حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

روش تدریس مشارکتی

اختصاصی از حامی فایل روش تدریس مشارکتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

روش تدریس مشارکتی


روش تدریس مشارکتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:80

قیمت: 2 هزار تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

 

 

مقدمه
هدف تدریس افزایش توانایی یادگیری است. تدریس خوب به معنای کمک به خوب یاد گرفتن شاگردان است .معلمان موفق تنها ارائه دهندگان دانش نیستند بلکه آنان به شاگردان خود نحوه استفاده موثر از آنها را یاد می دهند. یکی از روشهای متداول تدریس سخنرانی و توضیح می باشد.
جنبه های مثبت روش سخنرانی
1ـ معلم میتواند مطلب را به صورت های مختلف بیان کند و موضوع را به دانش آموزان بفهماند.
2ـمعلم میتواند جای کمبود مطالب بعضی از کتابها را پر کند.
3ـ میتوان در مدت زمان نسبتا"کوتاهی اطلاعات جامعی در اختیار یادگیرندگان قرار داد.
4ـ جنبه اقتصادی دارد,ارزان است.
جنبه های منفی روش سخنرانی
1ـ وقتی اکثر مردم باسوادند و به انواع کتابها دسترسی دارند این شیوه ضرورتی ندارد.
2ـ اگر توجه فرد از بخشی از سخنرانی سلب شود ادراک آن بخش و بخشهای مربوطه به آن نیز از دست می رود.
3ـ دانش آموز در این روش فعال نیست, حوصله اش سر می رود, خلاقیتش پرورش نمی یابد و صرفا" به صورت گیرنده اطلاعات در می آیند.
در این روش دانش آموزان در گروههای دو نفره یا بیشتر کار می کنند,به یکدیگر آموزش می دهند و از پاداشهای مشترک بر خوردار می شوند.

تکلیف فراگیران در این روش
1ـ آموختن مطالب آموزشی.
2ـ اطمینان داشتن از اینکه اعضای گروه مواد آموزشی را آموختند.
ترکیب اعضا در گروه
در کلاس با ساختار همکاری گروههای کوچک باید ناهمگن باشند.از یک فرد قوی ,یک فرد متوسط ویک فرد ضعیف از نظر سطح توانایی علمی تشکیل می شود .
نقاط قوت یادگیری مشارکتی
1ـ در یادگیری مشارکتی ,احساس یکپارچگی در گروه توان مثبتی را ایجاد می کند.
2ـ اعضای گروههای مشارکت از یکدیگر می آموزند.
3ـ احساسات مثبت نسبت به یکدیگر را افزایش می دهد.
4ـ نگرش های مثبت نسبت به افراد دیگر فراهم می آورد.
5ـ عزت نفس را می افزاید.
6ـ مردم در ذات خوداهل مشارکت هستند و سرکوب مشارکت ,شاگردان را از یکدیگر دور و آنان را از بعد مهم شایستگی خود محروم می سازند.
روابط بین فردی در روش تدریس مشارکتی
هرگاه یکی از فراگیران به موفقیت دسترسی پیدا کند تا‌‌ثیر متفاوت بر انگیزه پیشرفت دیگر رقبا خواهد گذاشت یا سعی می کند عملکرد بهتری از دیگر همسالان داشته باشد و یا هیچگونه سعی و تلاشی نمی کند چون می خواهد جواب سریعتر و دقیقتر بدهد با همکلاسان خود مشورت منی کند و اگر هم کمک بخواهد از معلم خود می گیرد .وقتی جو رقابتی در کلاس حاکم است اغلب فراگیران شرایط روانی حضور در یک مسابقه را تجربه می کنند فراگیران مستقل از همکلاسیهای خود عمل می کند و بی توجه به دیگرانند و تنها بر کار خود تمرکز دارند .
در روش تدریسی مشارکتی دستیابی به هدف موجب تاثیر مثبت بر روابط بین همکلاسیها می شود.

انواع روشهای یادگیری مشارکتی
1ـ روش گروههای پیشرفت تیمی دانش آموزان
دانش آموزان به گروههای 4 نفره تقسیم می شوند پس از ارائه درس توسط معلم به منظور حصول اطمینان از یادگیری تک تک اعضای دانش آموزان به فعالیتهای گروهی می پردازند .در پایان تمامی دانش آموزان باید در آزمونهای انفرادی که نمی توانند در آنها به یادگیری کمک کنند شرکت نمایند.
2ـ روش جیک سا
فراگیران در گروههای 4 یا 5 نفره تقسیم می شوند.
چرخه زیر باید اجرا شود:
1ـ مجموعه ای از مواد آموزشی بین گروهها توزیع می شود,هر مجموعه به تعداد اعضای گروه تقسیم می شود ,به هر عضو یک بخش تعلق می گیرد.
2ـ فراگیران بایستی بخشی را که در اختیارشا ن قرار گرفته است به صورت انفرادی آموخته و در آن تبحر کافی بدست آورند .سپس برای چگونگی تدریس آن بخش به دیگر اعضای گروه برنامه ریزی کنند

3ـ روش تدریس بر اساس همکاری
گروهها دو عضوی هستند. فراگیران دو قسمت از مطالب لآموزشی خود را با توجه به راهنمایی معلم موخوانند . سپس یکی از اعضا نقش معلم را به عهده می گیرد و آنچه را که فرا گرفته بود به عضو دیگر گروه یاد می دهد. عضو فراگیرنده بایستی در طول این کنش متقابل با پرسیدن سئوال و در خواست توضیح بیشتر در مواردی که ابهام وجود دارد, در یادگیری بهتر درس تلاش کند. سپس اعضا نقشهای خود را عوض می کنند و.... و فراگیرنده معلم می شود تا بخش دیگر از درس را که مطالعه کرده بود به هم گروهش یاد می دهد.
4ـ روش آموزش رهنمودی
آموزش با توضیحات روشن کننده و مبسوط معلم در مورد مهارتها, فرایندها, الگوها و مثالهای جدید آغاز می شود. فراگیرا در گروههای یادگیری, با 4 یا 5 نفر عضو روی تکالیفی که به وسیله معلم در مورد موضوع در س تعیین شده است با هم همکاری می کنند. اعضای گروه ناهمگن هستند محتوای فعالیتهایی که گروه بر اساس آن همکاری می کنند شامل حل مسائل و تمرینها, یصورت انفرادی تصحیح تمرینهای همدیگر در گروه , تعیین تمرینهای اضافی بره همدیگر, بحث در مورد پاسخها و دستیابی به نتیجه مشترک می باشد.
ارزشیابی انفرادی , میزان یادگیری مطالب آموزشی به طور انفرادی آزمون می شود.
ارائه بازخورد متناسب با پیشرفت گروه: نمرات فراگیران آزمون انفرادی مدرک مرجع که همه اعضا در کسب موفقیت در آن شانس مساوی دارند, با نمرات گروهی آنها جمع می شود. گروهی که امتیازات بالاتری کسب کرده باشند مورد تشویق قرار می گیرد. گروه تنها زمانی شانس موفقیت دارد که هر عضو گروه بر مطالب و اطلاعات جدید تدریس شده مسلط شود.
مزایای روش رهنمودی
در این روش هم مزایای روش سخنرانی و توضیح استفاده می کنیم و هم از مزایای تدریس به شیوه مشارکتی, معلم ابتدا توضیح می دهد و کار تمرین و تکرار به گروه واگذار می شود.
پیامدهای آموزش گروهی
1ـ مسئولیت پذیری فردی
2ـ عزت نفس
3ـ روابط میان گروهی
4ـ تمایل دانش آموزان به مدرسه , احساس تسلط دانش آموز بر سرنوشت خویش در مدرسه, مشارکت و نوعدوستی .


دانلود با لینک مستقیم


روش تدریس مشارکتی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد