
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:38
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
1 طبقه بندی راههای شهری 3
1 – 1 تعریفها 3
1 – 2 برخی از مشکلات ساختن شبکه راههای شهری 4
1 – 3 نقشهای اصلی راههای شهری 5
1 – 4 راههای شریانی درجه 2 5
1 – 5 خیابانهای محلی 6
1 – 5 – 1 نقش جابهجایی 6
1 – 5 – 2 نقش دسترسی 6
2 دسترسی و تنظیم آن 7
2 – 1 تعریفها 7
2 – 2 اصول و سیاستها 8
2 – 3 روشهای مختلف تنظیم دسترسیها 12
2 – 3 – 1 طراحی یکپارچه شهر وشبکه 12
2 – 3 – 2 جادههای کناری 12
2 – 3 – 3 اصطلاحات جزئی شبکه و مدیریت ترافیک 12
3 سرعت 13
3 – 1 تعریفها 13
3 – 2 اصول 14
3 – 3 سرعت مجاز 15
3 – 3 – 1 راههای شریانی درجه 1 15
3 – 3 – 2 راههای شریانی درجه 2 16
3 – 3 – 3 خیابانهای محل 16
3 – 4 سرعت طرح 16
4 ترافیک 17
4 – 1 تعریفها 17
4 – 2 اطلاعات ترافیکی لازم برای طراحی 20
4 – 3 تغییرات زمانی ترافیک 21
4 – 4 توزیع جهتی ترافیک 21
4 – 5 ترکیب ترافیک 22
5 ظرفیت 23
5 – 1 مقدمات 23
5 – 2 ظرفیت آزادراهها و بزرگراهها 25
5 – 2 – 1 تعریفها 25
5 – 2 – 2 ظرفیت قسمتهای اصلی آزادراهها و بزرگراهها 26
5 – 3 ظرفیت راههای شریانی درجه 2 28
5 – 3 – 1 اصول 28
5 – 3 – 2 کیفیت ترافیک 29
5 – 4 ظرفیت زیست محیطی 29
6 ایمنی 30
طبقه بندی راهها 30
توجیه در شهر و سادگی راهیابی 31
7 محیط زیست 31
7 – 1 تأثیرات نامطلوب زیست محیطی راه 31
7 – 2 کنترل تأثیرات راه بر محیط شهری 31
7 – 3 کنترل تأثیرات راه بر محیط طبیعیو توسعه پایدار 35
7 – 4 طرح یکپارچه راه و اطراف آن 37
منابع 38
طبقه بندی راههای شهری
1 – 1 تعریفها
راه و خیابان – مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه و پیاده ساخته میشود. به راه ، در داخل آبادانیها ، خیابان نیز اطلاق می شود مگر در مورد راههایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق میگذرند. ( راههای شریانی درجه 1 ) که اطلاق خیابان به آنها معمول نیست.
راه شریانی – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به نیازهای وسایل نقلیه موتوری برتری میدهند. برای رعایت این برتری ، عبور پیادهها از عرض راه کنترل و تنظیم می شود .
خیابان محلی – خیابانی است که در طراحی و بهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخهسوار ، و پیاده با اهمیت یکسان رعایت میشود. برای رعایت حال پیاده و دوچرخه ، سرعت وسایل نقلیه موتوری در این خیابانها پایین نگه داشته میشود.
هسته شهری – قطعهای از شهر است که هیچ راه شریانی از داخل آن نمیگذرد.
راه شریانی درجه 1 – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابهجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده میشود . برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری و همچنین عبور پیادهها از عرض راه تنظیم میشود . راههای شریانی درجه 1 ارتباط با شبکه راههای برون شهری را تأمین میکنند . با اعمال درجات مختلفی در کنترل دسترسی ، راههای شریانی درجه 1 به آزادراه ، بزرگراه . راه عبوری دستهبندی میشوند.
آزادراه – راهی است که در تمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جداست و جریان ترافیک در آن بدون وقفه ( آزاد ) است ؛ یعنی ، وسایل نقلیه موتوری ، جز در تصادفها و راه بندانها ، ناچار به توقف نمیشوند . برای تأمین چنین وضعیتی ، تقاطع همسطح اجازه داده نمیشود و نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی میشود.
بزرگراه – راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست، و در طولهای قابل ملاحظهای از آن میتوان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد . برای تأمین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی میشود . بزرگراه میتواند معدودی تقاطع همسطح داشته باشد به شرطی که فاصله تقاطعها از یکدیگر زیاد ( بیش از حدود 5/2 کیلومتر ) باشد.
راه عبوری – ادامه راههای برون شهری دو خطه دو طرفه در داخل شهر ها (ی معمولاً کوچک و متوسط ) یا روستاهاست به شرط آن که عملکرد عبوری آنها در داخل شهر یا روستاها نیز حفظ شود . برای حفظ این عملکرد ، ورود و خروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم و طراحی میشود و فاصله تقاطعهای همسطح آن از یکدیگر کمتر از حدود 5/2 کیلومتر نیست .
راه شریانی درجه 2 – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابه جایی و دسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده میشود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیادهها از عرض خیابان کنترل میشود . راههای شریانی درجه 2 دارای عملکرد درون شهریاند و شبکه اصلی راههای درون شهری را تشکیل میدهند.
1 – 2 برخی از مشکلات ساختن شبکه راههای شهری که باعث ترافیک میشود :
طراحی شبکه راههای شهری و طرحریزی یا ساماندهی آبادانیهای اطراف آن باید به صورت یکپارچه انجام گیرد. بدون رعایت این یکپارچگی ، آبادانیهای جدید گرفتار مشکلات ترافیکی بافتهای پر خواهند شد و طرحهای ساماندهی بافتهای پر به نتایج مورد نظر دست نخواهد یافت .
طرح ریزی با هم شهر و شبکه را نباید با همزمان و هماهنگ بودن این مطالعات یکی دانست . در طرح ریزی یکپارچه ، وسعت منطقه ، موقعیت انواع کاربریها نسبت به یکدیگر ، همچنین میزان تراکم آنها بر اساس امکان پذیری فنی و اقتصادی توسعه شبکه ارتباطی صحیح در منطقه تعیین می شود. .
طرح ریزی با هم شهر و شبکه به طبقهبندی نیاز دارد که بی آنکه وارد جزئیات شهرسازی و مهندسی ترافیک شود ، بتواند این دو تخصص متفاوت را بر پایه مفاهیمی مشترک به یکدیگر مرتبط کند.
علاوه بر این ، طبقهبندی باید برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری گویا باشد . طبقهبندی روشن به رانندگان آموزش میدهد که سرعت وسیله نقلیه خود را با عملکرد ترافیکی راه متناسب کنند.
1 – 3 راههای شهری شش نقش اصلی ، به شرح زیر به عهده دارند :
فراهم آوردن امکان جابه جایی برای وسایل نقلیه موتوری ( نقش جابهجایی)
فراهم آوردن امکان دسترسی وسایل نقلیه موتوری به بناها و تأسیسات ( نقش دسترسی )
ایجاد بستری برای ارتباطهای اجتماعی نظیر کار ، گردش ، بازی و ملاقات (نقش اجتماعی)
شکل دادن به ساختار معماری ( نقش معماری شهری)
مقاله طبقه بندی راه های شهری