فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:37
فهرست مطالب:
مقدمه ...............................................................................................................................................1
رسانه های ارتباط جمعی .............................................................................................................3
اهمیت و نقش آموزشی رسانه های ارتباط جمعی..................................................................3
ویژگی ها و مقایسه رادیو و تلویزیون..........................................................................................4
رادیو...................................................................................................................................................5
تلویزیون............................................................................................................................................6
نقش اطلاع رسانی و رسانه های ارتباط جمعی در توسعه..................................................11
توسعه چیست؟ ...........................................................................................................................12
تئوریهای ارتدکسی توسعه ........................................................................................................13
اثرات توسعه .................................................................................................................................14
توسعه روستایی همگام با رشد مناطق شهری ......................................................................15
خصوصیات توسعه در مناطق عقب مانده ..............................................................................17
اهداف توسعه ...............................................................................................................................18
نقش اطلاع رسانی و رسانه های ارتباطی در توسعه ...........................................................19
نظریه اشاعه نوآوری در فرایند تجدد و توسعه .....................................................................21
استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای آموزش جوامع در حال توسعه .............................23
رادیو ...............................................................................................................................................26
رادیوی جماعتی الگوی آموزش ...............................................................................................27
تلویزیون ........................................................................................................................................28
نشریات محلی و نقش آن در توسعه .......................................................................................28
توسعه و ترویج رودر رو ..............................................................................................................29
الگوی دومرحله ای تأثیر پیام و توسعه در جوامع سنتی ...................................................30
برنامه های ارتباطی برای توسعه در جهان ............................................................................31
آگاه سازی رسانه ای ..................................................................................................................33
نتیجه گیری .................................................................................................................................35
منابع و ماخذ ................................................................................................................................37
چکیده
در دهه های اخیر استفاده از وسایل ارتباط جمعی موجب بالا رفتن سطح آموزش و افزایش کارایی نظام آموزشی شده است. این مقاله به واسطه مروری بر شرایط استفاده از وسایل ارتباط جمعی و جوامعی که در آن موفق بودهاند، سیستم آموزشی فعال و کارآمد را سیستمی میداند که در کنار معلمان متخصص و آموزش دیده از تکنولوژی های نوین آموزشی و ارتباطی نیز استفاده میشود.
مقدمه
نظام تعلیم و تربیت به عنوان جزئی از نظامهای ارتباط همگانی است که بعد از انقلاب صنعتی در آن تغییرات عمدهای در شیوه تدریس و راههای انتقال اطلاعات ایجاد شد و با ظهور وسایل ارتباط جمعی نوین از جمله رادیو و تلویزیون، آموزش از انحصار کلاس درس و کتاب بیرون آمد و دامنه وسیعتری را به خود گرفت. رواج تلویزیون در سه دهه پس از جنگ جهانی دوم دنیای جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد و این بدین معنا نیست که دیگر رسانهها از میان رفتند، بلکه در سیستمی بازسازی و تجدید ساختار شدند که قلبش از لامپ های خلأ و سیمای جذابش از صفحه تلویزیون ساخته شده بود. رادیو مرکزیت خود را از دست داد ولی گستردگی و انعطاف پذیری آن افزایش یافت و سبکها و مضامین خود را با ضرباهنگ زندگی روزمره مردم تطبیق داد. روزنامه ها و مجلات حالتی تخصصی یافتند و در حالیکه اطلاعات استراتژیک را در خدمت رسانه فراگیر تلویزیون قرار می دادند، به محتوای خود عمق بیشتری می بخشیدند یا جلب مخاطب را هدف خود قرار می دادند. کتاب جایگاه خود را حفظ کرده هر چند بسیاری از کتابها نا خود آگاه به متون تلویزیونی تمایل داشتند، چیزی نگذشت که فهرست پرفروش ترین کتاب ها پر شده از عناوینی که به شخصیت های مضامین رایج تلویزیونی اشاره می کردند. به نظر می رسد دلیل اصلی همه گیر شدن تلویزیون، آسانی و سادگی آن برای مخاطبان است چون مردم در امر یادگیری به آسانترین راه گرایش دارند و این آسانی در آموزشهای تلویزیونی وجود دارد.
امروزه کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده جهت نیل به استانداردهای همه جانبه در کلیه ی امور ناچار از اطلاع رسانی و به کارگیری وسایل ارتباط جمعی در نیل به توسعه ی متوازن و همگون می باشند.
بدون شک وسایل ارتباط جمعی با پوشش وسیع مخاطبان در کلیه ی جوامع بیش از هر وسیله ی دیگری می توانند افکار عمومی را با نوآوریهای جدید و مفاهیم لازمه ی توسعه آشنا سازند. در این میان اطلاع رسانی صحیح و متناسب با مخاطبان در جهت ایجاد ارتباط مؤثر و تغییر رفتار آنان می تواند بسیار کارساز باشد.
رسانه های ارتباط جمعی
اهمیت و نقش آموزشی رسانه های ارتباط جمعی
در میان رسانه های جمعی، رادیو و تلویزیون از لحاظ آموزش غیر رسمی، جایگاه ویژهای دارند. این وسایل به دلیل برد وسیعشان، یکی از بهترین وسایل آموزشی و فرهنگی هستند. کشورهای مختلف، بر اساس نیازهای آموزشی خود می توانند افزون بر آموزش مواد درسی، استفادههای ثمربخشی از رادیو و تلویزیون در زمینه آموزش غیر رسمی به عمل آورند.
آموزش غیر رسمی از طریق امواج رادیو وتلویزیون، می تواند در تمام ساعات شبانه روز شیوه های صحیح کشاورزی، دامداری، بهداشت، حمل ونقل و ترافیک و... را در بر گیرد و در بهبود وضع جامعه مؤثر افتد. دانش آموزان امروزی، بیش از پانزده هزار ساعت از وقت خود را در کنار تلویزیون و باتصاویر تلویزیون می گذرانند، این در حالی است که تنها حدود هزار ساعت از وقت خود را در کلاس در س و با معلم هستند. و این می تواند اهمیت این مساله را دو چندان کند. کاربرد رادیو وتلویزیون در آموزش غیر رسمی کشورهای مختلف، شدیدا تابع هدف های توسعه و رشد آن کشورهاست و از این رو، تفاوتهای چشمگیری که در کاربرد و محتوای آموزشی رادیو و تلویزیون در جوامع گوناگون یافت می شود، کاملآ منطقی به نظر می آید.
در ایالت متحده امریکا، بسیاری از موسسات آموزشی، ایستگاههای تلویزیونی تاسیس کردند و تا سال 1961 بیش از 60 ایستگاه تلویزیون آموزشی نیز ایجاد شد. در این کشور تلویزیون آموزشی را صد در صد درسی می دانستند و برنامه های آموزشی تلویزیون، عکسبرداری از تدریس حضوری معلم و کلاس درس، به شکل خاصی باز سازی شده بود. در واقع این وظیفه تلویزیون، کمک به رفع مشکلات کمی دانش آموز در شرایط کثرت شمار دانش آموزان، کمبود معلم با تجربه، کمبود تسهیلات و کمک در جهت انجام وظایف آموزشی و نظایر آن بود.
تحقیق رسانه های ارتباط جمعی و نقش آنها در توسعه