فرمت فایل : WORD + PDF
تعداد صفحات:38
فهرست مطالب:
مقدمه..............................................................................................................................................................7
بیان مسأله......................................................................................................................................................10
شادی در نگاه قرآن.......................................................................................................................................12
نشاط و شادی در سیره معصومان(علیهالسلام...........................................................................................13)
تعریف شادی از دیدگاه روانشناختی............................................................................................................14
ویژگی های افراد با نشاط..............................................................................................................................15
توصیه های موثر بر افزایش نشاط از دید روانشناسان................................................................................16
عوامل موثر در تعلیم و تربیت......................................................................................................................20
معلم شاد و با روحیه....................................................................................................................................21
یک شرط اساسی.........................................................................................................................................22
مدرسه شاد و با روح....................................................................................................................................22
شکوفایی خلاقیت در کلاس درس..............................................................................................................24
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس....................................................................................................25
شاداب سازی درونی و معنوی در مدارس...................................................................................................26
شاداب سازی محیط مدارس.......................................................................................................................27
شاداب سازی ظاهری در مدارس................................................................................................................27
ایجاد نشاط برای دانش آموزان...................................................................................................................30
نتیجهگیری..................................................................................................................................................32
راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی در مدارس..................................................................................33
پیشنهاد به واحدهای آموزشی...................................................................................................................36
منابع و ماخذ...............................................................................................................................................38
چکیده
در دنیای کنونی زندگی که متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است.حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شاد ی بخش در مدرسه است.زیرا اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.
برای دست یابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود.در واقع شاداب سازی مدارسرا باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد.
در مقاله حاضر ابتدا به معنای شاد بودن از دیدگاه قرآن و ائمه معصومین(ع) و روانشناسان پرداخته، سپس ازدیدگاه نظام آموزش و پرورش به این موضوع اشاره شده و در پایان راهکارها و پیشنهادات مناسب جهت ایجاد مدرسه شاد و با نشاط ارائه گردیده است
مقاله شاداب سازی مدارس باتکیه بر فرهنگ اسلامی