صنعت در ایران از دیرباز تاکنون به عنوان بخش مهمی از بدنه جامعه شناخته شده است. در قدیم صنعت بیشتر در خدمت اهداف نظامی مثل تولید وسایل جنگی، سپر، شمشیر و نیزه و… بوده که در مواقع خاص و شرایط ویژه از آن استفاده می شده است. البته ایرانیان در زمینه تولید وسایل تزئینی نیز ید طولایی دارند. آنها در این زمینه با استفاده از قدرت تولید صنعتی و با یاری روح هنرمندانه خود دست به خلق آثار زیبایی زده اند که امروزه نیز این ترکیب زیبای هنر و صنعت ایرانی زبانزد خاص و عام است. اما صنعت در قدیم اغلب به استفاده انسان از یکسری مواد اولیه که اغلب آهن، چوب، مفرغ و … بوده اند و انجام یکسری عملیات فیزیکی روی آنها برای تولید محصولی خاص گفته می شده است.
صنعت به معنای امروزی و جدید آن تقریباً از اواخر دوران قاجاریه و با حضور قدرت های صنعتی جهان مثل بریتانیا، آلمان و فرانسه در ایران آغاز بکار نمود. به همین دلیل زیربنای ساختار صنعتی ایران را می توان وابسته به صنایع اروپایی دانست. همان طور که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم، کارخانجات و صنایع ایران شباهت زیادی به صنایع اروپایی به ویژه آلمان و انگلستان دارند.
روند مدیریت بخش صنعت در جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم به طور کامل دگرگون شد و سیستم های مهندسی نگهداری و تعمیر (نت) نیز از همان زمان به مرور وارد بخش تولید شد. هدف اصلی این قسمت به حداقل رساندن زمان تلف شده در محیط کاری و به حداکثر رساندن بازده تولید می باشد. مخترع اصلی این روش آمریکائیها می باشند که در دهه پنجاه میلادی روشهای مهندس نگهداری و تعمیر موسوم به PM را به وجود آوردند که در قسمت های بعدی به جزئیات آن می پردازیم. اما این پروژه سعی دارد به روش مهندسی نگهداری و تعمیر (نت) بهرهور فراگیر (TPM: Total Productive Maintenance) که محصول زحمت و تلاش مهندسین ژاپنی است بپردازد. دلیل اصلی انتخاب این موضوع را می توان اهمیت زیاد آن برای صنعت ایران دانست. TPM در حقیقت یک سیستم روان، ساده، کارآمد و از همه مهمتر ارزان قیمت می باشد که خصلت های آن با فرهنگ و سنت ایرانی تطابق زیادی دارد و می تواند برای صنعت کشور مفید فایده باشد. همان طور که می دانیم مشکل اصلی صنعت ایران در حال حاضر نبود یک سیستم مدیریتی قدرتمند و کارا می باشد که اعمال TPM می تواند راه حل خوبی مخصوصاً برای کارخانجات و کارگاههای نه چندان بزرگ کشور باشد.
2-1 تعریف سیستم
2-2 تروتکنولوژی
2-3 اهداف مدیریت فنی
2-4 جایگاه امور مدیریت فنی در صنایع
3-1 علل وجود نارسائی در امور نگهداری و تعمیرات در کارخانجات ایران
8-5 نقش ها و مسئولیت های مشخص در یک سیستم TPM
8-5-1 وظایف اصلی کاربران (Operators) در خط تولید:
8-5-2 وظایف بخش نگهداری و تعمیر TPM
5-1 کلیات
6-2 تاریخچه TPM
TPM و آینده نگهداری و تعمیرات
TPM چگونه عمل می نماید؟ (عملکرد TPM)
6-3 ارتباط بین TPM، تروتکنولوژی و پشتیبانهای فنی
TPM به عنوان یک سیاست اصولی در کارخانه
6-5 تهیه برنامه کلان TPM
6-6 ساختار پیشرفت و تکامل TPM
6-7 آموزشهای ابتدایی TPM
7-2 تحلیل P-M و ضایعات مزمن
نیاز به مهارتها
قضاوت
مهارت در جلوگیری از بروز اشکال
نیاز به آموزش مهارتها
چهار مرحله توسعه مهارتها
اهمیت برخورداری از مهارت
ساماندهی در آموزش مهارتهای لازم
آموزش و تجربه و کارآموزی را ضمن تکرار مستمر آن
چرخه را تکرار کنید، مهندسی نگهداری TPM پایان ندارد
9-9-2 کاربری سودمند و واقعی (APU):
10-2 مسئولیتهای کارگران خط تولید و کارکنان بخش نت
10-4 پیاده سازی برنامه های آموزشی و کارورزی
10-5 آموزش امور نت به کارگران خط تولید (اپراتورها)
10-6 سایر دوره های آموزشی مربوطه
10-7 اهمیت آموزش در محل کار (در درون شرکت)
11-1 ترکیب فعالیت های گروههای کوچک با سازمان
11-2 مقایسه گروههای QC و ZD
11-4 ترویج و توسعه فعالیت های گروههای کوچک
12-2 اندازه گیری اثر بخشی تجهیزات
12-4 اندازه گیری کارآیی (راندمان) فعالیت های نت
12-6 جمع بندی
پیوست A
پیوست B
ارائه تقاضا برای دریافت جایزه PM
زیانهای ناشی از عدم وجود سیستم های مناسب نت در کارخانجات ایران
4-5 هزینه های مورد نظر و روند تغییرات آنها
7-1-2 ضایعات آماده سازی و تنظیم
7-1-3 ضایعات حرکت بدون تولید یا توقفات جزئی و کوتاه مدت
7-1-4 ضایعات کاهش سرعت
7-1-5 ضایعات کیفیت و دوباره کاری
7-1-6 ضایعات آغاز تولید
7-3 افزایش سطح مهارتها از طریق TPM
مهارت پیش بینی شرایط آینده
7-3-1 اهداف تحلیل مهارتها
8-2 مارپیچ مرگ یک سیستم:
8-3 TPM در مقابل روشهای قدیمی:
9-9-1 MTTR و MTBF
9-9-2-1 محاسبه APU:
مثالی برای محاسبه APU:
10-2-1 چهار وظیفه اصلی اپراتور
وظایف بهینه کارکنان بخش نت
10-3-1 اهداف، برنامه ها
10-3-2 درس اول: پیچ و مهره ها
10-3-3 درس 2: خارها و یاتاقانها
10-3-4 درس 3: انتقال نیرو (چرخ دنده ها، تسمه پروانه ها و چرخ زنجیرها)
10-3-5 درس 4. هیدرولیک، نیوماتیک و کاسه نمدها
10-6- 1 آموزش مدرسین
10-6-2 دوره روشهای نت
10-6-3 دوره آموزش سیم کشی برقی و ابزار دقیق
10-6-4 بررسی شرایط فنی ماشین ها
11-2-2 تفاوت در اهداف
11-2-3 گروههای کوچک TPM ، متکی بر مدل ZD
11-3 مدیریت بر گروههای TPM
11-3-1 اهداف گروهها با اهداف کلی شرکت تطابق دارند
11-3-2 انگیزه و روحیه برتر= سودمندی بیشتر
11-4-1 کارگران بازیکنان نقش اصلی هستند
11-4-2 نقش مدیران در ترویج و توسعه گروهها
11-4-6 ایجاد یک فضا و محیط کار مناسب و مطلوب
11-4-7 ارزیابی پیشرفت گروههای کوچک
12-2-1 اثر بخشی کلی تجهیزات
12-2-2 قابلیت دسترسی (نسبت بهره برداری)
12-2-3 نسبت کارآیی
12-2-4 نسبت کیفیت
12-2-5 زمان واحد آماده سازی
12-3 شاخص های قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر (تعمیر پذیری)
12-3-2 شاخص های قابلیت تعمیر (تعمیر پذیری)
جایزه PM برای کارخانجات موفق در TPM
شاخص های اهدای جایزه PM
شامل 253 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه نگهداری بهره ور فراگیر (TPM)