تعداد صفحات پایان نامه: 262 صفحه
دانلود متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد word
فصل اول : در کنار خانواده ……………………………………………………………….. 8-1
- خانواده ………………………………………………………………………………………………… 2
- تحصیلات …………………………………………………………………………………………….. 6
فصل دوم : در جستجوی راه ……………………………………………………………… 20-9
- عزیمت به قم ………………………………………………………………………………………. 10
- مدرسهی حجتیه ………………………………………………………………………………….. 11
- اساتید ………………………………………………………………………………………………… 12
- فضای قم بین سالهای 7-1336……………………………………………………………. 13
- کار و تحصیل …………………………………………………………………………………….. 15
- اولین دیدار با امام ………………………………………………………………………………. 16
- فوت پدر …………………………………………………………………………………………….. 17
- رحلت آیت الله بروجردی ………………………………………………………………………. 17
- انجمنهای ایالتی و ولایتی …………………………………………………………………….. 19
فصل سوم : سرآغاز فصلی نو …………………………………………………………. 39-21
- عزیمت به تهران و دستگیری توسط ساواک……………………………………………. 22
- در مدرسهی کمال………………………………………………………………………………… 23
- دستگیری مجدد……………………………………………………………………………………. 27………..
- شرکت در مسجد جلیل ………………………………………………………………………… 31
- واقعهی 15 خرداد ……………………………………………………………………………….. 32
- محلهی کاشی هفت ……………………………………………………………………………… 33
- اشتغال در دانشگاه صنعتی شریف ………………………………………………………… 34
- بازدید شاه از دانشگاه …………………………………………………………………………. 37
- فضای سیاسی کشور ………………………………………………………………………….. 38
فصل چهارم : مبارزه در عرصهی بینالملل ……………………………………. 80-40
- سفر به آمریکا ………………………………………………………………………………….. 41
- ورود به کالیفرنیا ………………………………………………………………………………. 42
- ورود به دانشگاه ……………………………………………………………………………… 46
- نشریه روحانیت و 15 خرداد……………………………………………………………….. 47
- نامه ای به امام………………………………………………………………………………….. 50
- نامهای به بهشتی ………………………………………………………………………………. 51
- شالودهی انجمن اسلامی فارسی زبانان ……………………………………………….. 52………..
- فعالیتهای تبلیغاتی ……………………………………………………………………………. 54
- اختلافات هیأت دبیره …………………………………………………………………………. 58
- منابع مالی انجمن ………………………………………………………………………………. 63
- خدمات ارزندهی انجمن …………………………………………………………………….. 64
- سازمان مجاهدین خلق ……………………………………………………………………… 66
- نشریه اسلام مکتب مبارزه …………………………………………………………………. 68
- بنیصدر در همکاری با انجمن ……………………………………………………………. 70
- خویشتنداری ………………………………………………………………………………….. 72
- آشنایی با بنیصدر ……………………………………………………………………………. 75
- سفر اکبر هاشمی به اروپا و آمریکا …………………………………………………….. 77
- سفر شاه به آمریکا …………………………………………………………………………… 79
بخش دوم : انقلاب اسلامی و سالهای بعد از آن
فصل اول : در رکاب امام ……………………………………………………………….. 93-81
- عزیمت به پاریس ………………………………………………………………………………. 82
- اطرافیان امام در نوفل لوشاتو …………………………………………………………… 83
- تقسیم کار ………………………………………………………………………………………… 84
- ملاقات به جهت سازش ……………………………………………………………………… 87
- مشارکت امام درامور ………………………………………………………………………. 88
- قصد ماندن ندارم ……………………………………………………………………………… 89
- هدایت انقلاب …………………………………………………………………………………… 90
- ملاقات ژیکاردستن با امام ………………………………………………………………….. 92
فصل دوم : مردی که جهان را تکان داد ……………………………………….. 114-94
- امام و دیگر مصلحین …………………………………………………………………………… 95
- زمزمهی بازگشت ……………………………………………………………………………….. 98
- روزهای پر التهاب …………………………………………………………………………….. 102
- دولت موقت ………………………………………………………………………………………. 103
- حزب جمهوری اسلامی …………………………………………………………………….. 106
- انتخابات ریاست جمهوری ………………………………………………………………….. 111
- اتحاد مخالفان …………………………………………………………………………………… 113
فصل سوم : در خدمت به نظام …………………………………………………………….. 115
1- ازدواج……………………………………………………………………………………………… 117
2- از بازرگانان تا باهنر ……………………………………………………………………….. 118
- عمل انجام شده …………………………………………………………………………………. 123
- اصلاحات در صدا وسیما …………………………………………………………………… 124
- خط مشی سازمان …………………………………………………………………………….. 131
- دو جریان مخالف: ……………………………………………………………………………… 139
الف ) تبلیغات خارجی ……………………………………………………………………….. 139
ب) تأییدات رهبری …………………………………………………………………………… 146
7- در جلسات هیات دولت……………………………………………………………………….. 148
8 – ماجرای پخش سریال اُشین ………………………………………………………………. 149
9- درسهایی از قرآن …………………………………………………………………………… 154
10- شورای عالی تبلیغات حج………………………………………………………………….. 156
11- جریان عزل آقای منتظری ……………………………………………………………….. 159
12- تفاهم بینالمللی ………………………………………………………………………………. 164
13- حماسه آفرینی ……………………………………………………………………………….. 172
14- در مظان اتهام ……………………………………………………………………………….. 175
15- ماجرای مک فارلین …………………………………………………………………………. 177
16- پذیرش قطعنامه 598 ………………………………………………………………………. 179
17- شکلگیری جمع روحانیون مبارز …………………………………………………….. 182
18- انس اکبر آقا با احمدآقا …………………………………………………………………… 184
19- بازنگری قانون اساسی ……………………………………………………………………. 185
20- تشدید بیماری امام در روزهای بحرانی ……………………………………………. 192
21- ارتحال امام …………………………………………………………………………………… 195
22- انتخابات ریاست جمهوری آقای هاشمی ……………………………………………. 197
23- تبلیغ در صدا و سیما ………………………………………………………………………. 201
24- استعفا از صدا و سیما ……………………………………………………………………. 202
فصل چهارم : در حوزهی اجرایی ………………………………………………. 250-204
- قائم مقامی وزارت خارجه ………………………………………………………………. 205
- سفر به آلمان ………………………………………………………………………………… 207
- سفر به کویت ………………………………………………………………………………. 208
- سفر به عربستان …………………………………………………………………………… 209
- معاون اجرائی رئیس جمهور …………………………………………………………… 214
- مخالفت مجلس سوم و چهارم با دولت سازندگی ……………………………… 221
- مساله تمدید ریاست جمهوری هاشمی ……………………………………………… 222
- انتخابات مجلس پنجم و کارگزاران سازندگی ……………………………………. 224
- حمایت کارگزاران از کاندیداتوری آقای خاتمی …………………………………. 230
- علل پیروی آقای خاتمی ………………………………………………………………….. 238
- ارزیابی عملکرد دورهی اول دولت خاتمی …………………………………………. 242
- مجمع تشخیص مصلحت نظام …………………………………………………………. 247
- ستاد مبارزه با مواد مخدر ……………………………………………………… 249
بخش اول : سالهای قبل از انقلاب اسلامی
فصل اول : در کنار خانواده
1- خانواده
2- تحصیلات
خانواده
در ماه 1321 ش در روستای بهرمان، واقع در 60 کیلومتری شهر رفسنجان، در خانوادهای مذهبی متولد شدم پدرم میرزا علی هاشمی بهرمانی[2] به خاطر علایق مذهبی که داشت نامم را محمد گذاشت .
پدرم دارای تحصیلات رایج قدیم و به قول معروف مکتب خانهای بود . در آن دوره در مکتبها قرآن، نهج البلاغه ،ادبیات فارسی ،معارف اسلامی و کتابهای دیگری همچون کلیله و دمنه تدریس میکردند. این دورهها را گذرانده بود. به این علت در منطقه و محدودهی جغرافیایی روستایمان از افراد باسواد به شمار می آمد .
پدرم سه ویژگی داشت : یکی اینکه او انسان مسلمان و متعبد و اهل ذکر و نماز و ادعیه و دعا و قرآن بود. با قرآن مؤانست داشت و اوقات فراغت خود را بیشتر با خواندن قرآن میگذراند. دوم اینکه از افراد صاحب نفوذ و محل رجوع مردم روستا بود و اهالی به دلایل مختلفی همچون گرفتاری مالی و مشکلات و مسایل دیگر به او رجوع میکردند از رفسنجانی و حتی از شهرهای دیگر مثل یزد مراجعه کننده داشت. این درحالی بود که طی کردن این مسیر 60 کیلومتری با وسایل سفر آن روز گار دشواری بود و این فاصله در طول دو روز طی میشد . با این حال پدرم با سعهی صدر گشاده رویی، مردم را میپذیرفت و میکوشید مشکلات آنان را برطرف کند. همین موضوع سبب شده بود منزل ما حالت یک کانون را پیدا کند. از مناطق دور و نزدیک هر کسی که به منزل ما مراجعه میکرد، مورد استقبال افراد خانواده قرار میگرفت و چون در آن ایام مسافر خانهای در آن حوالی نبود ما همیشه ،مهمان داشتیم و از این جهت مادر و خواهرهایم زحمت زیادی در پذیرایی از مهمانان میکشیدند. سومین ویژگی پدرم منیع الطبع و سخی بودن ایشان بود. او هر چه را که در دور و بر خود داشت میبخشید و میگفت خدا کریم است. هیچ وقت دارای ذخیرهی مالی نبود. مثلاً اگر ما در آن دوران باغ و درخت میوه داشتیم، ایشان میرفت به داخل باغ و به کارگران میگفت هر چه میوه در باغ است را بچینند و بستهبندی کنند.سپس همهی آنها را بین مردم توزیع میکرد و اندکی از آن هم به منزل می آورد.پدرم اگر هم بخاطر فروش محصولات کشاورزی رایج آن روز که عمدتاً پنبه و گندم بود پولی به دست میآورد آن را هم ذخیره نمیکرد بلکه به افراد نیازمند میبخشید. معاش، هم از طریق فروش همین محصولات کشاورزی تامین می شد. البته او ملک زیادی نداشت و اصطلاحاً خان و مالک بزرگ نبود. در آن ایام قناتی در منطقه وجود داشت. سهم روستا از آن قنات 96 حبه – سهم را یک حبه میگفتند – و سهم شخصی پدرم دوازده حبه یعنی بود. او برای این دوازده حبه، چهار زارع داشت که زمینها را بینشان تقسیم کرده بود. آنها کار زراعت را انجام میدادند و سهمی میبردند و یک بخش را هم به پدرم میدادند.
خانوادهی ما خانوادهی پرجمعیتی بود، 13 خواهر و برادر بودیم. آن ایام به دلیل نبود پزشک و بهداشت و … معمولاً مرگ و میر کودکان زیاد بود به همین دلیل 4 تن از بچههای خانواده ی ما همه پیش از رسیدن به 5 سالگی مرحوم شدند و از مجموع آن 13 کودک خانواده، 9 نفر زنده ماندند و من در بین بازماندگان، آخرین فرزند خانواده هستم. البته بعد از من دو بچهی دیگر به دنیا آمدند و متاسفانه هر دو یکی در یک سال و نیمگی و دیگری در 5 سالگی مرحوم شدند و من ته تغاری خانواده شدم. آقای علی اکبر هاشمی اولاد پسر دوم خانواده بود. نه نفری ازما که باقی ماندند سه نفر اول خواهرانم بودند و اولاد چهارم حاج قاسم بود که مرحوم شد. اولاد پنجم آقای شیخ اکبر است. پس از ایشان یک خواهرو پس از آن سه تا پسر ( محمود و احمد و من ) هستیم.
در ایام کودکی من که اصول و فروع دین را از سه، چهار سالگی آموخته بودم، بچههای روستا را درمسجد جمع میکردم. به آنها نماز و احکام آموزشی می دادم و نماز میخواندیم. در بین همین بچهها بود که هیئت سینهزنی کودکان را راه انداختم. علم کوچکی هم درست کرده بودیم .و برای عاشورا در همان فضای محلی با بچهها عزاداری میکردیم. جذابیت عزاداریمان تاثیر زیادی داشت، خیلیها هم میآمدند سینهزنی میکردند.
با اخوی شیخ اکبر حدود 8 سال اختلاف سنی دارم. وقتی 5 ساله بودم او برای تحصیل به قم رفت. به این ترتیب ما با هم هم بازی نبودیم و به آن معنا با هم بزرگ نشدیم .در آن دوران بازیهای مختلفی میکردیم. ولی ایشان بازیهای متداول و معمولی را که بچهها میکردند انجام نمیداد. خاطرهای که در ذهن دارم نشان دهنده شجاعت وبیباکی او است. داخل دیوار خانهی ما یک لانهی گنجشکی رو به طرف کوچه قرار داشت که محل رفت و آمد مار بود. بچهها هم به هنگام بازی دست میکردند داخل آن لانه تا گنجشک یا مار را بگیرند. قد بچهها کوتاه بود و به لانه نمی رسد لذا یکی از بچهها دستش را قلاب میکرد و دیگری پایش را روی آن قلاب میگذاشت و بالا میرفت، در لانه گنجشک دست می کرد. در یکی از روزها برادرم به همین طریق به دنبال یافتن گنجشک بود در همان حین ماری در حال رفتن به داخل لانه بود. او دم مار را گرفت و مار هم دمش را دور دستش پیچید. او به زور ما را از لانه کشید بیرون و محکم پیچاند و به دیوار کوبید وقتی مار از بالای دیوار به پایین افتاد آن فردی که دستش را قلاب و برادرم را گرفته بود از ترس او را رها کرد و پا به فرار گذاشت و در نتیجه برادرم از بالا به پایین افتاد .
تحصیلات
در روستای ما مدرسه وجود نداشت، ولی دو مکتب خانه بود. بچههایی که به سنین آموزش میرسیدند به مکتب خانه میرفتند. البته تنها تعدادی از خانوادهها فرزندان خود را به مکتب میفرستادند .
شیوهی آموزش در مکتب خانه با قرائت و روخوانی قرآن آغاز میشد. یعنی آموزشهایی که داده می شد درمرحلهی اول آموزش الفبای فارسی و عربی بود. این آموزش از اعم جزء – جزء سیام قرآن – آغاز می شد. در کنار آن کتابهایی از ادبیات فارسی مثل گلستان سعدی، بوستان سعدی و سپس کلیله و دمنه تدریس میشد. البته آموزش ریاضی نیز درمکتب خانه از انجام چهارعمل اصلی تا سطوح بالاتر نیز متداول بود و در نهایت این آموزشها به آموزش منطق پرداخته میشد .
وقتی به سن آموزش رسیدم مرا به مکتب خانه فرستادند. اولین آموزههای من هم خواندن قرآن و گلستان و بوستان بود. در سن 10 سالگی، یعنی در سال 1331 ،اولین دبستان دولتی در روستای ما آغاز به کار کرد. برای این دبستان معلمی را از شهر فرستادند و یکی از اهالی روستا، خانهی خود را در اختیارش قرار داد و در واقع خانه آن روستایی به مدرسه تبدیل شد. معلم در آن خانه مستقر شد. او هم معلم بود و هم مدیر و هم ناظم و یک تنه همهی کارهای مدرسه را انجام میداد. در ابتدا از کلاس اول ابتدایی شروع نکرد بلکه از بین بچههای مکتب خانه تعدادی که در سنین بین ده تا پانزده سال قرار داشتند – امتحان گرفت و تعیین سطح کرد و بدینگونه عدهای را برای کلاس اول تعدادی را برای دوم و عدهای را برای سالهای سوم، چهارم و پنجم انتخاب نمود و کلاسهای دورهی ابتدایی را اینگونه آغاز کرد. تعداد دانش آموزان حدوداً به 60 تا 70 رسید و من در کلاس دوم پذیرفته شدم. روش تدریس او اینگونه بود که برای کلاس چهارم و پنجم تدریس میکرد و وظیفه تدریس در کلاسهای پایینتر را به عهدهی یکی از بچههای کلاس بالاتر می گذاشت. مثلاً کلاس پنجمیها به کلاس سومیها یا چهارمیها به دومیها درس می دادند .
متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
پایان نامه سالهای قبل از پیروزی انقلاب رشته تاریخ