
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:109
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه کلی 1
فصل اول: روابط و مشخصات موتورهای DC
1-1 روابط سرعت گشتاور در حالت دایمی 5
1-2 روشهای کنترل سرعت 9
1-2-1 کنترل ولتاژ آرمیچر 9
1-2-2 کنترل میدان 11
1-2-3 ترکیب روشهای کنترل ولتاژ آرمیچر و میدان 13
1-2-1 کنترل مقاومت آرمیچر 14
1-3 راه اندازی 15
1-4 حداقل نمودن تلفات در محرکه های DC سرعت متغیر 16
فصل دوم: کنترل موتورهایDC با مبدل ها و یکسو کنندههای قابل کنترل
2-1 مدارهای یکسو کننده قابل کنترل 20
2-2 یکسو کننده های با روش کنترلی مدولاسیون پهنای پالس PWM 25
2-2 مدولاسیون با پهنای پالس مساوی 26
2-2 مدولاسیون با پهنای پالس سینوسی 31
2-3 کنترل جریان 32
2-4 کار چند ربعی محرکه های دارای یکسو کننده تمام کنترل شده 34
2-4-1تغییر جهت جریان آرمیچر 35
2-4-1تغییر جهت جریان تحریک 39
فصل سوم: کنترل موتورهای DC با برشگرها و مبدل های DC به DC
3-1 روشهای کنترل 44
3-2 کنترل حالت موتوری یک موتور سری 44
3-3 ترمز ژنراتوری موتورهای DC 45
3-4 کنترل جریان 45
3-5 کنترل چند ربعی موتورهای تغذیه یا برشگر 46
3-5 -1 کنترل دو ربعی 46
3-5 -2کنترل چهار ربعی 46
فصل چهارم: کنترل محرکههای DC به صورت حلقه بسته
4-1 محرکه های سرعت متغیر تک ربعی 55
4-1-1 کنترل ولتاژ آرمیچر در تحریک ثابت 55
4-1-2 تضعیف تحریک 60
4-1-3بررسی بلوکهای محرکه های حلقه بسته 62
4-2 محرکه های سرعت متغیر 4 ربعی 67
4-2-1 معکوس کردن جریان آرمیچر 67
4-2-2 بکار گیری دو مبدل با کنترل غیر همزمان 70
فصل پنجم : شبیه سازی مبدل های AC به DC و کنترل موتورهای DC با MATLAB SIMULINK
5-1 مقدمه 74
5-2 عناصر و اجزای استفاده شده در شبیه سازی 74
5-3 شبیه سازی مبدل های AC به DC دیودی 75
5-3-1 یکسو ساز دیودی نیم موج 75
5-3-2 یکسو ساز دیودی تمام موج با مدار صافی 79
5-4 شبیه سازی یکسو ساز تریستوری قابل کنترل تکفاز 81
5-4-1 یکسوساز تک تریستوری با بار اهمی 81
5-4-2 یکسوساز تک تریستوری با بار اهمی سلفی 84
5-5 شبیه سازی موتور DC دارای کنترل از نوع مبدل تک تریستوری 86
5-6 شبیه سازی یکسو ساز تریستوری سه فاز جهت کنترل موتور 89
فصل ششم: شبیه سازی مبدل های DC به DCجهت کنترل دور موتورها با MATLAB SIMULINK
6-1 مقدمه 92
6-2 شبیه سازی چاپر کاهنده ساده 92
6-3 شبیه سازی مبدل DC بهDC با بار موتوری 93
6-4 شبیه سازی مبدل DC بهDC با خروجی نسبتا ثابت 96
فصل هفتم: شیبه سازی نهایی کنترل موتورDC و عملکرد آن باMATLAB
7-1 مقدمه 99
7-2 شبیه سازی راه اندازی موتور DC 99
7-3 شبیه سازی کنترل موتور DC دارای کنترل کننده ولتاژ 101
7-3-1 مدار شبیه سازی شده 101
7-3-2 سرعت موتور به ازای زاویه آتش صفر درجه تریستور 102
7-3-3 سرعت موتور به ازای زاویه آتش 45 درجه تریستور 104
7-3-4 سرعت موتور به ازای زاویه آتش 90 درجه تریستور 105
7-3-5 سرعت موتور به ازای زاویه آتش 135 درجه تریستور 106
7-3-6 تحلیل نتایج شبیه سازی 107
مراجع 109
مقدمه کلی
موتورهای DC بطور وسیع درکاربردهایی که به سرعت متغیر قابل کنترل، تنظیم مناسب ، سرعت و حالتهای کاری نظیر ترمزی، تعویض جهت حرکت و راهاندازی نیاز دارند، بکار برده میشوند. کنترل دور و سرعت این موتورها در حالتهای کاری متفاوت از اهمیت خاصی برخوردار است. استفاده از قطعات الکترونیک قدرت و مبدلهای ولتاژ مبتنی بر تریستور و ترانزیستورهای IGBT یک روش کارآمد و مفید و موثر در کنترل دور و سرعت موتورهای الکتریکی است.
این پایان نامه به بررسی کنترل موتورهای DC با استفاده از مبدلهای ولتاژ دارای خروجسیDC می پردازد. درفصل اول درمورد روابط و مشخضات موتورهای DC بحث شده است .در فصل دوم کنترل موتورهایDC با مبدل ها و یکسو کنندههای قابل کنترل ارائه شده است. در فصل سوم کنترل موتورهای DC با برشگرها و مبدل های DC به DC بیان شده است.و در فصل چهارم کنترل محرکهای DC به صورت حلقه بسته مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.سه فصل بعدی اختصاص به شبیه سازی انواع مبدل های AC به DC و DC به DC و کنترل دور موتورهای الکتریکی DC توسط نرم متلب دارد به طوری که در فصل پنجم شبیه سازی مبدل های AC به DC و کنترل موتورهای DC با MATLAB SIMULINK انجام شده است ودر فصل ششم شبیه سازی مبدل های DC به DCجهت کنترل دور موتورها ارائه شده است و در فصل هفتم شیبه سازی نهایی کنترل موتورDC و عملکرد آن باMATLAB بیان شده و نتایج ارائه شده است.
فصل اول
بررسی روابط و مشخصات موتورهای DC
محرکههای DC بطور وسیع درکاربردهایی که به سرعت متغیر قابل کنترل، تنظیم مناسب و سرعت و حالتهای کاری نظیر ترمزی، تعویض جهت حرکت و راهاندازی نیاز دارند، بکار برده میشوند. برخی کاربردهای مهم این محرکهها عبارتند از: غلطکهای نورد صنایع فلزی، غلطکهای کاغذ، ماشینهای ابزار و موتورهای کششی نظیر قطارها.
در این فصل روابط سرعت- گشتاور در حالت دائمی، روشهای کنترل سرعت، حالتهای ترمزی و راهاندازی، و رفتار دینامیکی (گذرای) موتورهای dc تشریح میشوند.
در یک موتور تحریک جداگانه، ولتاژهای تحریک و آرمیچر بطور مستقل از یکدیگر میتوانند کنترل شوند. در یک موتور شنت، تحریک و آرمیچر به منبع مشترکی وصل هستند و بنابراین کنترل مستقل جریان تحریک یا ولتاژ آرمیچر تنها در صورتی امکانپذیر است که یک مقاومت در هر کدام از مدارهای تحریک و آرمیچر قرار داده شود ؛ که البته روش کنترلی نامناسبی است. در یک موتور سری، جریان تحریک همان جریان آرمیچر است، و بنابراین، شار میدان تابعی از جریان آرمیچر است. درموتور کمیوند اضافی، نیروی محرکه مغناطیسی (mmf) ناشی از تحریک سری تابعی از جریان آرمیچر و هم جهت با mmf ناشی از تحریک موازی است.
پایان نامه کنترل سرعت موتور DC