
به نام خداوندی که والاترین تعلیم خویش را برای برگزیدهترین مخلوق حضرت محمّد(ص) با امر بخوان آغاز نمود و به ایشان چنین وحی فرمود «اقرء بِسمِ رَبّکَ الذَّی خَلَق« بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید خواندن را آغاز تعلیم و کاملترین دین خویش قرار داد و قرائت را نخستین پایهای برای تکامل نهایی و رسیدن به آخرین مرحله تعلیم ضروری دانست و لوح قلم نگاشته بدان را چنان گرامی و مقدس دانست که سوگند مؤکد خویش را بر آن استوار نمود و فرمود «ن والقلم و ما یسطرون» سوگند به قلم و آنچه بدان نویسند و چنین شد که خواندن و آنچه از قلم عالمان مؤمن و متقی و متعهد تراوش نمود نخستین گام باروری و اعتقاد و ایمان آدمی و اولین مرحله گام نهادن در وادی آگاهی و سیر به سوی کمال و آراستگی انسان است و انوار حاصل از خواندن مشعل طریق سعادت و کامیابی بشر گردیده است و درود بر حضرت محمد مصطفی (ص) که با ظهور خود چراغ فروزان دانش و آگاهی و تقوا را فرا راه بشر قرار داد و آدمیان را از تپّة ظلمانی ضلالت و گمراهی به سوی بادیة منوّر فضل و دانش رهنمون گردانید و دعوت به آگاهی و امر به آموزش و خواندن را سرلوحة کلام خویش ساخت و فرمود «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» خواند و آموختن را از گهواره تا گور بجویید.
در دو قرن اخیر که سرعت پیشرفت بشر به واسطة پیدایش ابزار جدید ارتباط جمعی از قبیل روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون و... و دگرگونی عمیق و شیوة چاپ و نشر کتب بیشتر گردیده و آموزش به نوعی عمومیت تامی یافته است نقش کتاب و کتابخوانی اهمیت و درخشش ویژه داشته است و توجه این موضوع نظر علمای تعلیم و تربیت را به خود جلب نموده تا جایی که رشتة تخصصی روشهای مطالعه عنوان یکی از شاخههای آموزش گردیده است و عدهای از علمای تربیتی به تحقیق و بررسی آن مشغول شدند و نتایج پژوهشهای اکثر ایشان به صورت مختلف چاپ و نشر شده است آنچه را که اکثر محققین بر آن معتقدند این است که در جهان متغیر عصر حاضر که هر روز در زمینههای علمی – سیاسی – اقتصادی – هنری دگرگونی تازهای رخ میدهد کتاب و مطالعه دیگر کار افراد ویژه نیست بلکه هر شخصی در هر موقعیت و در هر مقام و شغلی نیازمند به مطالعه و خواندن مستمر است و باید بطور مرتب مقداری از وقت روزانة خود را به خواندن مطالب کتب و روزنامهها و مجلات اختصاص دهد شک نیست که اگر دانشآموزان به روزنامهخوانی و مطالعة کتب خود گیرند و هر روز که از عمرشان میگذرد مقداری بر سطح آگاهیشان افزوده گردد میتوانند به عنوان افرادی آگاه و بصیر جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهند.
2-1 بیان مسئله
3-1 اهداف تحقیق
4-1 اهمیت موضوع تحقیق
5-1 فرضیههای تحقیق
6-1 تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها
هدفهای کلی تحقیق
هدفهای جزئی تحقیق
الف) مفاهیم
ب) متغیرها
بنابراین اهداف کلی مطالعه را میتوان بدین صورت دستهبندی کرد:
مطالعه دارای هدفهای جزئی هم میباشد:
عوامل مؤثر در مطالعه:
2-5-2 انگیزههای مطالعه:
3-5-2 روشهای مطالعه:
1- خواندن اجمالی
فواید خواندن اجمالی عبارتند از:
2- سریع خواندن
فواید سریع خواندن عبارتند از:
3- عبارت خواندن
فواید عبارت خوانی به قرار زیرند:
4- روش دقیق خواندن
فواید خواندن دقیق به قرار زیرند:
5- خواندن تجسسی
فواید خواندن انتقادی عبارتند از:
7- خواندن برای درک زیبایی و جنبههای هنری مطالب
فواید خواندن برای درک زیبایی عبارتند از:
4-5-2 تأثیرات مطالعه:
5-5-2 ارتباط مطالعه و خواندن با دروس دیگر:
1-6-2 اهم مطالبی که در خصوص قالب و محتوای کتاب کودک گفتنی است عبارتند از:
الف) قالب (فرم) کتاب
ب) محتوای کتاب
2-6-2 نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی:
تقسیمبندی کتابهای کودکان به هفت حوزه به شرح زیر میباشد
ب) پیشینة تحقیق
نتایج تحقیق:
متوسط میزان مطالعه در روز در این تحقیق:
موضوع تحقیق:
نتایج تحقیق:
نتایج تحقیق:
نتایج بدست آمده از این تحقیق عبارتند از:
1- علوم تربیتی
1- کتابداری و اطلاعرسانی
ابوذری، روحالله
1- علوم تربیتی
قاسمی، پریوش
1- علوم تربیتی
1- روانشناسی
روائی و پایائی پرسشنامه
جمع
پرسشنامه تحقیقی:
تعداد پرسشنامه 100
شامل 106 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت