
فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:143
چکیده:
فرهنگ به عنوان سیستم و نظامی متشکل از اجزاء (مانند: عقاید، آداب و رسوم اجتماعی، مواریث ملی، خصلتهای بومی، قومی و مذهبی) است که در طول تاریخ از شیوه زندگی مردم پدید میآید و مدیریت نیز به رهبری و هدایت جامعه، سازمان، گروه و یا مجموعهای به سمت هدف مطلوب (رشد و کمال) با به کارگیری عوامل و نیروهای مادی و معنوی است. با این بیان مدیریت فرهنگی نیز به عنوان شیوه و روش اداره کردن فرهنگ اجتماعی از جمله مهمترین مقولههای بشری در طول تاریخ بوده است. آنچه پرداختن به این مقوله را لازم و ضروری مینماید، حضور اسلام در عرصههای مختلف مدیریت جهانی و همچنین لزوم معرفی والاترین نمونه مدیریتی طول تاریخ یعنی پیامبر اسلام6است. البته در مورد پیشینه این موضوع باید گفت که با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که بحث مدیریت فرهنگی یک بحث نو ظهور است که در عصر اخیر به آن پرداخته شده است و آثار قدیمیتر صرفاً به سیر زندگانی پیامبر اسلام6اشاره داشتهاند. بر این اساس در راستای دستیابی به مدیریت فرهنگی پیامبر6 در عرصههای مختلف جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شیوهها و ابزارهایی ضروری به نظر میرسد. این شیوهها و ابزارهای مدیریتی عبارتاند از: صداقت، صبر و مدارا در برابر ناملایمات، تلاش برای وحدت با ادیان الهی، مبارزه با جنگهای روانی، مبارزه با عقاید خرافی، استفاده از منطق و استدلال در تبیین معارف اسلامی، بیان صدق و راستین با مردم، پایبندی به قانون، برخورد قاطع با منافقان و دشمنان اسلام، استفاده از ارتباطات رسانهای، استفاده از مکانهای مذهبی، استفاده از ابزارهای تبلیغی، تدوین و اجرای قانون در جامعه، احیای شعائر اسلامی، تصمیمات راهبردی در مواجهه با فتنههای دشمنان، نیروی نظامی بازدارنده. بر این اساس تحقیق مورد نظر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و علومی همچون علوم قرآن، تفسیر، حدیث، تاریخ اسلام، مدیریت و ... به صورت کتابخانهای و روش گردآوری فیش برداری انجام شده است تا بتوان شیوه مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام 6 را معرفی نمود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیّات و مفهوم شناسی. 3
1-1-5. جنبه جدید بودن و نوآوری پژوهش. 10
1-1-8. پرسشهای فرعی پژوهش. 11
1-1-12. روش گردآوری اطلاعات. 13
1-1-13. نتایج علمی و عقلی پژوهش. 13
1-2-1. معنای لغوی و اصطلاحی«مدیریت». 14
1-2-2. معنای لغوی و اصطلاحی «فرهنگ». 15
1-2-3. معنای لغوی و اصطلاحی «جامعه». 19
1-5. اهمیت و ضرورت مدیریت فرهنگی در اسلام. 21
1-6. بررسی ابعاد مدیریت فرهنگی در اسلام و غیر اسلام. 25
1-7. نقش مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی. 31
- پذیرفتن سنت های نیک جامعه. 32
- ارتقاء باورهای دینی. 33
- حفظ ارزش و کرامت انسانی. 35
- توجه به اصل عدالت. 37
- توجه به اصل آزادی. 39
فصل دوم: ابزارها و شیوه های مدیریت فرهنگی پیامبر اکرم6 41
2-1. ابزارهای مدیریت فرهنگی. 42
2-1-1-1. تصمیمات راهبردی در مواجهه با فتنههای دشمنان 42
2-1-1-2. تدوین و اجرای قانون درجامعه. 44
2-1-1-3. اجرای حدود و مجازاتهای شرعی. 45
2-1-2-2-1. استفاده از ارتباطات رسانهای (مکاتبات). 50
2-1-2-2-2. اعزام مبلغین و هیئت های تبلیغی. 51
2-1-2-3-3. حکمت و اندرز نیکو. 54
2-1-2-4. سفر حاکم اسلامی به نقاط مختلف. 55
2-1-2-5. استفاده از شعائر اسلامی برای ارتباط با عامه 55
2-1-2-6. استفاده از مکانهای مذهبی. 57
2-2. شیوههای مدیریت فرهنگی. 58
2-2-1-1. بیان صدق و راستین با مردم. 59
2-2-1-3. صداقت، صبر و مدارا در برابر ناملایمات. 62
2-2-1-4. استفاده از منطق و استدلال در تبیین معارف اسلامی 66
2-2-1-5. پاسخ به شبهات و سوالات مردم. 69
2-2-2-1. برخورد قاطع با منافقان و دشمنان اسلام. 71
2-2-2-2. مبارزه با عقاید خرافی. 74
2-2-2-3. مبارزه با جنگهای روانی. 75
2-2-2-5. طرح مشترکات میان ادیان آسمانی. 78
فصل سوم: عرصههای مدیریت فرهنگی پیامبراکرم6. 80
3-1-1. جهان شمولی مدیریت فرهنگی اسلامی. 82
3-1-2. اقدامات عملی پیامبر6 در راستای مدیریت فرهنگی جهان شمول 83
3-1-2-1. هجرت عاملی برای اشاعه فرهنگ. 83
3-1-2-2. ارسال نامه به مناطق مختلف. 85
3-1-2-3. ارسال نماینده به سوی امپراطوریها. 86
3-1-2-4. انتقال فرهنگ با پذیرش نمایندگان سرزمین ها دیگر 87
3-1-2-5. نمایاندن قدرت اسلام با اعزام سریه و برخورد های نظامی 88
3-1-2-6. تبلیغات فرهنگی مناسب در مکانهای راهبردی. 90
3-2-1. تشکیل حکومت بر پایه دین و توحید. 92
3-2-2. توجه به عدالت در حکومت. 94
3-2-3. تعاون و همکاری بین حکومت و مردم. 97
3-2-4. رحمت و مودّت حاکم نسبت به مردم. 97
3-2-5. جلب منافع و دفع مفاسد از اهداف حکومت. 98
3-2-6. شورا و مشورت در حکومت اسلامی. 99
3-2-6-1. اهمیت مشورت در حکومت از دیدگاه اسلام. 100
3-2-6-2. مشورت حاکم اسلامی با زیر دستان در مواقع حسّاس 101
3-3-1. ارتقاء سطح بصیرت و علم آموزی. 103
3-3-2. توجه به تربیت فردی. 105
3-3-3. اصلاح خانواده و توجه به آن. 105
3-3-4. توجه به آحاد جامعه به ویژه محرومان. 107
3-3-5. توجه به تربیت اجتماعی و مبارزه با فرهنگ جاهلی 109
3-3-6. تحکیم روابط اجتماعی. 113
3-3-6-1. حسن معاشرت و توجه به اخلاق نیکو در جامعه. 115
3-3-6-2. برخورد نیکو با افراد تازه مسلمان. 118
3-3-6-3. احترام به اقلیت های مذهبی در جامعه. 119
3-3-7. ترویج فرهنگ عدالتگرایی و ظلم ستیزی. 120
3-3-8. ترویج اعتدال و میانهروی در جامعه. 125
3-4-1. برنامه ریزی اقتصادی. 127
3-4-2-1. توجه به کار و کسب روزی حلال. 128
3-4-2-2. ضرورت تلاش انسان برای کسب روزی. 129
3-4-2-3. برخورد با برخی از معاملات زمان جاهلیت. 130
3-4-2-5. تعیین محل مناسب برای کسب و تجارت. 132
3-4-2-6. خودداری از غش در معامله. 133
3-4-2-7. تشکیل بیت المال محلی برای جمعآوری درآمدهای حکومتی 133
3-4-3-1. میانهروی در مصرف. 134
3-4-3-2. عدالت در تقسیم غنائم. 136
پایان نامه مدیریت فرهنگی جامعه توسط پیامبر اسلام6 از دیدگاه قرآن کریم و روایات به چه نحوی صورت پذیرفته است