تحقیق حاضر با عنوان "بررسی نقش رسانههای جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان " سعی دارد، تاثیرات مثبت وپیامدهای منفی وابستگی کودکان به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهد. در راستای رسیدن به هدف مذکور ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش رسانههای گروهی و به خصوص تلویزیون مطرح شده، سپس انواع کارکردهای تلویزیون، وظایف رسانه به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.در فصل دوم تحقیق مقدارزمانی که کودکان در شرایط مختلف سنی صرف تماشای تلویزیون میکنند،آغاز سن تماشای تلویزیون، دلایل تماشای تلویزیون توسط کودکان و انتظاراتی که کودکان و والدین آنها از تلویزیون دارند مورد بررسی قرار میگیرد. لازم به ذکر است آمار و ارقام مربوط به این فصل از تحقیق، در مورد جامعه آمریکا و بر اساس اطلاعات کتاب " تلویزیون در زندگی کودکان ما نوشته ویلبر شرام و دیگران، ترجمه محمود حقیقت کاشانی میباشد. امید است با عنایتی که مسئولین تعلیم وتربیت ایران اسلامی به الگو گیری کودکان این مرز و بوم از رسانههای گروهی و به ویژه رسانههای تصویری دارند، زمینه انجام این چنین پژوهشهای گسترده ای در سیستم آموزش و پرورش کشور مانیز فراهم گردد که این مهم حمایت همه جانبه مسئولین امر را میطلبد.
فهرست عناوین این پایان نامه 184 صفحه ای عبارتند از :
- پیشگفتار
- مقدمه
فصل اول : مبانی نظری تحقیق
- بیان مساله واهمیت موضوع تحقیق
- اهداف تحقیق
- فرضیات تحقیق
- روش تحقیق
فصل دوم: رسانه چیست و چه تواناییهایی دارد؟
- ارتباط جمعی- تاریخچه رسانههای جمعی
- کارکرد رسانههای جمعی
- وظیفه رسانه چیست؟
- قدرت تأثیر رسانههای جمعی
فصل سوم: جهان جدید تلویزیون
- یک کودک چه وقت استفاده از تلویزیون را شروع میکند؟
- کودک چه مقدار وقت صرف تلویزیون میکند؟
- چه کسانی بیننده پروپا قرص هستند؟
- توضیحی درباره سایر رسانهها
- استفاده کودکان از رسانهها در سنین مختلف
- کودکان چه چیزهایی را میبینند؟
- برخی معیارهای پیش بینی سلیقه کودکان در مورد تلویزیون
- کودکان درباره تلویزیون چگونه فکر میکنند؟
- وجهه تلویزیون
- آیا تلویزیون در نظر کودکان شگفت انگیز است؟
- بچهها دوست دارند شاهد چه تغییراتی در تلویزیون باشند ؟
- والدین دوست دارند شاهد چه تغییراتی باشند ؟
- چرا کودک از تلویزیون استفاده میکند؟
- عملکرد تلویزیون
- چرا ما دارای رسانههای جمعی هستیم ؟
- نیازهای ویژه کودکان که تلویزیون آنها را برآورده میکند ، کدامند ؟
- محتوای خیال
- محتوای واقعیت
- تلویزیون به عنوان خیال
- آیا تلویزیون مانعی بر سرا راه مسائل زندگی است؟
- تلویزیون به عنوان واقعیت
- دو جهان
- اهمیت خیال
فصل چهارم: یادگیری از تلویزیون
- چگونگی یادگیری از تلویزیون
- موارد یادگیری اتفاقی
- میزان هوش و رفتار کودک در ارتباط با برنامههای تلویزیون
- چه آموزشی را باید انتظار داشته باشیم؟
- تلویزیون در مدرسه
- چگونگی اکتساب در کودکان
- مقایسه
فصل پنجم: تاثیرات جسمی و روانی تلویزیون بر کودکان
- الگوی تأثیر- رسانه
- تلویزیون به کودکان چه میدهد؟
- الگوی تأثیر- کودک
- الگوی تأثیر- تعامل
- دیگر ویژگیهای تعامل
- اثرات فیزیکی تلویزیون بر کودکان
- آیا تلویزیون بر بینایی کودکان اثر بدی دارد؟
- آیا تلویزیون کودکان را خواب آلود و خسته به مدرسه میفرستد؟
- اثرات عاطفی تلویزیون برکودکان
- اثرات شناختی تلویزیون بر کودکان
- آیا تلویزیون حاوی تصویر غیر دقیقی از زندگی بزرگسالان است؟
- آیا تلویزیون موجب بزرگسالی زود رس میشود ؟
- اثرات رفتاری
- آیا تلویزیون کودکان را منفعل میکند؟
- آیا خشونت ارائه شده در تلویزیون، آموزش خشونت میدهد؟
- نتیجه گیری
- پیامدهای منفی تلویزیون
فصل ششم: اینترنت رسانه جدید قرن بیستم
- اینترنت چیست؟
- فواید اینترنت برای کودکان
- خطرات اینترنت
- سودجویان از اینترنت برای به دام انداختن کودکان استفاده میکنند
- مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت
- ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیتهای غیر واقعی
- تهاجم به حریم خصوصی
- چگونگی اجتناب و کاهش خطراتی که کودکان در ایترنت با آن مواجهند
- نتیجه گیری و آزمون فرضیات
- منابع مآخذ