حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کودکان تیز هوش

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کودکان تیز هوش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 


کنجکاوی و تفکر پیرامون افراد تیز هوش و با استعداد وسابقه ی بسیار طولانی دارد و احتمالا به زمانی بر می گردد که برای اولین بار انسان علاقه مند شد به آنکه بداند چرا افراد با هم متفاوتند . در جوامع مختلف هر زمان افرادی بودند که از خود توانایی هایی و برجستگی های خاصی نمایین ساخته و موجب بر انگیختن حس کنجکاوی مردم شده ومورد شک یا نفرت و یا ترغیب و تشوبش آنها بسته به چگونگی فرهنگ وخلق و خو وعقاید جوامع قرار می گیرند.بودند افرادی که با با استعدتد فراوان و نبوغ فوق العاده خویش در طول زندگی توجه و تحسین همه را به خود جلب نموده ویا بدون توجه مردم زندگی کرده وگهگاه پس از مرگشان به نبوغ آنها پی در پی شده است. در یونان قدیم افلاطون را عقیده بر آن بود که کودکان با هوش می بایست در سنین کوچک انتخاب شده و به ا نها به طور اختصاصی علوم وفلسفه تعلیم داده می شود . او می گفت باید سر آمد این افراد برای فرمانروایی ایالات انتخاب گردند . افلاطون عقیده داشت که بقای دموکراسی یونان بستگی به توانایی ان کشور در اموزش و پرورش افراد با استعداد و برجسته خود جهت رهبری جامعه دارد . طرظ تفکر آ داب ورسوم و عقاید جوامع نقش موثر ی در شناسایی وتعلیم وتربیت کودکان سر آمد داشته است . در یونان قدیم عقیده ی مردم بر آن بود که نبوغ وتیز هوشی یک هدیه ی الهی است و دریچه ای به علم لایتناهی که شخص را قادر می سازد به عمق حقیقت پی برده و مرگ و فنا را اززندگی دور کند . از طرفی دگر در گزشته ی دور گروهی را عقیده و نظربر این بوده که نبوغ یک حالت و احساس مخرب و انحرافی است و فقط به هنگام دیوانگی است که می تواند خلاقیت داشته باشد . هم چنین بر خی عقیده داشتند که نیروی خارق العاده ای ذهنی نشانه ای هز بیماری بدنی است در همه حال وجود نظرات و عقاید متفاوت ومتظاد پیرامون تیز هوشی حتی از زمان های بسیار گذشته مورد توجه انسان ها بوده اند . بحث در اینکه ایا مردان وزنان قهرمان بوده اند که تاریخ را ساخته اند و یا اینکه تاریخ قهرمان پرور بوده است . سالها ادامه داشته وهنوز هم ادامه دارد . اما علیرغم اینکه جواب به این سوال کدام باشد یک چیز کاملا مشخص وروشن است که همواره توجه و علاقه به کارائی ها و خدامات اشخاص سر امد و استسنائی در طول قرون گذشته بسیار عمیق تر و گسترده تر از توجه به مطالعات صرف تاریخ است . مفهوم نبوغ و استعداد نیز همیشه نسبی بوده و در طول تاریخ در میان اقوام و جوامع مختلف با معنی نبوده است انسانهمواره قادربه انجام کارهای فوق العاده و کسب مهارت هایی بی شماری بوده است اما اینکه کدام عمل و مهارت او ناشی از استعداد و نبوغ فوق العاده و کسب مهارت هایی بی شمار می باشد . منوط به قضاوت جامعه است که در ان زندگی ی کند . قضاوت های جوامع در طول تاریخ همیشه در طول تاریخ همیشه د ر تغییر و تکامل بوده است بوده و تر غیب و تشویق از افراد سر امد دست خوش عقاید و تحولات گوناگونی بوده است به عنوان مثال بعد از ظهور مسیحیت و گرایشات مذهبی در جوامع غربی مردم غالبا افراد سرآمد و استسنائی را پیامبران و بعد رهبران مذهبی کشیش ها و کسانی می دانستند که از قدرت بیشتری در تفسیر روشن احکام الهی و چگونگی بهشت و دورزخ برخوردار بودند . با ظهور اسلام در شرق و تبلیق و تشویق از تحصیل در علوم و فنون مختلف نهضت تازه ای در شرق و سپس به تدریج در غرب صورت گرفت در این دوران تاریخ شاهد نوابغ بزرگی در علوم ریاضی و پزشکی فلسفه و ادبیات وهنر می باشد . تشویق و حمایت اسلام از تحصیل بحد یکه آن را عمری واجب و ضروری تلقی کرده فرصت مناسبی بود برای رشد استعداد و نبوغ افداد سر امد در رشته های گوناگون و پایه گذاری تمدن بزرگ اسلامی . با آغاز دوره ی رسانس در اروپا پذیرش مفهوم افلاطون نبوغ و تیز هوشی به تدریجموجب تحولات وسیعی در زمینه های مختلف فلسفی و علمی و صنعتی گردید نهضتی علیه ایستائی وتحجر فکری جامعه به وقوع پیوست و رهایی وآزادگی فکری افراد سرآمد ارمغانی بود که آ نها می توانستند در سایه ی آن گسترده تر و فراتر از همیشه در محیط و جامعه بیند یشند . این نهضت باب تازه ای را در تمدن و فرهنگ غرب گشود . در واقع از این دوران است که در غرب فکر پرورش استعداد های درخشان به شکل پیوسته وساذنده نضبح گرفته و تا حال ادامه یافته است. دراینجا اشاره به یک نکته ی ضروری به نظر می رسد وهمانطور که بیشتر ذکر گردید همواره عقاید ونظرات منفی ومخالف نسبت به افراد سرآمدو نابغه وجود داشته است وهر گروه وجامعه ای دلا یلی نیز بر عقاید مخالف خود داشته اند. از جمله اعتقاداتی که بویژه در دوره ی رسانس و قرون اخیر رواج داشته است عقیده ای است که بر هم زدن وضع موجود وابداع و خلاقییت را مشکوک و اهانت به ادب و رسوم و فرهنگ جامعه میداند . از مسائل و مشکلاتی دیگر دیگر که در راه پیشرفت در رسیدگی و حمایت از کودکان تیز هوش وجود داشته است نظرات و عقاید کسانی بوده است که تیزهوشی و نبوغ را همراه با اختلافات روانی و حالات غیر عادی تلقی نموده اند و اینکه ایا بین نبوغ و رفتار غیر عادی رابطه ای وجود دارد خود موجب سالها بحث و تحقیق در این رابطه گشته است. تحقیقاتی که در دو قرن اخیر صورت گرفته است به ویژه تحقیقات ترمن و کاکس نشان داده است که هیچ گونه رابطه ای بین تیز هوشی و غیر عادی بودن وجود ندارد . افراد سرآمد با دیگر افراد عادی تفاوتشان در درجهی اول میزان هوشی انهاست نه در نوع انسان بودنشان . بهوجهی که تفاوت هوشی انها قابل اندازه گیری می باشد . مطالعالات دقیق علمی پیرامون افراد با استعداد از حدود صد سال پیش آغاز شده واولین برسی و مطالعات علمی پیرامون هوش و استعداد در دوران داروین شکل گرفته است . مطاللعات داروین در باره ی تنوع انواع منجربه برسی ها و مطالعات مشابه در تفاوت های افراد انسان توانایی فکری احساسات حیجانات و خصوصیات اجتماعی گردید . در سال 1869 در انگلستان فرانسیس گالتن در سال 1869 در کتاب نبوغ ارثی اولین بار به برسی کمی توانائی انسان پرداخته و نتیجه می گیرد که وراثت مهم ترین عامل توانائی هوشی است . این خود بحث نوین وجالبی را در میان روانشناسان و جامعه شناسان و پزشکان ایجاد نمود مبنی بر اینکه ایا هوش ارثی است یا اکتسابی و تا ثیر تعلیم وتربیت از چه قرار است . و بعد ها محققان و نویسندگانی نیز تاکید بر ان نمودند که توانائی هوشی افراد نتیجه ای است از هر دو عامل ارثی و محیطی . در ادامه تحقیقاات گالتون و دانشمندان دیگر پیرامون تهیه ی وسایل و ابزار لازم جهت برسی تفاوت هایای افراد بات هوش با دیگران binet and simon در نتیجه مطالعات سود مند خود موفق به تهیه وانتشار تست هوش در سال 1900 گردیدند . به دین ترتیب به عینا سیمون با همواره کردن زمینه تحقیق پیرامون هوش و تست های متنوعی از قبیل هوش استعداد کارائی شخصییت و غیره دز جهان باشیم . در اواخر قرن نونزدهم و اوایل قرن بیستم توجهات بیشتری به کودکان و جوانان سرآمد مبذول گردید . و مدارس در سدد تشکیل کلاس های ازمایشی ویژه برای کودکان تز هوش شدند . در
سال1900 در شهر نیو یورک اولین کلاس های مخصوص کودکان تیز هوش تا سیس گردید که این کودکان می توانستند سه کلاس را در دو سال با موفقیت به پایان برسانند . به تدریج با تشکیل اولین کلاسها در سایر نقاط مدارس مسئولیت آموزش و پرورش ویژه کودکان تیز هوش را به عهده میگیرد بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1945 نیز توجه و علاقه ی فوق العاده ای به شناسایی و تعلیم و تربیت کودکان تیز هوش به وجود آمد تالیف متعددی در زمینه تیز هوش شناسایی افراد تیز هوش خلاقیت ارزیابی استعدادها و توانائی ها و گروه بندی افراد بر اساس توانائی ها و غیره به رشته تحریر در آمد و کلاسها و مراکز و موسسات گوناگونی در نقاط مختلف جهان جهت کودکان تیز هوش تاسیس می گردد. امروزه جوامع کنونی شناسائی و تعلیم و تربیت کودکان سر آمد و تیز هوش را از جمله مسئولیت ها و وظایف خطیر خود می دانند. پیشرفت و بهبود تسهیلات و امکانات متعدد جهت کودکان تیز هوش نیاز مبرمی به حمایت و پشتیبانی و تشویق مردم داشته و دارد . بالا رفتن دانش و آگاهی همگانی نسبت به شناسائی و تعلیم و تربیت و جایگزینی صحیح تیز هوش عامل موثر در انجام هر چه بیشتر تحقیقاتوایجاد تسهیلات گسترده در زمینه های علمی و فنی برای برای کودکان سرآمد می باشد . تنها در این صورت می باشد که جوامع قادر خواهند بود از ثروت های واقعی خود یعنی یعنی افراد مستعد و هوشمند در خدمت به خلق و ساختن جامعه ی برتر حد اکثر بهره را برده و از استخدام و استثمار نیروی خلاق خود توسط سازمان های ضد مردمی و ویرانگر و یا از هرز رفتن این نعمت سرشمار هوشی و خلاقیت ها جلوگیری نمایند .

 

تعریف کودکان تیز هوش
کلمه ی با هوش در نزد اشخاص مختلف همراه با معانی و مفاهیم گوناگونی است. در واقع هیچ اتفاق نظر کاملی در تعریف کودکان تیز هوش و یا سر آمد وجود ندارد و این بیشتر به خاطر تنوع استعداد ها و جنبه های مختلف هوش انسان می باشد . همانطور که در مبحث پیش اشاره شد در فرهنگ های متفاوت حتی تعاریف و برداشت های متضادی از افراد با هوش وجود دارد . به گفته ی یکی از اندیشمندان در میان قبیله ای که شکار حیوانات وحشی منبع اصلی ارتزاق آنهاستدر تعریف افراد با استعداد تکیه بر کسانی خواهدبود که برجسته ترین شکارچی باشند و در قبیله ای دیگر که حرفه اصلی آنها جنگجوئی است جنگجوترین و مبارزترین افراد مورد توجه قرار خواهند گرفت . حتی ملت هائی که در خود ممردان بزرگی دیدهاند و نظرات و بینش هایشان هنوز هم مورد تجلیل می باشد نگرش محدودی نسبت به استعدادهای انسان داشته اند . یونانیان افراد سخنور و هنرمند را مورد ستایش قرارداده و به مخترعین چندان توجهی ننموده اند . رومیان مشوق سربازان جنگجو و رهبران نظامی بوده و به استعداد های سرشار دیگر همشهریان و بردگان اهمیتی نمی دادند . در جوامع پیچیده و نسبتا پیشرفته با توجه به اینکه چه مفهوم گسترده ای از استعداد و هوش مطرح بوده و جوانب گوناگون آن تا چه حد روشن شده باشد به همان نسبت تعاریف پیچیده و وسیعتری از هوش و استعداد انتظار می رود و معیار های تشخیص افراد تیز هوش با طبیعت و پیچیدگی و فرهنگ ها تغییر میکند . در میان بعضی از جوامع عواملی چون تولد ثروت قدرت و برجستگی های جسمانیاز معیارهای عمده مشخص نمودن افراد سرآمد بوده است. در روان رسانس و انقلاب صنعتی برتری هوشی از خصوصیات مهم رهبران به شمار می رفته است .
در تعریف تیز هوش نیز باید به این نکته ی مهم اشاره کرد که کودکان تیز هوش اول یک کودک است و بعد کودکی تیز هوش. تیز هوشی جوانب متعددی داشته و تحت شرایط و مقتضیات معین جلوه های مشخصی از آن نمودار می گیرند . بین کودکان تیز هوش تفاوت های مشهودی در زمینه های متفاوت وجود دارد . به طور یکه یک کودکممکن است در یک سری از کارها بر جسته بوده و کودک دیگری در کارهای کاملا متفاوتی در حالیکه هر دو کودک سرآمد هستند اما در زمینه های مختلف . گروهی از صاحب نظران اصلاح سر آمد را به گروهی اطلاق می کنند که قدرت فوق العاده ای در جنبه های وسیع و مختلف توانائی های ذهنی داشته باشند در حالیکه گروهی دیگر را عقیده بر آن است که تیز هوشی کسی است که فقط در یکی از جنبه های ذهنی شایستگی را در بالا بودن بهره هوشی و یا در قدرت انتزاعی و درک معانی و بعضی دیگر آن درسرعت و سهولت در یادگیریموسیقی هنر و خلاقیت و ابداع می دانند در نظر اغلب معلمان و مدیران مدارس کودکانی تیز هوشی و سر آمد هستمد کهبهترین نمرات را در کلاس به دست آورند در حالیکه به عقیده عده ای دیگر از معلمان کودکان تیز هوش کسانی محسوب می شوند که با نوع سوالات و کنجکاوی های خود توانائی عمیق خاص ذهنی را نمایان می سازند . پروفسور هاویگرفت استاد دانشگاه شیکاگو و همکارانش کودک تیز هوش یا سر آمد کسی است که در یکی از رشته های با ارزش از خود تواناوی و بر جستگی قابل توجهی نشان دهد. با این تعریف ما می توانیم نه تنها افرد تیز هوش بلکه همه ی کسانی را که در یکی از رشته های علمی هنر های ترسیمی نویسندگی خلاق هنر های تخیلی مهارت های فنی و رهبری اجتماعی از خود بر جستگی خاصی نشان می دهند جزو افراد سرآمد و تیز هوش محسوب نمائیم . این تعریف نه تنها افرادی را با توانائی محدود سرآمد می داند بلکه در آن تاکید زیادی است بر آنچه که شخص از خود نشان می دهد نه اینکهع توانائی های فکری او چقذر است . لذا افراد سر آمدی دا که از هوش خود کاملا بحره نگرفته و یا هوش خود را در جهت های مناسب اجتماعی به کار نبرده اند شامل نمی شود . بر طبق تعریف فوق کودکی که دارای بهره ی هوشی 150 بوده ولی در مدرسه و مسیر های مطلوب اجتماعی به کار نبرده است کودک با هوش به حساب نمی آید. از انجائی که گاهی پیشرفته تحصیلی و شغلی در جنبه های خاصی نمودار می گردد این قبیل از افراد سر آمد که استعداد مشخصی در یک رشته معلوم و خاص داشته باشند به شرح زیر مشخص می گردد.

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   14 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کودکان تیز هوش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد