راههای تقویت انشا نویسی در دانش آموزان
با فرمت ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 5
مقدمه 7
تعریف انشا و هدف از تدریس آن: 9
ـ تعریف علمی انشا: 9
انشا از نظر لغوی : 9
نحوه ی آموزش انشا: 10
مراحل آموزش انشا درحالت کلی : 11
ـ مراحل آموزش انشا: 11
ـ هدفهای تدریس انشا: 12
مهارت های مورد نیاز برای نگارش انشا: 13
تجدید نظر و بازنگری متن انشا: 15
روش آموزش انشا نویسی: 16
• معیار انتخاب موضوع انشا: 17
• ا قسام انشا: 20
1) انشا توصیفی یا وصفی: 20
چه نکاتی را اید در خلاصه نویسی انشا رعایت نمود؟ 24
در تصحیح انشا باید به نکات ذیل توجه نمود: 25
راه های تقویت مهارت انشا نویسی
26
• اصول آموزش انشا : 28
• دانش آموزباید: 28
• راهکارهای اجرایی جهت نگارش و نوشتن خلاق: 28
ضعف ناشنوایان انشا نویسی
36
ارائه ی روش های کاربردی برای بهبود کیفیت آموزش انشا 40
کارگاه های نوشتن به جای انشا 40
شیوه های آموزش نگارش در آموزش ابتدایی 41
برای نوشتن فعال و راه حل آن : 43
تجزیه و تحلیل داده ها 47
راهکارهای اجرایی 48
گردآوری اطلاعات شواهد 2 49
ربه ای نو در آموزش انشا 52
جمله سازی و انشاء
55
آموزش انشا در دوره ابتدایی: 56
آموزش انشاء در دوره ابتدایی 63
مراحل اجرای روش بدیعه پردازی 69
چگونگی پرورش مهارت نوشتن انشا 74
مراحل نوشتن 76
ویژگی های انشا 76
مرحله ی پیش از نوشتن 77
چگونه باشیم؟ 77
مرحله حین نوشتن 78
مواردی که در بررسی انشای دانش آموزان باید در نظر داشته باشیم 79
معیارهای ارزشیابی انشا 79
آموزش انشا 80
راهکارهایی جهت تقویت نگارش و انشا 80
هفت گام اساسی تا انشا نویسی 82
انواع انشا 84
اصول آموزش انشا 87
توصیه هایی درباره ی آموزش انشا در پایه های مختلف تحصیلی 88
نکاتی پیرامون آموزش انشا 91
انواع موضوعات انشا 93
نوشتن انشاهای خلاق 96
هدفهای آموزش انشا 97
نکات مهم در نوشتن انشا 103
پیشنهادات 109
نتیجه گیری : 110
فهرست منابع 111
چکیده
نوشتن فرصتی برای اندیشیدن ، تجسم نمودن و به خاطر آوردن است . دیدگاه مشترک درباره ی نوشتن بدین قرار می باشد ، که نوشتن برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق نظامی از نشانه های مکتوب است . در واقع نوشتن یک آفرینش و خلاقیت تام است که در یک طرف آن خلق افکار و اندیشه ها و در طرف دیگر نظم بخشی این اندیشه ها در قالب های زبانی مورد نظر قرار دارد .
در اقدام پژوهی حاضر مشکلاتی که در نوشتن یک انشای مطلوب بر سر راه دانش آموزان کلاس دوپایه ی اول و دوم راهنمایی مدرسه شهید کشوری روستای مسگر وجود داشت شناسایی گردید سپس با توصیف وضعیتی که دانش آموزان و معلم در آن قرار داشتند و گردآوری شواهد 1 مسئله شفاف سازی شده ، با روش هایی گوناگون که با توجه به مشکلات متعدد نگارشی ، صرفی و نحوی دانش آموزان به کار گرفته شده بود تا حدود زیادی موانع برطرف و افق های جدیدی برابر چشم دانش آموزان برای نوشتن انشا باز گردید و این از بازخورد رفتار دانش آموزان و بررسی انشاهای آنان روشن گردید در نهایت یافته های زیر از این پروژه حاصل شد :
1- انجام فعالیت های گروهی باعث افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس وایجاد رقابت سالم دربین آنها می گردد .
2- به کار بردن لوازم ومواد آموزشی و استفاده ی مناسب از کتابخانه باعث عینی تر شدن مطالب وافزایش یادگیری می گردد .
3- انجام فعالیت های عملی در جریان آموزش علاوه بر تقویت رابطه ی عاطفی بین معلم ودانش آموزان کلاس را از حالت خسته کنندگی خارج کرده ،آن را ، هم برای معلم و هم برای دانش آموزان لذت بخش تر می نماید .
واژه های کلیدی : اقدام پژوهی ، انشا ، روش های نوین ، مقطع راهنمایی ، یادگیری
راههای تقویت انشا نویسی در دانش آموزان