سیستم تعلیق زانتیا
وظیفه سیستم تعلیق خودرو:
جلوگیری از انتقال تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو به منظور راحتی سرنشین خودرو و رانندگی مطمئن. همچنین پایداری بیشتر خودرو در تماس باقی ماندن چرخها با سطح جاده.
گوی هیدروپنوماتیکی:
یکی از اجزای سیستم تعلیق زانتیا گوی هیدرو پنوماتیکی می باشد که جایگزین کمک فنر شده و بر پایه یک گاز (نیتروژن ، که به دلیل تراکم پذیری مانند فنر عمل می کند) و یک مایع عمل می کند
که مایع آن روغن سبز رنگ LHM (Liquide Hydraulique Mineral) ، مایع هیدرولیک معدنی، میباشد و نباید به هیچ عنوان با روغنهای دیگر مخلوط شود زیرا به آبندی سیستم آسیب می رساند. LHM به مواد از جنس لاستیک معمولی آسیب می رساند بنابراین تجهیزات آن از جنس مخصوصی بوده و روی آن ها نواری سبز رنگ وحود دارد.
داخل گوی دیافراگمی از جنس لاستیک مصنوعی وجود دارد که گاز را از مایع جدا می کند. و گوی به وسیله پیستون و سیلندری به چرخ متصل می شود. وقتی بار بر روی خودرو گذاشته شود گاز متراکم و حجم آن کاهش می یابد و یا انبساط سیستم به وضعیت اولیه خود باز می گردد.
برای ثابت باقی ماندن ارتفاع پس از بارگذاری خودرو، باید مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم تزریق کنیم که این عمل را قسمت HEIGHT CORRECTOR (تنظیم کننده ارتفاع) که یکی در جلو و یکی در عقب خودرو موجود است با اجازه ورود و خروج روغن از گوی انجام می دهد.
اگر خودرو در ارتفاع صحیح خود باشد هیچ روغنی به سیستم وارد نمی شود و اگر از حالت تعدیل خارج شود اهرم متصل به دستگاه تنظیم کنده ارتفاع سوپاپ آن را حرکت داده و اجازه بازگشت روغن را از گوی میدهد یا عکس آن.
برای نرم وصل کردن آن یک مکانیزم تاخیر دهنده نیز در سیستم وجود دارد که از عکس العمل سریع سیستم جلوگیری می کند.
داخل خودرو اهرمی برای تنظیم ارتفاع مثلا در جاده های ناهموار وجود دارد که حر بالای آن برای تعویض چرخ و حد پایین آن برای انجام تعمیرات سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.
تعداد صفحات: 7