تجربیات آموزشی درس حرفه و فن
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:63
قیمت:3000 تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
فهرست مطالب
حرفه و فن ...................................................................................................................٨
مقدمه ........................................................................................................................٨
نکات کلیدی :.............................................................................................................١٠
(آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی چشم اندازی به آینده )..........................................................١١
برنامه درسی آموزش حرفه وفن به شکلی طراحی شده است که واجد شرایط زیر باشد ..........١١
(سیر تکاملی تغییر کتب حرفه و فن )...................................................................................١٤
تشکیل گردهمایی و نظر خواهی از معلمان درس :.....................................................................١٤
مطالعه در زمینه آموزشهای مشابه به این درس در تعدادی از کشورهای جهان :.............١٥
حاصل این مطالعات نشان داد که :.......................................................................................١٦
اهداف کنونی کتاب حرفه وفن :..........................................................................................١٩
اهداف کلی درس حرفه وفن در دوره راهنمایی :.......................................................................٢٣
الف )حیطه شناختی :.....................................................................................................٢٣
ب)- حیطه مهارتی .......................................................................................................٢٣
تجارب :....................................................................................................................٢٥
تجربه ١ :...................................................................................................................٢٥
شیوه ارزشیابی درس حرفه و فن ........................................................................................٢٥
تجربه ٢ :...................................................................................................................٢٥
برنامه ها و تقویم اجرائی درس حرفه و فن حاصل تجربیات در یک سال : .......................٢٥
تجربه ٣ :تجربه ای از ساخت یک کارگاه خانگی .......................................................................٣٢
فرایندایجاد کارگاه خانگی ................................................................................................٣٢
شروع بهره برداری از کارگاه خانگی ....................................................................................٣٥
تجربه ٤ :...................................................................................................................٣٥
شعردرس حرفه وفن ......................................................................................................٣٥
روش تدریس حرفه وفن ..................................................................................................٣٧
مراحل یک بازدید یا گردش .............................................................................................٣٧
تجربیات پیشنهادی برای دبیران حرفه و فن ...........................................................................٣٨
ابعاد یادگیری ..............................................................................................................٣٨
آیات قرآنی در رابطه با درس حرفه وفن ................................................................................٣٩
بررسی شیوه های مشارکت والدین در تدریس حرفه وفن ............................................................٤٤
علت عدم توجه به درس حرفه وفن .....................................................................................٤٧
١- کوچک بودن فضای کارگاهها ........................................................................................٤٩
٢- امکانات محدود کارگاهی .............................................................................................٥٠
٣- تعداد زیاد دانش آموزان ..............................................................................................٥٠
٤- عدم انگیزه دبیران ....................................................................................................٥١
٥- زمان کم برای انجام فعالیتهای عملی ...............................................................................٥٣
٦- دنباله دار بودن واحدهای کتابهای جدید التالیف ..................................................................٥٤
٧- کافی نبودن آموزشهای عملی برای دبیران .........................................................................٥٦
٨- نقش مسئولان و مدیران مدارس ....................................................................................٥٧
٩- نمره فعالیت های عملی ...................................................................................٥٨
نتایج و پیشنهادات حاصل از تجارب .........................................................................٥٩
منابع :.....................................................................................................................٦٣
مقدمه
هر انسان به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود . خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت اسباب و وسایل مورد نیاز مانند ، عقل ، هوش ، دست ،چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است . شاید از زمانی که انسان آتش را شناخت ، فکر ایجاد تغییر در مواد طبیعی نیز در او بوجود آمد برای مثال به جای آنکه گوشت حیوانات را خام مصرف کند، آن را با آتش پخت و مورد استفاده قرار داد سپس هر یک از نیازهای خود مانند : خوراک ، پوشاک ، مسکن ، را مورد بررسی قرار داده و با توجه به منابع محیطی ،از قدرت تفکر و خلاقیت خود استفاده کرده و با فکر و اندیشه اش ، ساخت و ارزیابی محصول ساخته شده مراحل زندگی از قبیل خروج از غار، اسکان در دشت ها و کنار رودخانه ها ساخت خانه های مختلف از چوب ها گل و... ساخت لباس از پوست حیوانات و اجزای گیاهان و نگهداری از حیوانات اهلی را تجربه کرد .
تجربیات آموزشی درس حرفه و فن