لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه8
فهرست
شمایی کلی از اصول برنامهریزی
سطوح برنامهریزی
برنامهریزی استراتژیک: دیروز و امروز
گام 1: تعیین ماموریت, دیدمان (چشمانداز) و اهداف
گام 2: تحلیل فرصتها و تهدیدهای خارجی
گام 3: تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی
گام 4. تحلیل SWOT و تدوین استراتژی
گام 5. پیادهسازی استراتژی
3- فلسفه تدوین برنامه ( ارزشها و باورها )
4- رسالت (Mission)
5- چشم انداز (Vision)
6- اهداف کلی (Aims)
1- نام و تعریف رشته
2- تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید
مورد اهداف و فعالیتهای آینده یک فرد, گروه, واحد کاری یا سازمان است.
فرآیند مبنایی برنامهریزی:
- تحلیل موقعیتی: برمبنای رویکرد احتمالی (پیشامدهای آینده), برنامهریزی با یک تحلیل موقعیتی آغاز میشود. برنامهریزان باید در چارچوب محدودیتهای زمانی و منابع, اطلاعات مرتبط با مساله مورد برنامهریزی را جمعآوری, تفسیر و خلاصه (جمعبندی) نمایند.
- ارایه اهداف و طرحهای ممکن (گزینههای پیش رو): این مرحله, جایی است که باید بر خلاقیت تاکید ورزید و مدیران و کارکنان را تشویق کرد تا برپایه نگرشی وسیع به امورشان بیندیشند.
الف. ”اهداف“, همان مقاصد یا غایتهایی هستند که مدیران قصد رسیدن بدانها را دارند. اهداف میبایست مشخص, چالشی و واقعگرایانه باشند.
ب. ”طرحها (یا برنامهها)“, اعمال یا ابزارهایی هستند که مدیران برای حصول اهداف خود بکار میگیرند.
- ارزیابی اهداف و طرحها: تصمیمگیرندگان باید مزایا, مضرات و تاثیرات بالقوه هر گزینه پیش رو (هدف و طرح) را ارزیابی نمایند.
- انتخاب هدف و طرح: حال برنامهریز در موقعیتی است که باید مناسبترین و امکانپذیرترین اهداف و طرحها را برگزیند.
- پیادهسازی و اجرا: باید مدیران و کارکنان, طرح (برنامه) را درک نموده, منابع موردنیاز آن را در اختیار داشته, و برای انجام آن برانگیخته شوند.
- پایش و کنترل: از آنجاییکه برنامهریزی, فرآیندی پیشرونده و تکرا
تحقیق در مورد برنامه ریزی و سازماندهی