بررسی مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
1 خلاصه
1 مقدمه 2
خلاصه برخی مطالعات انجام شده در مورد معیارهای انتخاب تامین کنندگان
4 مروری بر مدل های مختلف ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
6 3.1. روش های مفهومی 6
3.2. تحقیق تجربی
7 3.3. مدل تحلیلی برای انتخاب فروشنده
7 انتخاب تامین کننده با فرایند تحلیل سلسله مراتبی(Analytical Hierarchy Process)
9 مزایای استفاده از روش
AHP 12 ایرادات و ضعفهای مدل
AHP 13 نتیجه گیری و پیشنهاد
13 مراجع
مقدمه
زنجیره تامین ابزاری ضروری برای هر شرکت به منظور نیل به اهداف اصلی که دستیابی به سود تجاری است می باشد. هدف مدیریت زنجیره تامین، حداقل کردن هزینه در کل زنجیره تامین به گونهای که درآمد حاصل از مشتریان که پیامد همکاری با شرکای تجاری است، حداکثر گردد. شرکتها از طریق برقراری روابط نزدیکتر با سایرین به مزایای رقابتی چشمگیری دست مییابند و بسته به چگونگی مدیریت زنجیره تامین میتوانند زمان و هزینههای مرتبط را کاهش دهند. در یک محیط رقابتی یک زنجیره تامین موفق در توانمندسازی مزایای رقابتی شرکت بسیار مفید عمل میکنند. شرکت های تولیدی تاثیر پذیری زیادی از تامین کننده ها وتوزیع کنندگان خود دارند. زیرا که هماهنگی میان واحد های مختلف می تواند هزینه زنجیره را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همچنین انعطاف بیشتری در طول زنجیره اتفاق خواهد افتاد و این مهم موجب بهبود افزایش هماهنگی میان ابعاد مختلف آن خواهد شد تحقیقات نشان می دهد که فرآیند انتخاب تامین کننده مهمترین متغیر قابل تصمیم گیری قابل توجه در موفقیت یک زنجیره تامین است (چان و فیلیکس،2008). استراتژیهای کلان سازمانی (نوع فناوری و شیوه تامین) سطح و اهمیت نیازها را در رسیدن به هدف تعیین می کنند و تصمیماتی که در حوزه برنامه ریزی استراتژیک در طراحی زنجیره تامین یک کسب و کار تجاری گرفته می شود در میزان سودآوری شرکت نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. استراتژیها ممکن است که نوع روابط یا نوع محصولات و خدمات مورد نظر را نیز تغییر دهند. به همین صورت، برای انتخاب تامین کننده باید به نیازهای استراتژیک سازمان توجه داشت. نیاز سازمان می تواند طراحی و ارائه یک محصول یا خدمتی جدید یا بهبود کالا یا خدمات موجود باشد . پس از تشخیص یک نیاز و این که باید کالا یا قطعه یا خدماتی را تامین کنیم و با در نظر گرفتن نیاز ذی نفعان، باید تصمیم بگیریم که کالا یا خدمت مورد نظر را از داخل یا از خارج سازمان تأمین کنیم . این دو حالت کاملا باید تحلیل و از یکدگیر متمایز شوند . باید دقت کرد که در این جا فقط هزینه ملاک نیست . ممکن است به دلایلی (مثلا هزینه کمتر) پیشنهاد شود که کالای مورد نظر از درون سازمان تهیه گردد . اما از نظر استراتژیک ممکن است این کار موجب از دست دادن یک تأمین کننده استراتژیک گردد و لذا در بلند مدت هزینه سازمان افزایش یابد. موضوع انتخاب تامین کننده، از اواسط دهه 1960 میلادی مورد توجه قرار گرفته است و در صنعت، یک نوع مساله تصمیم گیری گروهی می باشد. کارشناسان با توجه به تجربه، اختیار و مسؤولیت خود و همچنین داده های واقعی، تصمیم می گیرند که چه تامین کننده ای را انتخاب کنند. بنابراین باید به عناصر کمی و کیفی توجه شود.
فرمت ورد تعداد صفحات 17
مقاله بررسی مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان