فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:26
فهرست مطالب:
مقدمه 3
تعریف عارف و عرفان و صوفی 6
شهاب الدین ابوحفص سهروردی در «عوارف المعارف» گوید: 9
برخی صوفی را از وجوهی دیگر گرفتهاند چنانکه هجویری گوید: 9
ذوالنون گوید : 11
عرفان عملی 11
عرفان نظری 11
عارفان چه میخواهند؟ 11
ابن سینا میگوید: 12
سعدی گوید: 12
تصوف چیست؟ 12
اولین صوفی 13
شیخ الاسلام گفت: 15
اولین عارف 15
دیدگاه عرفان 16
(علامه اقبال لاهوری) 17
عقیده مانی 19
عقیده زرتشتیان 19
تأثیر ادیان دیگر در تصوف اسلامی 20
تصوف در اسلام 20
خداوند در قرآن میفرماید: 21
عرفان و تصوف 22
نقد صوفی و عارف 25
در رابطه با نقد صوفی و عارف دکتر یوسفی چنین میگوید: 26
مقدمه
دردم از یار است و درمان نیز هم
دل فدای او شد و جان نیز هم
آنانکه اهل هدایتند دارای چراغ معرفتند محرم اسرار حضرت عزتند هر حجایی در راه افتدمیبرند و هوای نفس را به ریاضت از خود دور کنند بهترین کارها شناختن حق تعالی است که اولو آخر همه چیزهاست.
عرفان یکی از تابناکترین تجلیات اندیشه بشری است که موجب و موجد بسیاری ازپدیدههای فکری و هنری بوده است و آن طریقهای از معرفت در نزد آن دسته از صاحب نظراناست که بر خلاف اهل برهان و کشف حقیقت بر ذوق و اشراق، بیشتر اعتماد دارند تا بر عقل واستدلال.
اساس عرفان عبارتست از اعتقاد به امکان ادراک حقیقت از طریق علم حضوری و اتحاد عاقلو معقول به عالم درون و بدین قرار، عارف ذات مطلق را نه به برهان، بلکه به ذوق و وجد درکمیکند و به اعتقاد او اگر برای دریافت جمال حق و نیل به آن راهی هست راه عشق است نه راهعقل .
و اما درد همان عشق است و درمان همان وصل. گرچه پیر هرات گوید «عشق درد نیست لیکنبه درد آرد» و هم در این راه خطرات بسیار است و سرها باید انداخت و جانها فدا کرد.
و چون پرتو عشق و عرفان بر تن آدمی تابیدن گیرد نور معرفت از روزنه جان او سر میزند آنچنان نسبت به معشوق مهربان میشود و به حدی میرسد که هر آنچه دارد در کف مینهد و درپای معشوق میریزد و بر سر قمار عشق در میبازد و در راه معشوق خود را نادیده میگیرد و بهاستقبال بلاها و خطرات میرود و از هیچ چیز نمیهراسد و در واقع در اینجاست که دردی کهمتحمل میشود با لذت و جان دل پذیرا میشود و به جای رنج لذتها نصیب خودش میکند.
تحقیق عرفان و صوفی