چکیده :
با به وجود آمدن اینترنت و در پی گسترش تکنولوژی های وابسته به آن و نیاز هر روز بشر برای
تحقق نیازهایش, در عرصه طراحی و پیاده سازی سایت خط مشی جدید به نام سیستم مدیریت محتوا
پا به عرصه ی ظهور گذاشت این تکنولوژی ابتدا بر پایه ی آن بود که یکسری از کدهای مشترک
مربوط به هسته را در اختیار برنامه نویس قرار دهد )به عبارت دیگر امکان استفاده ی مجدد از کدها(
تا برای هر سایت نیاز نداشته باشد که از ابتدا شروع به کد نویسی نماید با رشد یافتن سیستم های
مدیریت محتوا و ازدیاد تقاضا برای استفاده از این سیستم های نسل جدیدی از سیستم های ذکر شده
بوجود آمد که تقریبا تمام نیاز یک سایت معمولی را رفع می کرد )اعم از درج مطلب , تبلیغات ,
تماس و آرشیو و ...( و همه ی این موارد تحت عنوان بسته ی نصبی )و اکثرا هم به صورت رایگان( در
سایت های مرجع برای استفاده ی کاربران قرار گرفت. در این سیستم ها کافی است که شخص از
بسته سیستم مدیریت محتوا مربوطه را از سایت ارائه دهنده دریافت و در فضای میزبان خود آپلود
نماید و نکته ی مثبت سیستم های مدیریت محتوا نصب ساده و روان آنها می باشد که یک شخص
بسیار مبتدی با آزمون و خطا به راحتی می تواند سیستم مورد نظر خود را نصب نماید.
البته سیستم های مدیریت محتوا دارای انواع متفاوتی می باشند که برای کارهای مخصوصی طراحی
شده اند و بحث ما در این مقاله سیستم های مدیریت محتوا سایت ساز جوملا می باشد. هر چند
افرادی که در طی سالها برنامه نویسی یک کتابخانه از کدها برای خود دارند و از آنها استفاده ) یا بعضا
آنها را تبدیل به سیستم های مدیریت محتوا( می کنند این سیستم های دست ساز شخصی آیا دارای
نکات و جنبه های مختلف اند ؟ ) خیر (. سیستم های مدیریت محتوا جذاب توسط افراد و گروههای
متفاوتی نگارش می شود که اکثر این سیستم ها به زبان PHP با پایگاه داده MYSQL وتحت متد
MVC می باشند. به دلیل متن باز بودن امکان گسترش بیشتری فراهم می باشد. هر کس که دانش و
یا با متدهای فوق آشنایی داشته باشد می تواند این سیستم ها را مطابق میل خود تغییر دهد و از آن
استفاده نماید.
سیستم مدیریت محتوا جوملا 125 ص