شبکه جابهجا شده جهت مؤلفههای سرعت ابتدا توسط هارلو (Harlow) در متد MAC به کار رفته و سپس در سایر روشهای حل عددی توسعه یافته است. این نوع شبکه اساس کار تعدادی از رویههای عددی از جمله رویه رایج سیمپل (Simple) که توسط پتنکار ارائه گردیده است میباشد ]15[. به طور ساده در ارتباط با چگونگی ساخت شبکه جابهجا شده میتوان گفت که ابتدا یک شبکه معمولی فرض میشود و سپس بین هر دو گروه متوالی آن در جهت مؤلفههای سرعت u یک گره فرض میشود به این ترتیب یک شبکه جدید تشکیل میشود. شکل (6-2) شبکهای میباشد که معادله تجزیه شده مؤلفه u مومنتوم روی آن محاسبه میگردد به همین ترتیب با جابهجا کردن گرههای اصلی بین هر دو گروه متوالی آن درجهت مؤلفههای سرعت V شبکه جابهجا شده برای محاسبه V معادله تجزیه شده مؤلفه V مومنتوم به دست میآید. دو مزیت عمده میتوان برای شبکه جابهجا شده برشمرد که عبارتند از:
فصل اول: دیباچه
1-1- مقدمه 2
2-1-رفتار جریان روی موانع 3
4-1-تحریک لایه مرزی 5
5-1-تاریخچه مطالعات و تحقیقات انجام شده 7
7-1-هدف پروژه 11
فصل دوم: معادلات حاکم بر جریان
1-2-معادلات حاکم در جریان آرام 13
2-2-توصیف فرآیندهای سیال و سادهسازی آنها 15
3-2-مفهوم جریان آرام 17
4-2-نیروهای برشی و فشاری 18
5-2- رابطه بین اصطکاک سیال و انتقال حرارت 19
6-2-مفهوم انفصال 19
7-2-طرح QUICK 21
8-2-انفصال معادلات حاکم 26
1-8-2-انفصال جمله وابسته به زمان 27
2-8-2- انفصال جملات جابهجایی 28
3-8-2-انفصال جملات پخش 30
4-8-2-ضرایب جبری معادله انفصال 30
9-2-شبکه جابهجا شده 33
10-2-الگوریتم سیمپل 35
فصل سوم: اجرای برنامه توسط نرمافزار Fluent
1-3- مقدمه 41
2-3-تولیدهندسه مسئله درنرم افزارGambit)) 41
اجرای برنامهFluent) )
فصل چهارم: بررسی عملکرد برنامه و نتایج
4- مقدمه 57
1-4- بررسی نتایج حاصل از هندسه اول 58
1-1-4- بررسی توزیع عدد ناسلت موضعی در سطوح مختلف مانع مربعی 58
2-1-4- بررسی تغییرات عدد ناسلت متوسط با افزایش عدد رنولدز روی سطوح مختلف مانع 63
3-1-4- بررسی متوسط عدد ناسلت روی کل سطح مانع مربعی 64
2-4- بررسی نتایج حاصله از هندسه دوم 65
1-2-4- بررسی کانتورهای جریان 65
2-2-4- تأثیر فاصله مانع از دیواره کانال بر عدد ناسلت 73
3-2-4- تأثیر افزایش عدد رینولدز بر ناسلت میانگین 77
4-2-4- تأثیر مانع مربعی بر ضریب اصطکاک 79
3-4- بررسی نتایج حاصله از هندسه سوم 86
1-3-4- بررسی تغییرات عدد ناسلت بر افزایش عدد رینولدز در نسبتهای متغیر 87
2-3-4- بررسی تغییرات عدد ناسلت متوسط بر حسب تغییر فاصله بین دو مانع 88
3-3-4- مقایسه ضریب درگ و برا برای موانع مربعی 89
4-3-4- تأثیر افزایش فاصله موانع بر ضریب درگ 90
4-4- جمعبندی و نتایج 94
5-4- پیشنهادات و کار های آینده 95
6-4- فهرست مراجع
شامل 84 صفحه فایل word