فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:130
فهرست مطالب:
فصل اول :
مقدمه 2
فصل دوم :
مقدمه 6
موتور های جت 8
انواع موتور های جت 12
1- موتور های بدون قطعات گردان 12
2- موتور های جت با قطعات گردان 15
خلاصه سیکل کاری موتور 17
محاسبه نیروی جلو برنده موتور جت 18
عوامل موثر در نیروی جلو برنده 20
موتور های توربوجت 21
فصل سوم :
اجزاء موتور توربین گازی 30
عملکرد واقعی موتور 30
دسته بندی تراست 31
مجرای ورودی هوا 32
مجرای فراصوت 35
کمپرسور ها 38
انواع کمپرسور ها 39
کمپرسور گریز از مرکز ( دیسکی ) 39
کمپرسور های جریان محوری (تیغه ای ) 42
عملکرد محفظه احتراق 44
انواع محفظه احتراق 47
توربین ها 51
انواع توربین ها 51
فصل چهارم :
تاریخچه نرم افزار 54
آشنایی با محیط نرم افزار MDT 55
آشنایی با محیط MDT و مرور گر DSKTOP BRIUSER 57
روشهای دستیابی به فرمان در MDT 58
مرورگر 58
فیلتر مرورگر 59
مرورگر در محیط طراحی قطعه و محیط طراحی اسمبلی 60
امکانات جدید رابط کاربر MDT 61
پروفیلها 62
شرایط طرحهای اولیه و پروفیلها 63
تولید پروفیل از طرح اولیه 64
مفهوم طرح 65
تولید حجم به روش برجسته کردن 65
فرمان AMEXTRUDE 66
فرمان AMUPDATE 70
فرمان AMEDITFEAT 70
صرفنظر کردن از فرمان 70
تولید حجمهای دارای محور تقارن 71
فرمان AMREVOLVE 71
ویرایش حجمهای دارای محور تقارن 72
مسیرهای دوبعدی 72
فرمان AMSWEEP 73
مسیرهای سهبعدی 75
تولید حجم با تعیین شکل مقطع 75
فرمان AMLOFT 76
ویرایش حجم LOFT 76
ویرایش پروفیهای مقاطع LOFT 77
کنترل پیچش قطعه در فواصل بین مقاطع 77
طرحهای کاری 78
صفحۀ ترسیم 79
1- صفحات کاری 79
2- محورهای کاری 81
3- نقاط کاری 81
فصل پنجم
مدلسازی موتور با MDT 84
اندازهبرداری از قطعات 84
پرهها و ایرفولها 85
استفاده از استانداردها 85
مدل کردن قطعات 86
مونتاژ قطعات 87
قطعات استاندارد 88
تخمین وزنه قطعه توسط MDT 88
فصل ششم
تخمین برآورد وزن 90
وزن موتور 93
تخمین وزن موتور 93
عملکرد 96
فصل هفتم
نتیجهگیری و پیشنهادات 98
ضمائم
چکیده
در این پروژه ابتدا در مورد نحوة کارکرد موتور و مقایسه آنها بحث شده و نحوه کار و عملکرد انواع موتور جت به تفصیل توضیح داده شده است. در بخش بعدی اجزاء و قطعات اصلی موتور جت معرفی و نحوه کارکرد آن توضیح داده شده و بیان گردیده است. در بخش عملی این پروژه ابتدا در مورد نرمافزار Mechanical Desktop و آشنایی با این نرمافزار کامپیوتری برای مدل کردن موتور بحث شده است و نحوه کار کردن با این نرمافزار و دستورهای اصلی آن ارائه شده است. در بخش پایانی مراحل کاری یک مدلسازی کامپیوتری موتور شامل اندازهبرداری از قطعات، آشنایی با تکنولوژی ساخت، نحوة مدل کردن قطعات و مونتاژ آنها شرح داده شده است و تصاویری از این مدلسازی در پایان پروژه آورده شده است.
مقدمه
با توجه به پیشرفت صنعت کشور و همچنین صنعت نظامی و صنایع دفاعی، صنعت هوایی کشور نیز پیشرفت قابل ملاحظهای در این دوره و بعد از انقلاب اسلامی داشته است و در راستای این امر مهم و نیاز کشور به صنعت هوایی و خودکفایی در این زمینه تلاشها و پژوهشهای فراوانی در پروژههای دفاعی و هوایی کشور در صنایع مهم و صنعتهای اصلی این مجموعه صورت گرفته است و برای رسیدن به این امر مهم، نیاز به هواپیمای جت نظامی، آموزشی و ... احساس میشود که در سازمان صنایع هوایی و به خصوص هسا توجه فراوانی به آن شده است. این پروژه با توجه به نیاز صنعت هوایی کشور و به خصوص صنعت هسا به انواع موتور جت در زمینههای طراحی، مدل کردن، ساخت ... صورت گرفته است.
همان طور که در علوم مهندسی و طراحی مرسوم است یکی از روشهای طراحی و ساخت موتور جت، مدل کردن کامپیوتری یک موتور جت در اولین گام است. سپس بعد از مدل کردن آن توسط کامپیوتر با توجه به داشن روز و نحوه کارکرد موتور همچنین ایدههای طراح برای موتور جدید تغییرات در مدل کامپیوتری موتور به وجود میآید و پس از مراحل فوق در رسیدن به موتور دلخواه و چک کردن شرایط کاری آن شروع به طراحی اصلی و ساخت آن میگردد.
برای مدل کردن کامپیوتری موتور جت ابتدا آشنایی کامل به انوع موتور جت و نحوه کارکرد آن نیاز میباشد مسلماً اگر یک تحقیق و مدل کردن کامپیوتری بدون اطلاعات کافی از نوع موتور و سیستمهای کاری موتور و نحوة تبدیل قدرت و انرژی درون موتور صورت گیرد موفق نخواهد بود. بنابراین یک پژوهشگر باید علاوه بر این با قطعات و اجزاء اصلی موتور و نحوة کارکرد آنها و همچنین تکنولوژی ساخت و اتصال آنها به یکیدگر کاملاً آشنا باشد و اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نماید.
در راستای این امر ابتدا در این پروژه یک تحقیق و پژوهش عملی برای آشنایی و معرفی کردن موتور جت و انواع آن و مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین انواع قطعات و اجزاء اصلی موتور و نحوة کار کردن آنها صورت گرفته است که بخش تئوری و تشریحی این پروژه را تشکیل میدهد. علاوه بر این برای مدل کردن کامپیوتری انتخاب یک نرمافزار کاربردی مناسب با توجه به شرایط و پارامترهای اصلی مورد مدل ضروری است.
انتخاب نرمافزار Mechanical Desktop (MDT) به این دلیل صورت گرفته است که این نرمافزار دارای قابلیتهای فراوانی در مدل کردن و طراحی قطعات میباشد و با توجه به این که پیش زمینه این نرمافزار Auto CAD میباشد آشنایی کامل بـه این نـرمافزار ضروری میبـاشد. از دیـگر مزایای خوب این نرمافزار قابلیت کارآیی بالا و ملموس بودن دستورات آن و همچنین کثرت دستورات آن میباشد که تمامی قطعات مورد نیاز یک موتور به هر شکلی که باشد به راحتی با دستورات فراوان این نرمافزار مدل میشود. علاوه بر این این نرمافزار قابلیت هماهنگ شدن با نرمافزارهای مکانیکی دیگر مانند Solid work یا Working Model را داراست و این برای قرار دادن مدل در شرایط کاری خیلی مفید میباشد. همچنین قطعات استاندارد شامل پیچها، پرچها، فنر و ... در جعبههای این نرمافزار موجود میباشد و دیگر نیازی به مدل کردن آنها نمیباشد.
پس از انتخاب نرمافزار برای مدل کردن نوبت به تهیه پیش رسمها و نقشههای ابتدایی قطعات میرسد. با توجه به این که موتور Chacker که مدل شد برای اولین بار باز میشد. بنابراین هیچ گونه اطلاعات ترسیمی و اندازهای از آن موجود نبود بنابراین نیاز به تشریح موتور و اندازه برداری دقیق از قطعات و همچنین آشنایی کامل به تکنولوژی ساخت آن مورد نیاز بود.
حال با توجه به این اطلاعات و آشنایی با نرمافزار مدل کردن موتور صورت میپذیرد و این اولین قدم برای طراحی یک موتور در داخل کشور میباشد. البته نیاز به توضیح است کار عملی این پروژه با توجه به حفاظتی بودن پروژه به طور کامل گنجانده نشده است و در مورد موتور جت Chacker و اختلافات کاری آن با سایر موتورهای توربوجت توضیح داده نشده است و به همین دلیل در متن پروژه قسمتهایی از کار عمل انجام گرفته درج نشده است و همچنین نقشهها و تصاویر موجود و ضمیمه نیز فقط مربوط به بعضی از قطعات اصلی موتور است که مدل شده است و اطلاعات کامل این مدلسازی و مدلنهایی موتور در صنعت مربوطه موجود است و در این پروژه موجود نیست.
پروژه مدل سازی شکل و تخمین وزن قطعات موتور توربو جت CHACKEN به وسیله نرم افزار Mechanical Desktop