فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:57
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
نظریه ی توسعه ی عمودی 1
منشور آتن و منشور 2000 3
نحوه نگرش نسبت به مسأله ی شهر در دو منشور 4
مقایسه فرضیه های اساسی دو منشور (دیدگاه کلی طراحان) 5
مقایسه ی نحوه برخورد دو منشور با عناصر و پدیده های شهری و عوامل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی 6
دیدگاه لوکوربوزیه در مورد 4 مقوله ی سکونت/ وقت آزاد/ کار / ارتباطات درون شهر 8
( مشکلات مربوط به کار درشهر از دیدگاه لوکوربوزیه ) 16
( مشکلات مربوط به ارتباطات در شهر از دیدگاه لوکوربوزیه ) 20
انسان ، شهر و شهر سازی در دیدگاه لوکوربوزیه 22
LeCorbusier و کنترا شهر درخشنده 39
شهر سازی درست و زمین 39
راشل کندی 39
Introducton 39
زندگی او 40
Corbusier و مدرنیته 41
درخشنده شهر Corbusier 42
LeCorbusier - نقد 44
زندگی نامه لوکوربوزیه 45
از همکاری با لوکوربوزیه تا اجرای موسیقی در جشن هنر شیراز 47
لوکوربوزیه Le corbusier 52
منابع : 57
نظریه ی توسعه ی عمودی
لوکوربوزیه بر این باور بود که معماری و شهرسازی جدایی ناپذیرند. تعدد فضاهای شهری، طبقه بندی کارکردهای شهری و بخردانه کردن زیستگاه همگانی از جمله نظریه های مهم اوست. (سیف الدینی، 1386: 100).
لوکوربوزیه به دیدگاه مدرنیسم تعلق داشت و جمله معروف «خانه ماشینی است برای زندگی» را بیان کرد. وی همانند هاوارد کلمه ی باغشهر را بکار برد. اما طرح های او با باغشهرهای هاوارد متفاوت بود. زیرا مفهوم او از باغشهر، شهری است با ساختمان های بلند و درخت هایی که به شکل بلوک های بزرگ، فضاهای خالی را می پوشاند. لوکوربوزیه نظریه شهر معاصر، طرح همجواری و شهر درخشان را نیز ارائه داد.
- شهر معاصر وی مجموعه ای از 24 برج و هر برج دارای 60 طبقه است. تراکم آن معادل 30 هزار نفر در هکتار است که در مقایسه با محلات قدیمی بسیار بالاست. فضاهای میان ساختمان ها و باغهای عمومی را خیابان های پهن پر کرده اند.
شهر معاصر یا باغ شهر لوکوربوزیه عناصر هدایت کننده استراتژی او را نشان می دهد:
• تخیل منظم : لوکوربوزیه با استفاده از نظم منتج از توزیع استدلالی فعالیت ها، از اغتشاش شکل شهر خود جلوگیری نمود. او شهر خود را همچون شهرهای ایده آل قرون وسطی در یک چارچوب ایجاد شده برای یک جامعه تخیلی در نظر می گیرد. شهر او یک کلیت انتزاعی است که بازتاب تفکرات و الگوهای لوکوربوزیه است. او در پلان اصلی خود یک سیستم محدود بسته وفشرده را مطرح می کند که با رشد ارگانیک شهرها در تضاد است. او شکست فرم های دارای رشد ارگانیک را پذیرفته و به آنها نزدیک نمی شود.
• نماد گرایی : شهر بصورت یک کلیت و تمامی عناصر درون آن از دیدگاه تخیلی معرفی شده اند. برج های شیشه ای و درخشان بخش اداری با حالت مرموز و ارتفاع زیاد و شاهراههای بلند و صیقلی، ایده های کلیدی موجود در طرح را بوجود آورده اند.
پیلوتی ها، ساختمان ها را بر بالای چشم انداز نگه داشته اند و به نمادهای بیانگر تکنولوژی و آزادی مردمی که قادر به ساختن تمامی چیزهایی هستند که می خواهند، بدل گردیده اند. باغهای پشت بام نیز ایده آل های سلامتی را متجلی می سازند.
• طبیعت : علاوه بر نظم هندسی، سازماندهی آزادانه پارک ها و فضای سبز بر فضای شهر حکم فرماست. این نشانه تأیید هر دو مطلب توسط لوکوربوزیه است. هندسه و طبیعت جزئی از یکدیگرند. سازماندهی زیست شناسانه دارای قلب (مرکز اداری)، ریه ها و فضای سبز، رگها (فضاهای ارتباطی) بیانگر این موضوع است . مسیرهای ارتباطی شهر نیز دارای بار ترافیکی متفاوت و جریان های یکنواخت، سریع، آرام ، ... هستند. لوکوربوزیه بیان می کند کارآیی شهرها به جریان سریع ترافیک در طول مسیرهای منتهی به مراکز کاری وابسته است. این راهها نشانه حرکت زندگی مدرن، و اتومبیل ها مهمترین مخلوقات عصر ماشین هستند.
• سلسله مراتب: در مجموعه بخش های ترکیب شده شهر، هر عنصر با توجه به تفسیر جایگاه آن در رابطه با سلسه مراتب کلی طراحی شده است. این عامل باعث جایگزینی هندسی فعالیت های تعیین شده و طبقه بندی آنها می شود.
• محدوده ها : محدوده های طراحی شده برای کارهای اداری، زندگی شهری، زندگی در حومه شهر، بخش های صنعتی و منطقه توسعه در آینده براساس سیستم طبقه بندی محدوده ها سازماندهی شده اند. در محل هایی نیز امکان توسعه مسیرهای ارتباطی و فضای شهری پیش بینی شده است. (بیکر، 1386 : 101 و 100).
- در طرح شهر همجواری او که برای بازسازی شهر پاریس طراحی شده در مجموع18 برج در نظر گرفته شده بود.
- شهر درخشان وی عملکردهای اداری، خدماتی، مسکونی، صنعتی، ساختمان های اداری 220 متری و خانه های نقشه ی دندانه ای با 50 متر ارتفاع را دارد.
وی شاندیدگار (چندیگار، چندیگر) پایتخت جدید ایالت پنجاب هند را طراحی کرد. این شهر همانند شهرهای امریکایی و اروپایی برای حرکت ماشینی کاملاً مناسب طراحی شده است. (پاپلی یزدی و رجبی سناجردی،1382 : 84).
منشور آتن و منشور 2000:
قرن 20 شاهد تحولات بی سابقه ای در زمینه های گوناگون سیاسی، علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی_فرهنگی بود. در همین زمان نهضت زیبا سازی شهری بوجود آمد تا ناهنجاری ها و زشتی های شهر صنعت زده پس از انقلاب صنعتی را سامان بخشد. لیکن هاوارد مبتکر باغ شهرها، این را کافی ندانست و یک تحول اساسی در تمامی جنبه های زندگی به منظور نظام بخشی به مسائل شهرهای از هم پاشیده و مغشوش دنیای صنعتی را پیشنهاد کرد. در این قرن مدرنیسم بوجود آمد و بشدت کلیه شئون زندگی را تحت تأثیر قرار داد.
نیاز به انبوه سازی، ارزان سازی و سریع سازی در بازسازیهای پس از جنگ اول و دوم اروپا و نیز توسعه ی شهری ناشی از افزایش جمعیت، نوعی شهرسازی را که عمدتاً براساس منشور آتن شکل گرفته تحت عنوان شهرسازی مدرن پایه ریزی کرده است.
در 1928 گروهی از معماران نوگرا (مدرنیست) در قصر لاساراز در سویس گرد آمدند و تصمیم گرفتند تا برای رودررو قرار دادن معماری با وظایف واقعی آن متشکل شوند. بدین شکل کنگره های معماری مدرن (CIAM) شکل گرفت. برپایی کنگره چهارم در آتن در 1933 منجر به راهکارهایی شد که به منشور آتن مشهور است. (در سال 1941 لوکوربوزیه آن را مدون و در پاریس منتشر کرد.)
منشور آتن در 95 اصل تهیه و تنظیم شده که موضوعات گوناگون شهری را چه به لحاظ فرم و چه از نظر عملکرد در بر می گیرد. (پاپلی یزدی و رجبی سناجردی ، 1382 : 115 و 116).
تحقیق لوکوربوزیه