
فرمت :word , xlsx
یکی از جنبه هایی که توجه خاص علمای تعلیم و تربیت و روان شناسان را به خود جلب نموده سالهای اولیة زندگی کودک است. چه در این سنین است که چهار چوب اصلی شخصیت کودک پیریزی می شود و در مراحل بعدی رشد و تکامل می یابد. این مساله باعث گردید که به تعلیم و تربیت کودک در سنین پیش از دبستان با دیدی عمیق و علمی نگاه شود و کودک به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت پیش از دبستان مورد توجه متخصصان و مسئولان تربیتی قرار گیرد. کودکان بزرگترین ثروت هر کشور محسوب می شوند و امروز تردیدی وجود ندارد که سرمایه گذاری در راه تامین سعادت و رفاه اطفال و تعلیم و تربیت آنان از سرمایه گذاری در هر رشتة دیگری سودمند تر و نتیجه بخش تر است. به طور کلی سالهایی را که کودکان در مهد کودک یا آمادگی می گذرانند از حساس ترین دوران زندگی آنان محسوب می شود و مخصوصاً از لحاظ اجتماعی ساختن آنها بسیار حائز اهمیت است. با این وجود این سوال مطرح می شود که: آیا آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر مطلوبی دارد؟ «به عبارت دیگر آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزانی که آموزش پیش دبستانی داشته اند در مقایسه با دانشآموزانی که چنین آموزشهایی را نداشته اند تفاوت وجود دارد؟» فهرست مطالب * تشکر .......................................................................................................... * چکیده ........................................................................................................ فصل اوّل : مقدمه * بیان مساله .................................................................................................... 1 * اهمیت موضوع ............................................................................................ 1 * هدف پژوهش ............................................................................................. 3 * فرضیه .......................................................................................................... 3 * متغیرها ........................................................................................................ 3 * تعاریف نظری متغیرهای مورد مطالعه ............................................................ 4 فصل دوّم : مروری بر ادبیات پژوهشی * ارزشهای پایه ای پیش دبستانی و نقش کاربردی آنها ..................................... 5 * وظایف نهادهای پیش دبستانی ...................................................................... 11 * رشد وآموختن ............................................................................................. 16 * نفوذ کودکان ............................................................................................... 20 * پیش دبستان و خانه ...................................................................................... 21 * عقاید و نظریات دانشمندان و محققان دربارة آموزش و پرورش قبل از دبستان 22 * تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان در جهان .................................................. 23 الف) کودکستان ................................................................................................ 23 ب) مهدکودک ................................................................................................. 27 * تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران ...................................... 30 * بررسی عقاید نظریه پردازان تئوری رشد دربارة رشد اجتماعی ...................... 32 * هدفهای آموزش و پرورش قبل از دبستان ..................................................... 34 * رشد اجتماعی کودکان ................................................................................ 36 الف) اجتماعی شدن ........................................................................................... 36 ب) هدفهای اجتماعی شدن ................................................................................ 37 * مهارتهای اجتماعی ...................................................................................... 38 الف) مهارتهای اجتماعی کدامند؟ ...................................................................... 38 ب) نشانه های مهارت اجتماعی .......................................................................... 39 ج) مولفه های مهارت اجتماعی .......................................................................... 39 * عوامل مؤثر در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان .............
تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه اوّل