بررسی نگرش کشاورزان به کاربرد فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی(مطالعه موردی شهرستان اهواز)
امکانات بالقوه فراوانی برای کاربرد فناوری اطلاعات در نظام ترویج و آموزش کشاورزی وجود دارد. یکی از عواملی که برای به فعل در آمدن این امکانات نقش اساسی دارد، دیدگاه ها و نگرش های افراد استفاده کننده از آن می باشد. نگرش مثبت به فناوری اطلاعات باعث می گردد حتی اگر کاربران میزان مهارت اندکی در این رابطه در محیط کاری خود داشته باشند، برای استفاده از این فناوری در محیط کاری شان از خود علاقه نشان دهند. بدین منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش کشاورزان در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی انجام گردیده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف،کاربردی است و از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها میدانی است. همچنین این تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی است چون هدف آن توصیف شرایط شرایط مورد بررسی می باشد از بین روش های توصیفی نیز این تحقیق از روش تحقیق همبستگی بهره برده است . جامعه آماری تحقیق را تمام کشاورزان شهرستان اهواز تشکیل داده اند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب تعداد 241 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده گردید که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید گردید. هم چنین با توجه به این که حداقل ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده در بخش های گوناگون پرسش نامه 0.75 بود به نظر می رسد ابزار تحقیق از پایایی مناسبی برخوردار باشد. در نهایت داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل هم بستگی نشان داد که بین نگرش کشاورزان و متغیرهای تحقیق رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین نتایج آزمون t نشان داد که زنان نگرش مثبت تری نسبت به مردان در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی داشتند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها تفاوت معنی داری را بین نگرش کشاورزان با مدرک تحصیلی بالاتر نشان می دهد.
فصل 1- کلیات موضوع 1
1-1- مقدمه........... 2
1-2- بیان مسئله 3
1-3- سوالات تحقیق 5
1-4- اهمیت و ضرورت سمینار 6
1-5- اهداف سمینار 6
1-6- تعاریف عملیاتی 7
1-7- منطقه مورد پژوهش 8
فصل 2- پیشینه موضوع 9
2-1- مفهوم ترویج و آموزش کشاورزی 10
2-2- ماهیت ترویج و آموزش کشاورزی 11
2-3- اهداف ترویج و آموزش کشاورزی 13
2-4- نقش ترویج و آموزش کشاورزی در بهره وری کشاورزان 15
2-5- روش های ترویج کشاورزی 16
2-6- آموزش نیروی انسانی برای ترویج و آموزش کشاورزی 19
2-7- اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ترویج و آموزش کشاورزی 20
2-8- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در ترویج و آموزش کشاورزی 23
2-8-1- نقش اینترنت و آموزش online در ترویج و آموزش کشاورزی 24
2-8-2- آموزش از راه دور - ترویج و آموزش کشاورزی 28
2-9- رویکردها، تحولات و زمینههای مناسب برای کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش کشاورزی 33
2-9-1- اهداف فناوری اطلاعات در آموزش کشاورزی 35
2-9-2- رویکردهای توسعه فناوری اطلاعات در مراکز آموزش کشاورزی 38
2-9-3- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کشاورزان 39
2-10- نقش فن آوری اطلاعات بر نگرش کشاورزان و توسعه کشاورزی 40
2-11- نقش دانش بومی در ترویج و آموزش کشاورزی 44
2-12- نقش فناوری های اطلاعات در احیای دانش بومی کشاورزان 47
2-13- نقش پیوندهاى موردى در تنظیم الگوى ترویج کشاورزی 48
2-14- مروری بر تحقیقات انجام شده 53
فصل 3- روش شناسی پژوهش 55
3-1- مقدمه..... 56
3-2- روش تحقیق 56
3-3- جامعه آماری 57
3-4- روش نمونه گیری 57
3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات 57
3-6- روائی و پایائی پرسشنامه 58
3-7- تبیین متغیرهای تحقیق 59
3-8- فرضیات تحقیق 60
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات 62
4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق 63
4-2- یافته های تحلیلی مربوط به فرضیه های تحقیق 67
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات 72
5-1- خلا
امکانات بالقوه فراوانی برای کاربرد فناوری اطلاعات در نظام ترویج و آموزش کشاورزی وجود دارد. یکی از عواملی که برای به فعل در آمدن این امکانات نقش اساسی دارد، دیدگاه ها و نگرش های افراد استفاده کننده از آن می باشد. نگرش مثبت به فناوری اطلاعات باعث می گردد حتی اگر کاربران میزان مهارت اندکی در این رابطه در محیط کاری خود داشته باشند، برای استفاده از این فناوری در محیط کاری شان از خود علاقه نشان دهند. بدین منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش کشاورزان در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی انجام گردیده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف،کاربردی است و از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها میدانی است. همچنین این تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی است چون هدف آن توصیف شرایط شرایط مورد بررسی می باشد از بین روش های توصیفی نیز این تحقیق از روش تحقیق همبستگی بهره برده است . جامعه آماری تحقیق را تمام کشاورزان شهرستان اهواز تشکیل داده اند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب تعداد 241 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده گردید که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید گردید. هم چنین با توجه به این که حداقل ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده در بخش های گوناگون پرسش نامه 0.75 بود به نظر می رسد ابزار تحقیق از پایایی مناسبی برخوردار باشد. در نهایت داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل هم بستگی نشان داد که بین نگرش کشاورزان و متغیرهای تحقیق رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین نتایج آزمون t نشان داد که زنان نگرش مثبت تری نسبت به مردان در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی داشتند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها تفاوت معنی داری را بین نگرش کشاورزان با مدرک تحصیلی بالاتر نشان می دهد.
فصل 1- کلیات موضوع 1
1-1- مقدمه........... 2
1-2- بیان مسئله 3
1-3- سوالات تحقیق 5
1-4- اهمیت و ضرورت سمینار 6
1-5- اهداف سمینار 6
1-6- تعاریف عملیاتی 7
1-7- منطقه مورد پژوهش 8
فصل 2- پیشینه موضوع 9
2-1- مفهوم ترویج و آموزش کشاورزی 10
2-2- ماهیت ترویج و آموزش کشاورزی 11
2-3- اهداف ترویج و آموزش کشاورزی 13
2-4- نقش ترویج و آموزش کشاورزی در بهره وری کشاورزان 15
2-5- روش های ترویج کشاورزی 16
2-6- آموزش نیروی انسانی برای ترویج و آموزش کشاورزی 19
2-7- اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ترویج و آموزش کشاورزی 20
2-8- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در ترویج و آموزش کشاورزی 23
2-8-1- نقش اینترنت و آموزش online در ترویج و آموزش کشاورزی 24
2-8-2- آموزش از راه دور - ترویج و آموزش کشاورزی 28
2-9- رویکردها، تحولات و زمینههای مناسب برای کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش کشاورزی 33
2-9-1- اهداف فناوری اطلاعات در آموزش کشاورزی 35
2-9-2- رویکردهای توسعه فناوری اطلاعات در مراکز آموزش کشاورزی 38
2-9-3- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کشاورزان 39
2-10- نقش فن آوری اطلاعات بر نگرش کشاورزان و توسعه کشاورزی 40
2-11- نقش دانش بومی در ترویج و آموزش کشاورزی 44
2-12- نقش فناوری های اطلاعات در احیای دانش بومی کشاورزان 47
2-13- نقش پیوندهاى موردى در تنظیم الگوى ترویج کشاورزی 48
2-14- مروری بر تحقیقات انجام شده 53
فصل 3- روش شناسی پژوهش 55
3-1- مقدمه..... 56
3-2- روش تحقیق 56
3-3- جامعه آماری 57
3-4- روش نمونه گیری 57
3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات 57
3-6- روائی و پایائی پرسشنامه 58
3-7- تبیین متغیرهای تحقیق 59
3-8- فرضیات تحقیق 60
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات 62
4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق 63
4-2- یافته های تحلیلی مربوط به فرضیه های تحقیق 67
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات 72
5-1- خلا
سمینار بررسی نگرش کشاورزان به کاربرد فناوری اطلاعات در ترویج و آموزش کشاورزی