بخشی از متن اصلی :
مقدمه
در سالهای اخیر، برخی از سازمانهای تولیدی و خدماتی خارجی (ژاپن ، سنگاپور،کره جنوبی ، آلمان ، مالزی ، لهستان ، بلژیک ، آمریکا، نروژ و...) و داخلی (رادیاتور ایران ،ایران تایر، کارخانجات صنام ، صنایع الکتریک ایران و...) اقدام به اجرای نظام مدیریت مشارکتی کرده اند. در مواردی که مدیران ارشد پشتیبان این امر بودند همراه با موفقیت بوده ازجمله افزایش کیفیت ، صرفه جویی ، کاهش هزینه ، افزایش سودآوری ، از همه مهمتر کاهش و ابستگی را به دنبال داشته است .
نظام مدیریت مشارکتی
تعریف : مجموع گردش کار و عملیاتی که همه کارکنان و اعضای یک سازمان را درجهت پیشبرد تصمیم گیریهای مربوط به آن دخالت می دهد و شریک می سازد. توصیه و تاکیداصلی این نوع مدیریت براساس همکاری و مشارکت علاقه مندانه و داوطلبانه عموم افراداست و درنظر دارد اندیشه ها، نظریات و ابتکارات آنها را درحل مشکلات و مسائل سازمان به کار گیرد. بنابراین : مدیریت مشارکتی را می توان در چند جمله زیر خلاصه کرد:
جمع آوری اطلاعات ازطریق بسیج نمودن اندیشه ها;
شکوفا کردن استعدادها و خلاقیتها;
کسب رضایت روحی برای پیشبرد و گسترش اهداف ;
بهبود کیفیت ;
افزایش بازدهی و کاهش هزینه ;
تولید و ارائه خدمات با کیفیت مرغوبتر.
اهداف نظام مدیریت مشارکتی
کاهش ضایعات و بهبود کیفیت ازطریق :
1 - ایجاد محیط مناسب برای مدیریت سازمان ، همچنین ایجاد انگیزه مادی و معنوی درکارکنان برای ابراز خلاقیتهای نهفته ذهنی ; 2 - ارتقا کارایی کارکنان ; 3 - افزایش رشداقتصادی و سودآوری آن ; 4 - تقویت روحیه افراد;
5 - کاهش تنشها; 6 - تقویت احساس داشتن نقش موثر در پیشبرد اهداف ; 7 - برقراری ارتباط موثر و سازنده بین رده های مختلف ; 8 - افزایش تحرک و کارایی ; 9 - بهبود رفتارشخصی افراد سازمان ; 10 - تبدیل من به ما.
ایجاد انگیزه و احساس مسئولیت ، ایجاد رقابت سالم ، برقراری الفت و محبت دربین کارکنان و مدیران از دیگر دستاوردهای این نظام بوده است . پیاده سازی این نظام در این سازمانها باعث افزایش چشمگیر بازدهی و بهره وری شده و بعضی از این موسسات تولیدات خود را در اندک زمانی تاحد استانداردهای بین المللی نیز بالا برده اند.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات :23
مدیریت روابط انسانی