بارنامه دریایی به عنوان یکی از مهمترین اسناد مورد استفاده در تجارت بین الملل همچون سایر دست آوردهای بشری بر اثر نیازمندی های قابل لمس پدید آمده و در مسیر تاریخ تکمیل شده است .
این سند با توجه به پیشینه تاریخی دارای ابعاد گوناگون و منحصر به فردی است که موجب شده است تا نظام حقوقی خاصی بر آن حاکم باشد .
نقش کلیدی بارنامه در تعیین سمت و سوی دعاوی و اختلافات بین المللی و سوءاستفاده مالکان کشتی از اصل آزرادی قراردادها از یک سو و تشتت قوانین و مقررات داخلی کشورها از سوی دیگر باعث شد تا مجامع بین المللی کنوانسیون ها و پروتکل های متعددی را برای یکسان سازی و تبیین نظام حقوقی بارنامه دریایی به تصویب رسانیده اغلب کشورها نیز با پیروی از این کنوانسیون های بین المللی اقدام به تدوین و تصویب قانون داخلی خود نمایند .
قانونگذار ایرانی نیز با توجه به عدم سابقه خاص در زمینه حمل و نقل دریایی در فقه و حقوق اسلامی قانون دریایی را بر اساس کنوانسیون لاهه در سال 1343تصویب و یکسال بعد نیز ایران را به این کنوانسیون یاد شده ملحق نمود .
پایان نامه نظام حقوقی بارنامه دریایی - در قالب ورد 140 صفحه