مقاله : ترسیم نقشه های سیم پیچی موتور ، با فرمت ورد 63 صفحه ، همراه با محاسبات و تصاویر مربوطه
برخی عناوین :
1- 1 - مشخصات لازم برای طراحی و سیم پیچی موتور:
برای محاسبه و سیم پیچی یک موتور معلومات زیر مورد نیاز می باشد که از روی پلاک و پوسته موتور ویا با توجه به نیاز واز طریق محاسبه بدست می آید.
الف : تعداد شیار های استاتور : که آنرا با z نشان داده و ازروی پوسته موتور قابل شمارش می باشد.
ب : تعداد فازها : موتورهایکه در صنعت استفاده می شوند معمولا بصورت یکفاز و سه فاز می باشند که تعداد فاز ها را با m نشان می دهند.
فرم کلافهای سیم پیچی
کلافهای یک گروه کلاف می توانند در اندازه های مساوی و یا در اندازه های نامساوی پیچیده شوند که به حالت اول سیم پیچی زنجیری و به حالت دوم سیم پیچی متحدالمرکز گرفته می شود
2 - 1 - سیم پیچی متحدالمرکز :
سیم پیچی متحدالمرکز گام کلافهای مربوط به هر گروه کلاف با یکدیگر تفاوت داشته و هر کلاف بزرگ کلاف کوچکتر را احاطه می کند بدین ترتیب در یک گروه کلاف گام کلاف بزرگ از گام کلاف قبلی خود به اندازه دو شیار بیشتر می باشد.
شکل زیر سه کلاف را به صورت متحدالمرکز نشان می دهد
3-1 - سیم پیچی زنجیره ای
4-1- روش استفاده از جدول شیارها
1-4-1- موتورهای با شیار کامل یک طبقه
2-4-1- سیم پیچی دو طبقه موتورهای سه فازه
1 – محاسبه تعداد دور پیچک ها با کلافها
1 – محاسبه قطر سیم
1-2- سیم پیچی موتورهای تک فاز روتور قفسه ای
1-1-2- الف : سیم پیچی یک طبقه یک فاز
2-2 - سیم پیچی دو طبقه موتورهای یک فاز
فصل دوم :
3-2- (عیب یابی موتورهای الکتریکی )
تشخیص عیب و رفع آن در ماشینهای الکتریکی از اهمیت خاص برخوردار است تا جایی که بنوبه خود در این جزوه به عنوان یک فصل جداگانه آمده است تشخیص عیب در اولین مرحله کار تعمیراتی می باشد و رفع آن در مرحله بعدی قرار دارد
ج: فشار و بار بیش از حد روی موتور
لنگی محور موتور:
درگیر شدن رتور با استاتور:
تشخیص عیبهای الکتریکی و رفع آن
موتورهای سه فاز :
موتورهای یکفازه
الف: موتورهای خازن دار:
عیب یابی موتورهای کلکتوردار (سری)
مقاله : ترسیم نقشه های سیم پیچی موتور