فصل اول
مقدمه
طر مساله و بیان موضوع
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
روش تحقیق
اهداف تحقیق
قلمرو زمانی
فصل دوم ادبیات تحقیق
مقدمه
مفهوم ارزشیابی عملکرد
فرایند ارزیابی عملکرد
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
اهداف ارزشیابی عملکرد
مقایسه مدیریت بخش دولتی و خصوصی
مزایای ارزیابی عملکرد
رویکردهای و روشهای ارزشیابی عملکرد
خطاهای بالقوه ددر سیستم ارزشیابی عملکرد
عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی سیستمهای ارزشیابی ععملکرد
فصل سوم روش تحقیق
فصل چهارم نتایج تحقیق
فصل پنجم پیشنهادات
مسأله و بیان موضوع
یکی از ویژگی¬های مجزا کننده مدیریت بخش دولتی از مدیریت بخش خصوصی ابهام هدف¬ها در بخش دولتی میباشد. این ابهام، محصول ماهیت، حیطه و تأثیر وظایف دولتی بوده و بر تساوی در عملکرد این بخش تأکید دارد. بدون داشتن معیارسود، اندازهگیری عملکرد مدیران بخش دولتی دشوار است و رفتارها باید توسط مکانیزمهایی غیراز معیار عملکرد خود تنظیمی موجود در بازار کنترل گردد. همچنین نیاز به تساوی در عملیات دولتی به ابهام هدف¬های این عملیات میافزاید. همانطورکه اپل بای بیان میدارد «مدیر دولتی باید سعی کند تابه طریق دولتی عمل نماید بدین معنی که عملی که انجام میدهد باید در حد امکان منصفانه بوده، در حد امکان یکنواخت و یک شکل باشد و به طور عمومی انجام گیرد و به طور عمومی مورد دفاع قرار گیرد.ابهام ایجاد شده به وسیلة ماهیت، فضا و اثر فعالیت¬های دولتی به معنای این است که غالباَ هیچگونه «bottomline» در بخش دولتی وجود ندارد. در بخش خصوصی حداقل در تئوری، سود به عنوان آزمون نهایی عمل مینماید اما در بخش دولتی هیچگونه شاخص واضحی وجود ندارد بلکه به جای آن چندگانگی و تنوع هدف¬ها حاکم بوده و این هدف¬ها به صورت مبهم و غیرقابل اندازه¬گیری هستند.این مشکلات با مشکلات دیگری از قبیل اینکه احتمال اینکه بعضی از مهمترین هدفها ممکن است با هدفهای رسمی سازمان مرتبط نباشند و یا اینکه هدفها در یک سازمان متعارض باشند، افزایش پیدا میکند. کارکنان دولتی اغلب برمبنای معیارهای بسیار ذهنی توسط بخشهای بسیار متفاوت با منافع بسیار متفاوت ارزیابی میگردند و این امر طراحی ساختارهای پاداشی که به طور مناسب تلاش و پاداش را به هم مرتبط کند، دشوار میسازد. فقدان معیارهای عملکرد معنیدار در سازمان، مشکلات انگیزشی را به وجود آورده و منجر به فقدان کارایی عملکرد و تطبیقپذیری در بخش دولتی میگردد (فرای و نیگرو) .
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم همافزایی (Synergy) ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمان ها و مؤسسات تلاش جلو برندهای را در این مورد اعمال میکنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست. لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازهگیری میگوید: «هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت میکنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم میتوانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی میدانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید» (رحیمی، 1385، ص 36) علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازهگیری کنیم نمیتوانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد. همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب میشود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است. 1-4-روش تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی بوده و از طریق مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. در این تحقیق ابتدا با مروری بر ادبیات تحقیق وجود تناقض در ادبیات تحقیق در ارتباط با ارزیابی عملکرد در بخش دولتی تشخیص داده شده است . سپس تلاش شده است تا با بررسی ادبیات موضوع و از طریق مطالعات کتابخانه ای راه حلهای موجود برای رفع این تناقضات مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا ارزیابی عملکرد در بخش دولتی به طریقی که باعث افزایش کارایی و اثربخشی گردد امکانپذیر است یا خیر؟
فرمت ورد قابل ویرایش تعداد صفحات 81
پایان نامه بررسی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان های دولتی (مطالعه موردی)