فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات140
- مقدمه..........................................
1-1-مقدمه...........................................
2- آتاماتون سلولی........................................
2-1- مقدمه....................................................
2-2- تاریخچه آتاماتون سلولی...................................
2-3- ساده ترین آتاماتون سلولی................
2-4- آتاماتون سلولی معکوس پذیر................
2-5- آتاماتون سلولی Totalistic.....................................................................................
2-6- استفاده از آتاماتون سلولی در علوم پنهان شناسی.............................................
2-7- آتاماتونهای وابسته....................................................................................................
2-8- آتاماتون سلولی در طبیعت.......................................................................................
2-9- خلاصه.......................................................................................................................................
3-آتاماتون یادگیر.................................................................................................................................
3-1- مقدمه.............................................................................................................................................
3-2-محیط..............................................................................................................................
3-2-1-تعریف محیط از دیدگاه منطقی.............................................................
3-2-1-1- موجودیتهای محیط منطقی.............................................
3-2-2- رده بندی محیط از دیدگاه خروجی آن...............................................
3-3- آتاماتون.......................................................................................................................
3-3-1- چگونگی عملکرد آتاماتون....................................................................
3-3-2- رده بندی آتاماتون بر اساس تابع گذار و تابع خروجی.................
3-3-2-1- آتاماتون قطعی..................................................................
3-3-2-2- آتاماتون تصادفی.............................................................
3-3-2-3- مثالی از آتاماتون قطعی..................................................
3-4- اتصال بازخوردی بین محیط و آتاماتون...............................................................
3-5- آتاماتون با ساختار ثابت و آتاماتون باساختار متغیر........................................
3-5-1- آتاماتون یادگیر با ساختار ثابت.........................................................
3-5-1-1- آتاماتون یادگیر دو حالته (L2,2)....................................
3-5-1-2- آتاماتون حافظه دار – با دو عمل Testline))...............
3-5-1-3- آتاماتون حافظه دار-با بیش از دو عمل Testline))...
3-6- خلاصه..........................................................................................................................
4-تعریف مدل مخفی مارکوف............................................................................................................
4-1- مقدمه.............................................................................................................................
4-2- تعریف مدل مخفی مارکوف......................................................................................
4-3- فرضیات در تئوری HMM......................................................................................
4-4- سه مسأله مبنایی در HMM: .................................................................................
4-4-1 مساله تخمین و الگوریتم مورد استفاده .............................................
4-4-2- مسأله رمزگشایی و الگوریتم Viterbi:............................................
4-4-3- مسأله یادگیری.......................................................................................
4-5- معیار Maximum Likelihood (ML):................................................................
4-5-1- روش Baum-Welch .........................................................................
4-5-2- روش Gradient base.........................................................................
4-5-2-1- گذارهای احتمالاتی در Gradient..................................
4-6- احتمال مشاهدات در Gradient...............................................................................
4-6-1- معیار Maximum Mutual Information (MMI).....................
4-7- خلاصه..........................................................................................................................
5- حل مسائل تناظر گرافها و آتاماتون های یادگیر.........................................................................
5-1- مقدمه.............................................................................................................................
5-2- استفاده از آتاماتون یادگیر برای تناظر بین دو گراف..........................................
5-2-1- ساختن گرافهای تصادفی................................................................... 5-2-2- آتاماتون یادگیر و تناظر دو گراف...................................................... 5-2-2-1- استفاده از اتصالهای مشابه Tsetline به عنوان آتاماتون مهاجرت اشیاء....................................................... 5-3- نتایج شبیهسازیهای مختلف برای آتاماتون Tsetline....................................
5-4- خلاصه..........................................................................................................................
6- نمونه برنامه های کاربردی شبیه ساز آتاماتون های سلولی..................................................
6-1- مقدمه.............................................................................................................................
6-2- برنامه pattern matching.......................................................................................
6-2-1- ارائه source code برای برنامه pattern matching...................
6-3- برنامه پیاده سازی game of life توسط conway ..........................................
6-3-1- ارائه source code برای برنامه conway ......................................
6-4- برنامه شبیه سازی آتاماتون سلولی.......................................................................
6-4-1- ارائه source code برای برنامه midi sampler ...........................
6-5- پیاده سازی conway بصورت trap door .........................................................
6-5-1- ارائه source code برای trap door ...............................................
6-6- پیاده سازی conway بصورت population ......................................................
6-6-1- ارائه source code برنامه population...........................................
6-7- پیاده سازی یک نمونه آتاماتون سلولی خاص یک بعدی و دو حالته ..............
6-7-1- ارائه source code برای آتاماتونی یک بعدی و دو حالته............
6-8- برنامه تجسم و creatur sampler..........................................................................
6-8-1- ارائه source code برای برنامه creatur sampler ......................
6-9- پیاده سازی دو بعدی Conway..............................................................................
6-9-1- ارائه source code..............................................................................
6-10- پیاده سازی یک آتاماتون سلولی دو حالته و دو بعدی عمومی......................
6-10-1 ارائه source code .............................................................................
6-11- برنامه شکار رنگهای Dave...................................................................................
6-11-1 ارائه source code برنامه dave.......................................................
6-12 خلاصه..........................................................................................................................
ضمیمه.....................................................................................................................................................
قسمت اول ..............................................................................................................................
قسمت دوم...............................................................................................................................
قسمت سوم.............................................................................................................................
قسمت چهارم...........................................................................................................................
منابع.........................................................................................................................................................
چکیده
در این پایان نامه سعی بر این است که آتاماتون سلولی، آتاماتون یادگیر و نیز چند نمونه از کاربرد آنها مورد بررسی قرار گیرد. هر آتاماتون سلولی عبارت است از یک سیستم گسسته که بصورت شبکه ای منظم از سلولها بوده و هر سلول آن در بازه های زمانی گسسته برطبق رفتار همسایگانش، تغییر حالت می دهد. آتاماتون یادگیر نیز آتاماتونی است که طبق یک الگورتیم یادگیری و نیز تعامل با محیط، می تواند برداشتهای خود را از محیط بروز کند. در این پروژه سعی شده با معرفی مدل مخفی مارکوف، نوعی از الگوریتمهای تناظر بین دو گراف و نیز ارائه کد منبع تعدادی از برنامه های شبیه سازی، نمونه هایی از کاربردهای گوناگون این دو مفهوم (آتاماتون سلولی و آتاماتون یادگیر) معرفی شود.
پایان نامه کامپیوتر آتاماتون سلولی، آتاماتون یادگیر، و کاربرد آنها