نوع فایل: word
قابل ویرایش 115 صفحه
مقدمه:
تعلیمات آکادمیک نقش بسیار مهمی را در رشد صنعتی اقتصادی وفرهنگی جامعه ایفا میکند. تمامی کشورهای در حال توسعه ذخیره عظیمی از نیروهای انسانی دارند که به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، این گروه از جمعیت باید مهارتهای لازم را فرا میگیرند در غیر اینصورت این نیروی بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پیشرفت ایفا نمینماید بلکه خود بر مسائل و مشکلات میافزاید. ارائه الگوی مناسب جهت ساماندهی قصایی دانشکدة معماری به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربیت کارشناسان با تخصصهای لازم برای تبدیل نیرو بالقوه جامعه بالفعل و در نتیجه گامی بزرگ در جهت رشد صنعتی اقتصادی و فرهنگی جامعه است که جزوة حاضر مطالعاتی است در جهت رسیدن به این امر.
پیشگفتار:
به نام یگانه معمار هستی که با دمیدن روح آفرینندة خویش در کالبد انسان، او را جانشین خود بر روی زمین قرار داد. همانگونه که خداوند با دمیدن روح خود در جسم بی جان آدمی را میآفریند. انسان نیز در مقام جانشین وی با دمیدن روح خلاقة خود در کالبد مواد خام و بی جان به آنها زندگی میبخشد و بدین سان هنر از انسان زاییده میشود. آفرینش چشمة جوشان هنرهاست و آثار بزرگ هنری در پرتو نور آفرینشگری خالقان خودپا به عرصه وجود نهادهاند.
فهرست مطالب:
فصل اول : شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
آرایش وسازماندهی فضائی جزء بناها
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشکدهای
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز)
پلکان
راهروها و مسیرهای شیب دار
دربها
کیفیت هوا
راندمان دید
روشنایی مصنوعی
رنگ
طرح و بافت
نویز (اغتشاش صوتی) وآکوستیک
حساسیت نسبت به ارتعاشات
مسیرهای پیاده رو
دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون
تئاترها و سالنهای سخنرانی
شکل اساسی
سالنهای سخنرانی : صندلیها
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی
آکوستیک
فصل سوم : شرح برنامه دانشکده معماری
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشکده
دوره کارشناسی معماری
دوره کارشناسی ارشد معماری
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه
یوگینا آفتاندلیانس
دانشکده هنرهای زیبا
دانشکده معماری اپورتو
دپارتمان زمین شناسی، دانشکده آویرو، پرتغال
کلاس بلوک ، دانشگاه آلیکان
دانشکده حقوق، دانشگاه جیرونا
کالج آموزشی معلمان
فصل پنجم : شناخت بستر طرح
محدوده سایت
فصل ششم : اقلیم
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان
فصل هفتم : معرفی پروژه
برنامه فیزیکی
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات)
معماری
سازه
تأسیسات
اسناد و مدارک
منابع و مآخذ
منابع و مآخذ:
فضاهای آموزشی ، قواعد و معیارها / علیرضا شجاعی
اصول ومعیارهای طراحی فضاهای آموزش و پرورش / بهرام قاضی زاده
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن / پژوهشگر: مهندس مرتضی کسمایی / پهنه بندی اقلیمی ایران مسکن و محیطهای مسکونی / سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی / پاییز 72
کسمائی مرتضی، ویراستةمحمد احمدی نژاد / اقلیم و معماری / نشر خاک / پائیز 1382
نکاتی در زمینه ضوابط ساختمانی دانشگاهی / گروه بررسی کالبدی مرکز برنامه ریزی آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی .
معماری و شهرسازی / دوره سوم / شماره 15 / مهر و آبان1379
طراحی ساختمان های دانشگاهی: فضاهای کارآمد و ابعاد استاندارد / مترجم، احمد سالک جورابچی.
معمار / شماره 21 / تابستان1381
- Time saver standards for building types/ fourth edition / joseph De chiare
- Alvaro size / phitip jadido. Koin: Taschen, 1999.
- Aldo Van Eyck works/ compilatia by Vincent ligtelijin- Basel : Birkhavser, 1999.
- Education and culture/ Arian Mostae di- Barcelona
- University Architecture / Brian Edwards – London /2000
- The architect's Handbook / Quentin Pickand
- Techniques and Architecture / 439/ 1998.
- www. Carmalage. Com/ spain – contemporary – architecture . htm.
پایان نامه ی رشته معماری با موضوع دانشکده معماری. doc