چکیده : طی نیم قرن اخیر، تخریب محیط زیست همراه با رشد فزاینده تولیدات صنعتی در کشورهای توسعهیافته، منجر به افزایش آگاهیهای عمومی و عکس العمل در مقابل آثار سوء فعالیتهای اقتصادی مخرب محیطزیست شده، بهطوریکه در دهه 1960 اعتراضات مردمی(بهطور محدود) در برخی از کشورهای توسعهیافته آغاز شد. در این دوره، بسیاری از صاحبنظران، رشد اقتصادی و حفظ محیطزیست را در تضاد با یکدیگر در نظر می گرفتند. اما در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی با معرفی مفهوم توسعه پایدار، رشداقتصادی با تأکید بر حفظ و کیفیت محیطزیست مورد توجه قرار گرفت. از اینرو، یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار در هر کشور چگونگی تعامل بخش انرژی، محیط زیست و اقتصاد است و توسعه پایدار رویکرد نوین جهان متمدن را حرکت از «محیط زیستی اقتصادی» بهسوی «اقتصادی زیست محیطی» میداند. دراین مطالعه، اثرات افزایش قیمت حاملهای انرژی(بنزین) بر آلودگیهوای استانهای منتخب کشور مورد بررسی قرار گرفته است. شایان ذکر است، در این مطالعه به منظور بررسی عوامل موثر بر آلودگیهوا با تأکید بر افزایش قیمت حامل های انرژی، دو مدل(مدل CO2 و مدل PM10) برآورد گردید. عوامل موثر بر آلودگیهوا عبارت است از: مصرف حاملهای انرژی(بنزین)، سرانه خودرو و دمای هوا. نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر مثبت و معنادار مصرف حاملهای انرژی(بنزین) و سرانه خودرو بر آلودگیهوا؛ در هر دو مدل مذکورو همچنین تأثیر منفی و معنادار متغیر دمایهوا بر آلودگیهوا(مدل CO2) و بیمعنا بر آلودگیهوا(مدل PM10) میباشد. در نهایت ذکر این نکته الزامی است که نتایج این مطالعه که پیشتر ارائه گردید؛ مطابق با انتظارات تئوریک می باشد
پایان نامه : بررسی نقش افزایش قیمت حاملهای انرژی(بنزین) بر آلودگی هوا: مطالعه موردی استانهای منتخب کشور -1392