
نام محصول : پاورپوینت تدوین استراتژیهای مدیریت دانش
فرمت : PPT
تعداد اسلاید : 87
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
چرا تدوین استراتژی مدیریت دانش ؟
توانایی یک سازمان در یادگیری و تبدیل سریع یادگیری به اقدام ، نهایت مزیت رقابتی برای یک سازمان است .
باز تعریف دانش
دانش،
مهمترین نوع سرمایه های معنوی سازمان که اولین منبع استراتژیک سازمانهای یاد گیرنده در عصر دانش است .
مدیریت استراتژیک دانش
به کار گیری مفاهیم مدیریت استراتژیک در مدیریت دانش
مجموعه ای از فرایندها برای فهم و به کارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمانها
برنامه ریزی استراتژیک مدیریت دانش
برنامه ریزی استراتژیک مدیریت دانش فرآیند ایجاد یک چشم انداز از دانش سازمانی ، ایجاد استراتژی مدیریت دانش ، طراحی معماری مدیریت دانش و سازماندهی یک سری از فرآیندها ،فعالیتها و منابع برای پیاده سازی آنها است .
مدیریت دانش و مزیت استراتژیک
مدیریت دانش نباید به وجود آید، مگر اینکه منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان شود.
سوال
به نظر شما مدیریت دانش چگونه می تواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند ؟
سوال
آیا سازمان شما از وضعیت دانش خود آگاه است ؟
آیا سازمان شما رقبای خود در کسب و کار را می شناسد؟
آیا سازمان شما از وضعیت دانشی سازمانهای رقیب آگاه است ؟
آیا سازمان شما می تواند با استفاده از این مدل جایگاه دانشی خود در بین رقبا را متوجه شود؟
استراتژی سیستم محور(System Oriented)مدیریت دانش
سازمانهایی که از استراتژی سیستم محور مدیریت دانش استفاده میکنند، تأکید بیشتری بر کدگذاری و استفاده دوباره از دانش -به ویژه از نوع آشکار آن- را دارند.
در این استراتژی معمولا دانش آشکار بهتر تقسیم میشود و نیز میتوان از استفاده دوباره اطلاعات کدگذاری شده، به سطح مناسبتری از دانش دست یافت. این استراتژی تحت عنوان استراتژی کد گذاریCodification نیز شناخته شده است .
استراتژی کدگذاری
این استراتژی قادر است از طریق استفاده مجدد از دانش کدگذاری شده ابزارهایی غالبا مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی ارائه دهد که ضمن داشتن "اعتبار" از کیفیت و سرعت بالایی برخوردار می باشد.
استراتژی انسانمحور(Human Oriented)مدیریت دانش
تأکید استراتژی انسان محور، بر پایه تقسیم دانشهای ضمنی است. در این روش، اطلاعات از راه شبکههای فردی غیررسمی بر پایه دانشهای فردی توزیع میشود و تمرکزآن بر مدیریت دانش با رویکرد منابع انسانی و توجه خاص به تجربیات افراد است .
این استراتژی نیز با نامهای استراتژی شخصی سازیPersonalization یا استراتژی های مبتنی بر اجتماعی نمودن نیز شناخته شده است .
استراتژی شخصی سازی
این استراتژی قادر است با ردو بدل کردن تجربیات افراد بین یکدیگر پیشنهادات و راه حلهای خلاقانه ای که مورد تجزیه و تحلیل خبرگان قرار گرفته اند و منجر به ایجاد دانش جدید می شوند، ارائه دهد.
استراتژی متوازن در برابر تمرکز
استراتژی تمرکز:توجه ویژه به یک نوع استراتژی پایه ای
استراتژی متوازن :توجه همزمان و یکسان به هر دو استراتژی شخصی سازی و کد گذاری و ابزارها و روشهای آنها
استراتژی پویای مدیریت دانش (Dynamic)
استراتژی پویای مدیریت دانش از دانش سازمانی و ماهیت پویای آن تاثیر می گیرد.
سازمانهایی که از روش پویا استفاده میکنند، به هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار و فرآیندهای خلق و انتشار آن، توجه ویژه دارند.
استراتژی پویا همزمان هر دو نوع استراتژی انسان گرا و سیستم گرا را در بر می گیرد و هدف نهایی از چنین استراتژی نگاه داشتن سازمان در نوعی تعادل از هر دو نوع دانش آشکار و ضمنی است .
تدوین استراتژیهای مدیریت دانش PPT