فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 50 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
چکیده مطالب
مهمترین عملکرد یا وظیفه یک سیستم حسابداری عملکرد اطلاعاتی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات موجود درباره معاملات عملیات مالی ورویدادهای دارائی اثر مالی بر یک مؤسسه را گرد آوری نماید، ثبت کند ودر گروه های همگن طبقه بندی کند و بالاخره گزارشهای را فراهم کند که تصمیم گیرندگان مختلف درباره یک مؤسسه یا سازمان بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند.
اگر اطلاعاتی که در جریان فعالیت ها ی یک سازمان فراهم می آید به شکل مطلوب ارائه شود برای تصمیم گیری های مختلف فایده چندانی ندارد . بنابراین تصمیماتی که توسط اداره کنندگان یک سازمان و یا توسط اشخاص ذیحق و ذینفع درباره یک مؤسسه گرفته می شود بسیار متنوع و متعدد است.
در اوایل سده بیستم اولین مباحث نظری در حوزه حسابداری مطرح و وجه علمی بودن آن به مذاق بحث گذاشته میشود. در طول دهههای آغازین سده بیستم مباحث نظری و فلسفی جدی در خصوص تعلق حسابداری به یکی از حوزههای معرفت بشری رواج داشته است. این مجادلات در طرح تخصیص حسابداری به یکی از حوزههای علم یا فن یا هنر به اوج خود میرسد. در اواسط سده بیستم و با احاطه مکتب مثبتگرایی (پازیتیویسم) بر فضای دانشگاهی جهان، نظریههای حسابداری مثبتگرایانه به ظهور میرسد. ضعفهای بنیادین نظریههای مثبتگرایانه در ظرف کمتر از ربع قرن آشکار میشود و حسابداری به تبع سایر محافل علمی وارد دنیای جدید جُستارهای فلسفی و نظری میشود. طرح حسابداری انتقادی یا امثال آن نشانه این تحول نظری در حسابداری است.
حسابداری دانشگاهی با بیش از پانصد سال سابقه و با نام لوکا پاسیولی (۱۴۹۵ میلادی) آغاز شده است. لوکا پاسیولی تحصیلات خود را در وِنیس و رُم گذراند و در دهه ۱۴۷۰ راهب صومعه ای شد که از فرقه فرانسیس بود. تا سال ۱۴۹۷ معلم خصوصی پروازی ریاضیات بود، که در آن سال دعوت نامه ای از لودُویکو اِسفُرتسا دریافت نمود تا در میلان مشغول به کار شود. او در آنجا با لئوناردو داوینچی کار و زندگی می کرد و به او ریاضیات یاد می داد. در ۱۴۹۹، پاسیولی و لئوناردو مجبور شدند تا از میلان فرار کنند که لوئی دوازدهم از فرانسه شهر را به تصرّف خود در آورده و حامیان آنها را از آنجا بیرون کرد. تلفیق دانش ریاضی زمان خود، همچنین جالب توجه می باشد که شامل اولین شرح منتشر شده درباره روش نگهداری از حسابها و دفاتر می باشد که تجّار وِنیزی در طول رنسانس ایتالیا بکار می بردند، که به سیستم حسابداری دفترداری مضاعف معروف بود. اگرچه پاسیولی این سیستم را تدوین کرد نه اینکه آنرا اختراع کرده باشد، ولی بعنوان «پدر علم حسابداری» مورد توجه واقع شد. سیستمی که او منتشر کرد شامل اغلب چرخه های حسابداری بود که ما امروز آنها را می شناسیم. او استفاده از روزنامه ها و دفتر کل را شرح داد، و تذکر داد که یک فرد نباید به رختخواب برود مگر اینکه بدهی با بستانکاری برابر باشد! دفتر کل او حسابهایی برای موجودی (که شامل وجوه دریافتی و موجودی کالا بود)، تعهّد بانکی، سرمایه، درآمد، و مخارج داشت- انواع حساب که در بیلان کار و صورتحساب درآمد یک سازمان بترتیب گزارش می شود. او ثبت نهایی آخر سال را نشان داد و پیشنهاد کرد که یک تراز آزمایشی برای تأیید دفتر کل متعادل بکار گرفته شود. همچنین، رساله او دامنه وسیعی از موضوعات مرتبط را، از اخلاقیات حسابداری گرفته تا حسابداری هزینه، شامل می شود.
فصل اول
تعریف حسابداری
[حسابداری] عبارت است از فن ثبت، طبقه بندی و تلخیص رویدادهای مالی و ارایه آن در قالب صورت های مالی به استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی.
مراحل حسابداری
به طوری که از تعریف فن حسابداری بر می آید این فن دارای 4 مرحله میباشد:
1. ثبت فعالیتهای مالی
2. طبقه بندی اقلام ثبت شده
3. تلخیص اقلام
4. تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
حسابداری در ایران
حسابداری در ایران درحوزهٔ نظری تحت تأثیر جریانات پازیتیویسم رشد کمّی زیادی کرده است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده است. بر اساس این تعریف: حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمهٔ کاملی است از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهههای ۴۰ الی ۶۰ سده پیشین در دنیا رواج داشته است.
شادروان سجادی نژاد و همچنین شادروان عرفانی و دکتر عزیز نبوی از بنیانگذاران حرفه حسابداری در ایران بشمار می روند که با تاسیس مدرسه عالی حسابداری شرکت ملی نفت و موسسه عالی حسابداری توانستند بیش از ۶۰۰۰ دانش آموخته رشته های حسابداری و حسابداری دولتی و حسابرسی پرورش دهند.
نمونه وظایف و مسئولیتهای هر یک از واحد های حسابداری :
عامل ذیحساب
نظارت و مراقبت بر تنظیم حساب ماهانه و کنترل و ارسال آن با اسناد و مدارک مربوط به آن مراجعه ذیحساب و همچنین مراقبت در حسن اجرای بودجه برنامه ای .
مراقبت در وصول درآمدها برابر مقررات و پرداخت مخارج در حدود اعتبارات مصوب با رعایت کامل قوانین مربوط .
اجرای قرارها و داد نامه های صادره از دیوان محاسبات یا سایر مراجعه دیگر .
رفع نقص اسناد و صورت حساب وام خواهی شده .
تهیه صورت تفریع بودجه کامل مورد عمل حوزه ذیحسابی و ارسال آن به مراجعه ذیربط .
تنظیم و ارسال صورت مجالس تحویل و تحول در موقع تغییر سمت با رعایت مقررات جهت استخضارمقام مافوق .
اداره امور واحد ذیحسابی و ارائه راهنمائی های لازم به کارکنان تحت سرپرستی .
مسئول حسابداری:
ثبت اقلام از روی برگهای محاسباتی در دفتر صدور برگه و انتقال آنها به دفاتر روزنامه معین اعتبارات و تعهدات و دفتر کل
تهیه و تنظیم لیست حقوق و اعلامیه و چک برگهای محاسباتی و کنترل حسابهای مربوط به منظور رفع اختلاف .
رسیدگی به فیش پرداختها و علل حسابها و اسناد و مدارک مربوط از نظر رعایت و اجرای قانون و مقررات مالی .
انجام امور مربوط به تشخیص و تعیین سر فصل حساب تراز عملیات تهیه و تنظیم حساب رسیدگی و اظهار نظر و اقدام در مورد مسائل و پرونده های مشکل مالی و حسابداری .
ماهانه در موئد مقرر و امضاء آنها .
راهنمائی و کنترل کار حسابداران و تقسیم کار بین آنها و بررسی صورت حسابهای تنظیم شده .
تهیه و تنظیم پیش نویسی دستورات و فرمهای محاسباتی گزارشهای لازم و بودجه تفصیلی .
نظارت و مراقبت در حسن اجرائی بودجه برنامه وجریان امورو واحد یا واحدهای تحت سرپرستی و اتخاذ و ارائه راهنمائی های لازم به منظور بالا بردن سطح معلومات کارکنان واحد یا واحد های تابع در جهت بهبود امور جاری .
شرکت در کمیسیون های مربوط .
همکاری در تهیه نامه ها بخش نامه ها .
مطالعه قوانین بودجه و سایر قوانین و مقررات مالی و اظهار نظر در مورد نحوه اجرای آنها .
دارایی : اموال ، مطالبات و سایر منابع متعلق بر یک دو سه که در نتیجه معاملات ، عملیات مالی یا سایر رویدادها ایجاد شده و قابل تقدیم به پول و دارای منافع آتی است دارایی نامیده می شود . اموالی که صاحب یک موسسه فردی به عنوان آورده نقدی یا غیر نقدی بر موسسه اختصاص می دهد از لحاظ حسابداری جزء دارایی موسسه محسوب می شود .
داراییها : دارایی جاری ، دارایی ثابت ، سایر داراییها
دارایی جاری : موجودی نقدی و سایر اقلامی که انتظار می رود در جریان عادی عملیـات یک مـوسسـه مـلی یک سـال از تـاریخ ترازنامه ، بر نقد تبدیـل شونـد ( مانند مطالبات ) به فروش روند ( مانند موجودی کالا ) را به مصرف برسند ( مانند ملزومات ) ، دارایی جاری به حساب می آیند .
دارایی ثابت : اموال بادوامی که به قصد نگهداری بلند مدت خریداری یا ســاخته شده اند و در عملیات عادی یک موسسه مورد استفاده اند در شمـار دارایـی ثابت طبقه بندی می شوند . اقلام دارایی ثابت معمولا شامل ساختمان و تاسیسات ، وسائط نقلیه و اثاثه است .
صورت ریز اثاثیه در شرکت تعاونی مرغداران کلا 148 عددی می باشد که استهلاک آن به صورت زیر محاسبه مس شود .
برای محاسبه استهلاک جاری 10 % محاسبه می کنیم یعنی هر دارایی ظرف 10 سال مستهلک می شود .
امور مالی
عملکرد واحد مالی
1 ـ تهیه و تنظیم اسناد حسابداری ( حقوق ، عیدی و غیره )
2 ـ تهیه و تنظیم بودجه ( شامل متمم ، تفریغ )
3 ـ نظارت بر کار واحدهای زیر مجموعه از جمله درآمد ، کارپردازی ، انبار
4 ـ ثبت دفاتر معین ، کل ، روزنامه
5- تهیه برنامه عملیات مالی
6- نظارت در نگهداری حساب های هزینه و رسیدگی اسناد هزینه
7- کنترل و تایید عملیات مربوط به دریافت و پرداختهای روزانه و غیره
8- شرکت در کمیسیونها و جلسات مالی
9- کنترل و مدیریت منابع مالی
عملکرد واحد امور اداری
1- پیگیری و تهیه انواع آمار و اطلاعات درخواستی
2- پیگیری در جهت اجرای مصوبات شورا و ارجاع به واحدهای مربوطه .
3- برسی و رفع مشکلات داخلی نظام ادرای در پاسخ به ارباب رجوع .
4- هماهنگی جهت شرکت در کلاس های آموزشی و اتوماسیون ادرای.
5- هماهنگی جهت شرکت در کارگاههای آموزشی و همایش های مختلف جهت کارکنان و کارشناسان.
6- تهیه و تنظیم ابلغ ها و قانین مختلف انضباط اداری به کارکنان
7- رسیدگی به مشکلات درمانی و بهداشتی کارکنان و خانواده های آنها
8- پیگیری جهت انعقاد قرارداد بیمه عمر کارکنان با سازمان بازنشستگی کشور
9- پیگیری و انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی کارکنان با بیمه کارآفرین
12- رسیدگی و هماهنگی.
13- خرید مبلمان ادرای جهت محل کار و کلیه واحدها به منظور تغییر سیستم در این راستا
14- خرید تجهیزات و سیستم های کامپیوتر جهت واحدها به منظور افزایش بهره وری در این زمینه
15- راه اندازی سیستم شبکه ای و دو خط اینترنت پرسرعت ADSL جهت واحدها
16- کنترل ورود و خروج کارکنان و تهیه یک دستگاه در این راستا
18- تهیه لیست اضافه کاری پرسنل
19- صدور احکام کارگری و کارمندان
20- برگزاری منقصه تامین نیروی انسانی واحدهای مختلف
21- ثبت مرخصی روزان و ساعتی کارمندان رسمی و پیمانی و کارگران رسمی و قراردادی
22-ثبت احکام بازنشستگان
23-صدور احکام برقراری عائله مندی و اولاد بازنشستگان
24- پیگری جهت احکام ارتقای شغلی کارکنان
28- ثبت و بایگانی کلیه اطلاعات پرسنل رسمی و پیمانی و قراردادی
اموال دانشگاه ها
مال در لغت به معنای خواسته و اصطلاحاً به چیزی که دارای ارزش اقتصادی داشته و قابل تقوم به پول باشد نامید. در قانون از وهژ مال تعریفی از سوی حقوقدانان به عملنیامده ولی برخی از حقوقدانان در تعریف مال را به عناصری که امکان تملک و نقل و انتقال ، نفع داشتن را به عنوان انحصاری و عناصر تشکیل دهنده مال بر شهودند . در یک تقسیم بندی اموال دانشگاهها به موجب ماده 45 آیین نامه مالی دانشگاهها مصوب 12/4/1366 در خصوص منقول و غیر منقول به دو نوع تقسیم می شود.
1-اموال اختصاصی و اموال عمومی
اموال اختصاصی: اموال اختصاصی دانشگاهها اموالی است که دانشگاهها حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارد.
اموال عمومی : اموالی است که متعلق به دانشگاهها و برای استفاده عموم اختصاص یافته است .
علاوه بر ماده 45 آیین نامه مالی دانشگاهها و تبصره 6 ماده 96 قانون دانشگاهها مصوب 27/11/1365 در ارتباط با اموال عمومی بیان می دارد.
چارت سازمانی :
معرفی زیر سیستمهای سیستم جامع اتوماسیون اداری و مالی:
1. سیستم حسابداری و مالی:
در گذشته، وظایف سیستم حسابداری، انجام امور دفترداری و تهیه صورتهای مالی بود، امروزه نیاز به نظارت موثر بر روند عملیات و تامین نیازهای اطلاعاتی مدیریت احساس میشود.
برخی از امکانات و ویژگیهای این سیستم:
.امکان تعریف بانکها و شعبات طرف حساب
. امکان ارتباط با سیستمهای پرسنلی و انبار برای صدور اتوماتیک اسناد مربوطه
.کنترل مراحل گردش اسناد جهت تایید در سلسله مراتب سازمانی
. ایجاد سیستم پایگاه مرکزی جهت دستیابی به اسناد شرکتهای همگروه
.امکان اجرای عملیات در اطلاعات مالی سالهای فعال
. امکان ورود اطلاعات بودجه و مقایسهی آن با عملکرد(اسناد مالی)
. امکان نگهداری اطلاعات مالی به صورت سنواتی و دستیابی به آنها در زمان دلخواه
2.سیستم دبیرخانه و اتوماسیون اداری پیشرفته:
امروزه، مدیران موفق به مدیریت زمان در مجموعه تحت رهبری خود بسیار اهمیت میدهند و بدنبال راهکار برای صرفهجویی زمان در سازمان خود هستند. این نرمافزار به خوبی پاسخگوی این نیاز است. نرم افزار ذکر شده به گردش مکاتبات سازمان میدهد و با حذف کاغذ موجب صرفهجویی در زمان و بهرهوری نیروی انسانی و پیشبرد امور سازمان میشود.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 50 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله گزارش کارا موزی امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج