تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی :: مقاله در راهکار مدیریتhttp://www.mgtsolution.com/olib/472159510.aspx
تعامل برنامه ریزی ریزی آموزشی آموزشی درسی درسی و طراحی طراحی مقاله در راهکار راهکار مدیریت مدیریت مقالات مرتبط با مهندسی مهندسی صنایع صنایع Articles Article
راهکار مدیریت مهندسی صنایع نقشه سایت
تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی
نوع مطلب : مقاله
شماره سریال : 472159510
تعداد بازدید : 1746 تاریخ بهروزرسانی : 19/06/1384
تاریخ انتشار : 19/06/1384
تاریخ ایجاد : 19/06/1384
عنوان مقاله تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی
نویسنده شاهجهانی، مرضیه
زبان فارسی
منبع روزنامه همشهری، دوشنبه 16 خرداد 1384، سال سیزدهم، شماره 3715 ، صفحه 11.
کلیدواژه برنامهریزی آموزشی؛ برنامهریزی درسی؛ طراحی آموزشی
وضعیت [تمام متن]
تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی
نویسنده : شاهجهانی، مرضیه
منبع : روزنامه همشهری، دوشنبه 16 خرداد 1384، سال سیزدهم، شماره 3715 ، صفحه 11.
کلیدواژه : برنامهریزی آموزشی؛ برنامهریزی درسی؛ طراحی آموزشی
--------------------------------------------------------------------------------
برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی از مفاهیم عمده در ادبیات آموزشی است. آنچه در پی میآید مروری دوباره برتعاریف این سه مفهوم و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر است.
از آنجا که برنامهریزی، راه و روشی برای هدایت منظم فعالیتهای انسانی برای اهداف و مقاصد مشخصی است و به تعبیری دیگر نقشه راه برای رسیدن به مقصود و جهتگیری منطقی برای فعالیتهاست منطقاًَ لازم است از نیازها و انتظارات، شرایط و امکانات، منابع و تجهیزات و همچنین موانع و محدودیتها اطلاعات جامع و دقیقی جمعآوری کنیم و برای تحقق اهداف مورد نظر، مناسبترین و مؤثرترین راهبردها را پیشبینی و توصیه نماییم.
برنامهریزی آموزشی که طبعاً به برنامهریزی در حیطه آموزش و پرورش میپردازد، موضوعات اساسی چون هدفهای غایی و کلی با توجه به فلسفه آموزش و پرورش، نیازها، امکانات، منابع و محدودیتها و موانع و همچنین راهبردهای لازم برای رفع نیازها را دارد. تعریف یونسکو از برنامهریزی آموزشی، عبارت از برداشت علمی و منطقی برای حل مسائل آموزشی است. از این تعریف نتیجه میگیریم که برنامهریزی آموزشی، فرایندی است مستمر که به صورت مجموعهای متشکل و کلی، مجموعه خواستهها و انتظارات و مسائل آموزش و پرورش یک کشور را براساس تدبیری راهبردی و عملی هدایت میکند. درونداد این فرایند، شامل کلیه نیازها اعم از نیاز فردی و اجتماعی، اولویتها، اهداف و مقاصد براساس سیاستها و خط مشیهای مورد نظر، امکانات لازم اعم از مالی و مادی و انسانی، اطلاعات و دانش کمکدهنده وسایل و ابزارهای لازم برای تحقق هدفهاست.
دانلود تعامل برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی