دانلود روش تحیق بررسی نیروی انسانی ونیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی استان خوزستان با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 15
مقدمه
کتابخانهها به عنوان حافظ و اشاعه دهنده دانش بشری در طول تاریخ همواره دستخوش تغییر و تحول بودهاند. آینده کتابخانهها بویژه کتابخانههای دانشگاهی، در گرو همگامی و سازگاری با تغییرات جاری در دانشگاههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوریهای مربوط به آن است. این امر، مستلزم یادگیریهای مکرر و آموزشهای مستمر در حین کار میباشد. «چاتیما ساکنناد» آموزش در محیط کار را اینگونه تعریف کرده است: «گسترهای از مفاهیم، فرایندها و فعالیتهایی که کارکنان در محیط کار به دست میآورند. حاصل این یادگیری باید به توسعه دانش، مهارت، ارزشها، رفتارها و فعالیتهای کارمند در محیط کار بینجامد. قبل از اینکه درباره آنچه باید یاد گرفته شود بحث کنیم، باید بدانیم به چه مهارتهایی نیاز است و چه کسانی به این مهارتها نیاز دارند و چه کسانی باید این مهارتها را بیاموزند؟ این تحقیق در همین راستا و در سراسر کتابخانههای دانشگاهی خوزستان انجام شده است.
سؤالهای پژوهش
- کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان از نظر جنسیت، سن، سابقه کار، تجربه کاری در مدیریتها و بخشهای مختلف کتابخانه، نوع مدرک و میزان تحصیلات، چه وضعیتی دارند؟
- کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان، به لحاظ شرکت در دورههای آموزش مختلف در چه وضعیتی قرار دارند؟
- از دیدگاه کتابداران، نقش دورههای آموزشی در ارتقای مهارتها و ارتقای شغلی آنها به چه میزانی است؟
- لزوم برقراری دورههای آموزشی در بخشهای مختلف کتابخانه از دیدگاه کتابداران به چه میزانی است؟
- از دیدگاه کتابداران، نقش انجمنها و سازمانهای علمی کتابداران، در امر برقراری دورههای آموزشی به چه میزانی است؟
- از نظر کتابداران، بهتر است آموزش ضمن خدمت به چه شکلی برگزار شود؟
- مشکلات آموزش ضمن خدمت از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان چیست؟
فرضیهها
1. بین نوع و میزان تحصیلات با نیازهای آموزشی کتابداران رابطهای معنادار وجود دارد.
2. بین دورههای آموزشی طی شده و نیازهای مهارتی کتابداران رابطهای معنادار وجود دارد.
3. بین جنسیت کتابداران و نیازهای مهارتی کتابداران تفاوتی معنادار وجود دارد.
پیشینه تحقیق
مزینانی (1377) در بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی ایران، نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران دارای مدارک تحصیلی گوناگون در مقاطع مختلف را بر اساس 28 اولویت مورد پیمایش قرار داده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد از نظر کل جامعه کتابداران، نیازهای مهارتی اولویتهای اول تا پنجم عبارتند از: فناوری اطلاعات، نرمافزارهای کتابخانهای، آشنایی با مراجع تخصصی، آشنایی با بانکهای اطلاعاتی و مبانی رایانه.
فتاحی (1377: 63 ـ 49) با تأکید بر برخی از زمینههای تأثیرگذار فناوری نوین بر کار کتابخانهها و کتابداران، فناوری اطلاعات را مهمترین جنبه از فناوری جدید پیوسته و در حال تحول و پیشرفت میداند که کتابداران برای حفظ جایگاه خود، باید فعالانه با آن آشنا شوند و تأکید دارد که به موازات کاربرد فناوری نوین در کتابخانهها، دانستههای مربوط به این فناوریها را در کلاسها، همایشها و نمایشگاهها به کارکنان منتقل کنند.