فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:15-17
مقدمه:
بین استراتژی کل شرکت و استراتژی بازاریابی ، وجوه مشترک فراوانی وجود دارد. بازاریابی به نیازهای مصرف کننده و توانایی شرکت برای تأمین این نیازها توجه دارد. همین عوامل راهنمای رسالت و اهداف وجودی شرکت هستند.قسمت اعظم برنامه ریزی استراتژیک شرکت با متغیر های بازاریابی نظیر سهم بازار، توسعه بازار و رشد سر و کار دارد. و اغلب متمایز کردن برنامه استراتژیک از برنامه ریزی بازاریابی دشوار می باشد. در واقع در بعضی از شرکت ها برنامه ریزی استراتژیک همان برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی است.
بازار یابی با صور مختلف ، نقش بارزی در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ایفا می کند. اولا بازاریابی یک فلسفه هدایت گر را ارائه می کند این فلسفه را خط مشی شرکت باید حول محور تامین نیاز گروه های مصرف کننده دور بزند، ثانیا بازاریابی از طریق همکاری برای شناسایی فرصت های طلایی بازار و ارزیابی توانایی بالقوه شرکت برای بهره برداری از این شرکت ها و منابع مورد نیاز برنامه ریزان استراتژیک بازاریابی را فراهم می آورد و بالاخره در محدوده هر واحد فعالیت بازاریابی خط مشی های لازم برای نیل به اهداف واحد ها طراحی می کند.
نقش بازاریابی در برنامه ریزی استراتژیک