فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:40
فهرست مطالب:
مقدمه ................................................................................................................................ 3
تعریف گردشگری.......................................................................................................... 7
اهمیت گردشگری........................................................................................................ 9
گونه های گردشگری................................................................................................. 10
نواحی عمده گردشگری........................................................................................... 11
جسارتهای وابسته...................................................................................................... 11
پیوند به بیرون................................................................................................................ 12
گردشگری الکترونیکی(مجازی).......................................................................... 14
دور دنیا با یک کلیک..................................................................................................... 17
مزایای گردشگری مجازی....................................................................................... 20
مدل های در آمد.......................................................................................................... 21
منظور از مشتری در گردشگری.......................................................................... 22
نمودار زنجیره تامین................................................................................................... 23
کاتاکوگ ها..................................................................................................................... 24
فرصت هاوتهدیدها.................................................................................................... 25
کسب سرمایه برای حفظ شرکت.................................................................... 27
کارمندان........................................................................................................................ 28
رقبا................................................................................................................................... 29
امنیت.............................................................................................................................. 30
اهداف واستراتژی های توسعه....................................................................... 31
خدمات........................................................................................................................... 34
مشتری وبازار............................................................................................................ .36
توجیه اقتصادی........................................................................................................ 37
راه حلی برای چالشهای گردشگری الکترونیکی................................... 38
منابع
مقدمه
در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسمها و شرایط و در نتیجه بحث های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته است. در این میان دگرگونیهای اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد.برخی از دگرگونی های اقتصادی مربوط به پیوندهای نیرومند و روابط همپیوند میان بخش های فرعی مربوط در زمینه توسعه صنعتی ـ خدماتی ـ تکنولوژیکی می باشند.چنین تنظیم اقتصادی مایه کاهش فرق گذاشتن میان بخش های سنتی شده است. بدین ترتیب ما با یک روند همزمان خدمات صنعتی گرایانه ( مانند کاربرد انبوه سخت افزار در ارتباطات، گردشگری، بانکداری، حمل ونقل و نظیر اینها ) و نیز یک روال مهم ساخت « سه سویه» و دیگر فعالیت ها (مانند نرم افزار و دیگر خدمات تولیدگران و دروندهای لازم برای تولید کالا) روبه رو می باشیم(کاپلینسکی،105،1372). بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده است. گردشگری در رابطه با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست های اقتصادی در هزاره سوم محسوب می شود.تحولات حاصل از مباحث فوق در رابطه با گردشگری در دوسویه تاثیر گذاری از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده است.
با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده است. به عنوان مثال می توان به نقش اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری، اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از دیگر سو از وضعیت بازار گردشگری اشاره کرد.در این میان جهانی شدن نیز با فراهم آوردن امکان انتقال آزاد این اطلاعات تسهیل کننده این روند می باشد.از این رو همتنیدگی گردشگری و تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی، شکل دهنده و تسهیل کننده امر سفر در عصر حاضر می باشند که تغییرات بسیاری را در هر دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری سبب شده است.گردشگری الکترونیکی حاصل این همتنیدگی و تغییرات حاصل از آن می باشد،
با کاهش گردشگری انبوه و ساختار شکنی آن در چالش های پسامدرنیته و شکل گیری گردشگری پسامدرنتقاضای بازار گردشگری تغییرات بسیاری در راستای تغییرات انگیزه ها و نیازهای گردشگران پذیرا شده است. پردازش الگوهای فضایی گردشگری و میل به سفر به مناطق مختلف جهان در یک رویکرد تکثرگرای پسامدرن به همراه فضامندی سرمایه داری سازمان نایافته ومیل به سیطره فضایی بر تمامی فضاها، سبب آن گردید که گردشگران مناطقی غیر از مقاصد گردشگری انبوه را که در چهار S معرف خلاصه می شد برگزینند. علاوه بر آن بر خلاف گردشگری انبوه، تجربه گردشگری و درک فضا و فرهنگ بومی مقاصد گردشگری در گردشگری پسامدرن اهمیت فراوانی یافته است. از این رو گردشگران برای آگاهی از مقاصد گردشگری و وضعیت آنها در بعد تقاضا از تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده نموده و در چارچوب انگیزه های خود به انتخاب مقاصد اقدام می نمایند. در این میان آژانس های مسافرتی با استفاده از اینترنت در عرصه طرح های تخصصی گردشگری و در چارچوب شناخت زمان تعطیلات به همراه پاسخگویی به نیازهای گردشگران(کاکو،192،1381)، مبادرت به بازاریابی گردشگری در مقاصد مختلف نمودند.
بطور کلی استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن شد که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و بررسی و ضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه برآن این امر زمینه های دموکراتیک شدن امر انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده که بر بستری از لیبرالیسم حاصل از جهانی شدن تسهیل شده است. این خود نشان از گذار به انعطاف پذیری ارائه محصول گردشگری در رابطه به عرضه دارد که به گونهای متبلور کننده تولید بهنگام بر آمده از شیوه تولید پسافوردیسم می باشد.به عبارتی دیگر محصول گردشگری در یک تنوع خاص در برگیرنده پاسخگویی به تقاضای شخصی و متکثر گردشگران بوده و گردشگران را قادر می سازد در راستای انگیزه های شخصی و تمایلات خود به انتخاب مقاصد گردشگری برای سفر بپردازند. در این میان تحقیقات انجام گرفته نیز تأییدکننده رویکردی از تقاضاگردشگران برای استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی برای سفر می باشد. این تحقیقات نشان دهنده آن است که تعداد گردشگرانی که از طریق وب برای برنامه ریزی قبل از سفر خود استفاده کردهاند از 1/3 میلیون نفر در سال 1996 به 8/33 میلیون نفر در سال 1998 رسیده و افزایشی 100 درصدی را در طی دو سال نشان می دهد.علاوه بر این پیش بینی می شود که طی ده سال آینده 30% از کل فعالیت های گردشگری از طریق اینترنت انجام پذیرد. بر اساس گزارشات، حجم عملیات اینترنتی بازار جهانی گردشگری در دوره زمانی 1999 تا 2001 ، به بیش از شش برابر افزایش یافته است و از پنج میلیون دلار آمریکا در سال 1999 که در وب سایت ها هزینه شد به 30 میلیون دلار رسیده است(بنادرویش،88،1382).
در این میان عرضه کنندگان محصول گردشگری تحت تاثیر تقاضای گردشگری با گرایش به استفاده از تکنولوژی های جدید به عرضه محصول گردشگری می پردازند و از آنجا که گذار از گردشگری انبوه شکل گرفته و تکثری را درتقاضا گردشگری سبب شده، دیگر بنگاه های بزرگ کارآیی لازم رانداشته و در راستای انعطاف پذیری، بنگاه های کوچک در زمینه ارائه خدمات به گردشگران ایجاد گردید که به گردشگران با تمایلات و انگیزه های متفاوت سرویس دهند.
این خود ریسک پذیری ناشی از تغییرات تقاضا را در زمینه گردشگری کاهش داد و از دیگر سو با امکان دسترسی مستقیم به گردشگران از طریق تکنولوژی های جدید، درآمد حاصل برای بنگاه های اقتصادی افزایش یافت و این خود بستری را برای رقابت بیشتر و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر را بین بنگاه ها سبب گردید.
از دیگر تغییرات حاصل از گردشگری الکترونیکی در زمینه عرضه محصول گردشگری، شکل گیری سازمان های مدیریت مقاصد(DMO ) می باشد.این سازمان ها در زمینه گردشگری با ارائه انواع خدمات الکترونیکی ، امکان جستجو و برنامه ریزی سفر را برای گردشگران فراهم می آورند.وظایف این سازمان ها در برگیرنده، مدیریت منابع گردشگری ، برنامه ریزی برای فعالیت های گردشگری، تبلیغ و بازاریابی، آموزش کارکنان و عرضه خدمات مورد نیاز گردشگران می باشد. این سازمان ها در واقعه لایه میانی را در گردشگری الکترونیکی مابین عرضه و تقاضا شکل می دهنداز یک سو در زمینه عرضه روند تقاضا در بازار گردشگری در جهان و مناطق مختلف و جهت گیری تقاضا را برای مقاصد فراهم می آورند و از دیگر سو با کسب اطلاعات لازم از مقاصد آن اطلاعات را در اختیار گردشگران قرار می دهند.
تحقیق گردشگری الکترونیکی