پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی از طریق ویژگی های فردی و هوش هیجانی در شهرکرمانشاه
بصورت ورد ودر94صفحه
چکیده
امروزه عملکرد سازمانی برجسته از طریق تلاش های کارکنان معمولی کسب نمی شود، بلکه از دلایلی که باعث موفقیت سازمان های بزرگ می شود وجود کارکنانی است که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می نمایند. هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه از طریق ویژگی¬های فردی، هوش هیجانی و مولفه های آن بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه (418 نفر) بود. نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 220 نفر بوده که در نهایت 210 پرسشنامه تجزیه وتحلیل شد. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1998) و پرسشنامه ی رفتار شهروندی سازمانی نتمیر(1997) بودند. روایی ابزارها با استفاده از نظر خبرگان تایید و پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ ( به ترتیب ضرایب 80/0 و 77/0) بدست آمد. ازآمار استنباطی(آزمون K-S، همبستگی پیرسون و رگرسیون) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی کارکنان رابطه معناداری وجود داشت (5 0/0 P>). از بین ویژگی های فردی فقط سن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود داشت (5 0/0 P>). همچنین، نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای سن، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی قوی ترین پیش بینی کننده رفتار شهروندی بودند که در نهایت 48/0 واریانس رفتار شهروندی کارکنان را تبیین کردند. پیشنهاد می شود مدیران سازمان آموزش وپرورش به ترویج رفتار های فرانقشی مانند رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمان توجه داشته باشد .
پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی از طریق ویژگی های فردی و هوش هیجانی در شهرکرمانشاه