چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری با سلامت روان دانشجویان روانشناسی بالینی (هر دو جنس) دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی91-90است.جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز نمونه ای با حجم 100 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب گردید. طرح پژوهش از نوع مطالعه زمینهیابی(پیمایشی) است و ابزارهای اندازهگیری مشتمل بر 2 پرسشنامه سبکهای تربیتی(فرزند پروری) با 30 ماده که توسط والدین پاسخ داده شده و پرسشنامه سلامت عمومی گلد برگ که توسط دانشجویان جواب داده شده می باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین سبکهای فرزند پروری والدین با سلامت روان فرزندان میباشد. برای دستیابی به هدف فوق سه فرضیه به این شرح تدوین گردیده که عبارتند از: 1) بین سبک تربیتی مقتدرانه و سلامت روان همبستگی وجود دارد. 2) بین سبک تربیتی سختگیرانه و سلامت روان همبستگی وجود دارد. 3) بین سبک تربیتی سهلگیرانه و سلامت روان همبستگی وجود دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در برنامه نرمافزاری SPSS از روش همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج بدست آمده به این شرح می باشد: 1) فرضیه اول با ضریب همبستگی r = 306 در سطح 1% و با اطمینان 99% مورد تأیید قرار گرفت. 2) فرضیه دوم با ضریب همبستگی 131 = r در سطح 1/0 زیر 95% اطمینان رابطه وجود ندارد یعنی بین شیوه سختگیرانه با بهداشت روانی رابطه وجود ندارد در نتیجه این فرضیه مورد تأیید واقع نگردیده است. 3) فرضیه سوم با ضریب همبستگی 152/0 = r در سطح 1% با 95% اطمینان رابطه وجود دارد و لیکن این رابطه معکوس میباشد و در جهت مثبت قرار دارد و منجر به کاهش سلامت روان فرزندان میشود. براساس محاسبات همبستگی سبک تربیتی مقتدرانه با عنوان بهترین الگوی برازش شده برای پیش بینی سلامت روان معرفی شده است.
بررسی روابطه زنا شویی در تبریز