای تحویل SOA
1-2-2) روش پایین به بالا
2-2-2) روش بالا به پایین
3-2-2) روش Meet-In-The-Middle
3-2) تحلیل سرویس گرا
1-3-2) اهداف تحلیل سرویس گرا
2-3-2) پروسه تحلیل سرویس گرا
فصل سوم : الگوها و اصول طراحی
1-3) نکات قابل توجه طراحی
1-1-3) مدیریت دانه بندی سرویس و مؤلفه
2-1-3) طراحی برای قابلیت استفاده مجدد
3-1-3) طراحی برای قابلیت ترکیب سرویس
1-3-1-3) اتصال و همبستگی
2-3) رهنمودهای عمومی
1-2-3) استانداردهای نامگذاری
2-2-3) طراحی عملیات سرویس به شکلی که ذاتا قابل توسعه باشد
3-2-3) تعیین متقاضیان مطرح سرویس
3-3) الگوهای طراحی و انواع معماری
1-3-3) الگوها
2-3-3) طراحی بنیادی
فصل چهارم : راهکار پیشنهادی
1-4) مرحله 1 بازبینی لایه بندی سیستم SOA
1-1-4) فعالیت 1 مروری بر استراتژیهای لایه بندی
2-1-4) فعالیت 2 بازبینی لایه بندی فاز تحلیل
3-1-4) فعالیت 3 معرفی لایه های تخصصی تر
1-3-1-4) لایه داده
2-3-1-4) لایه دسترسی سرویس
3-3-1-4) لایه تعامل
2-4) مرحله 2 تحلیل تغییرپذیری
1-2-4) فعالیت 1 شناسایی انواع تغییرپذیری
2-2-4) فعالیت 2 مدلهای موجود برای تغییرپذیری
3-2-4) فعالیت 3 گروهبندی و مدلسازی تغییرپذیری
4-2-4) فعالیت 4 نگاشت نقاط تغییرپذیر
3-4) مرحله 3 سرویسهای فاز طراحی
1-3-4) فعالیت 1 تعیین سرویسها
2-3-4) فعالیت 2 جایگاه سرویسهای کنترلی
4-4) مرحله 4 مروری بر دانه بندی
1-4-4) فعالیت 1 تکنیک دانه بندی سرویسها و چنددانه ای بودن
2-4-4) فعالیت 2 متدهای چند دانه ای سرویسها
5-4) مرحله 5 مدلسازی فرایند
1-5-4) استفاده از مدلسازی فرایند برای طراحی معماری سرویس گرا
2-5-4) ابزار مدلسازی فرایند
3-5-4) فعالیت طراحی فرایند کسب و کار مبتنی بر سرویس
فصل پنجم : بررسی موردی
1-5) انتخاب بررسی موردی
1-5) سیستم سفارش کالا
3-5) تحلیلی بر راهکار پیشنهادی
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات
1-6) نتیجه گیری
2-6) پیشنهادات
مقاله
پیوستها
منابع و ماخذ
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع لاتین
سایتهای اطلاع رسانی
اختصارات
چکیده انگلیسی
شامل 265 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه ارائه روشی برای طراحی مبتنی بر سرویس