نام محصول: پروپوزال طراحی رله دیفرانسیل برای ترانسفورماتور قدرت با استفاده از تبدیل موجک
فرمت : word
تعداد صفحات : 14
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
رشته : مهندسی برق
تعداد رفرنس : 22
بیان مسئله :
در این پروژه الگوریتم جدید حفاظتی برای حفاظت دیفرانسیل ترانسفورماتورهای قدرت با استفاده از تبدیل موجک ارائه میشود. رله های دیفرانسیلی ترانسفورماتور قدرت از مهمترین بخش شبکه های برق میباشد. پدیدههای گذرا ترانسفورماتور قدرت شامل خطاهای داخلی، خطاهای خارجی و جریان هجومی میباشند. خطاهای داخلی ترانسفورماتور مربوط به یکی از اجزای ترانسفورماتور قدرت میباشد که از مهمترین این خطاها، میتوان خطای دور به زمین دور، دور به دور و سیمپیچ به سیمپیچ اشاره کرد. خطاهای خارجی ترانسفورماتور مربوط به ترانسفورماتور قدرت نمیباشد و به شبکه و بار بستگی دارد از خطاهای خارجی میتوان اضافه بار، اتصال کوتاه، اضافه ولتاژ اشاره کرد. جریان هجومی مغناطیسی شوندگی نیز به علت غیرخطی بودن هسته ترانسفورماتور در لحظه برقدار کردن ترانسفورماتور رخ میدهد. رله دیفرانسیل یک رله واحد میباشد. این رله فقط باید در شرایط وقوع خطاهای داخلی عملکرد داشته باشد و نباید در شرایط خطاهای خارجی و جریان هجوم شوندگی عملکرد داشته باشد. در رلههای استاندارد موجود خطاهای داخلی از جریان هجومی مغناطیسی به کمک هارمونیک مرتبه دوم متمایز میشود. یکی از مهمترین ویژگی رله دیفرانسیل سرعت بالا در حین وقوع پدیده های گذرا میباشد که رلههای دیفرانسیل هارمونیکی سرعت بالایی ندارد. در این تحقیق برای تمایز بین خطاهای داخلی جریان هجوم مغناطیس شوندگی از تبدیل موجک گسسته استفاده میشود و تا جای ممکن سعی میشود که معیارهای تعریف شده در سطح اول باشند تا رله هوشمند مناسب طراحی شود. از طرفی علاوه بر خطاهای داخلی و جریان هجوم مغناطیس کنندگی، خطاهای خارجی نیز در الگوریتم پیشنهادی در نظر گرفته میشود. با توجه به اینکه معیارها در سطح اول تعریف میشوند این رله از نظر ویژگی دقت ،سرعت و بار محاسباتی بسیار مناسب میباشد. با توجه به اینکه ترانسفورماتورهای قدرت از مهمترین اجزای هر شبکه بشمار میآیند حفاظت آنها بخش مهمی میباشد که باید به طور دقیق خطاهای ترانسفورماتور قدرت شناسایی شوند و از یکدیگر متمایز شوند. بنابراین شناسایی و تمایز پدیده های گذرا ترانسفورماتورهای قدرت امر ضروری میباشد و در این تحقیق انجام میشود.
ترانسفورماتورهای قدرت با اتصال نواحی مختلف با سطوح ولتاژ متفاوت نقش بسیار مهمی را در سیستمهای قدرت بازی میکنند. اکنون بیشترین توجه در سیستمهای قدرت، بالابردن پایداری و قابلیت اعتماد سیستمهای قدرت میباشد. اگر چه سیستمهای حفاظتی بهطور ایدهآل تمام خطاها و شرایط عملکرد نامطلوب سیستم قدرت را رفع نمیکنند، اما عملکرد سیستم حفاظتی روی قابلیت اعتماد و پایداری سیستمهای قدرت تاثیر زیادی دارد. مولفه کلیدی در حفاظت، رلههای حفاظتی هستند که کارکرد آنها، عملکرد در شرایط غیرنرمال سیستم قدرت است. حفاظت ترانسفورماتور قدرت بهعنوان جزء مهمی از سیستم قدرت یکی از دغدغههای اصلی مهندسین حفاظت بوده است. با توجه به اینکه ترانسفورماتور قدرت از مهمترین اجزای شبکه انتقال و توزیع بهشمار میرود، مشخصات و ویژگیهای خاص خود را دارد. برای تامین حفاظت مناسب و موثر، این ویژگیها باید بهدقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند. همچنین انتخاب یک حفاظت مناسب برای ترانسفورماتور قدرت به ملاحظات اقتصادی نیز بستگی دارد، اگرچه این عامل برای ترانسفورماتورهای قدرت از اهمیت یکسان برخوردار نیست. در یک شبکه انتقال و توزیع، ترانسفورماتورهای قدرت با توان نامی از چند کیلوولت آمپر تا چند صد مگاولت آمپر ممکن است وجود داشته باشند. برای ترانسفورماتورها با قدرت کم، سادهترین و ارزانترین طرح حفاظت مثلا یک کلید فیوز ممکن است بکار گرفته شود، در حالیکه برای ترانسفورماتورهای با قدرت بسیار زیاد بهترین طرحهای حفاظتی را باید در نظر گرفت. خطاهای ترانسفورماتور به طور معمول بر حسب محل خطا به دو دسته خطاهای داخلی و خطاهای خارجی تقسیمبندی میشوند. خطاهای داخلی به آن دسته از خطاها گفته میشوند که به یکی از اجزای تشکیل دهنده ترانسفورماتور مربوط شوند. این خطاها، خطاهای سیمپیچ، خطاهای هسته، خطاهای محفظه فلزی، خطاهای سیستم خنککننده و خطاهای مکانیزم تغییر دهنده انشعاب میباشند. همه ترانسفورماتورها در یک شبکه قدرت قرار دارند، خطاهائی که در شبکه رخ میدهند و ترانسفورماتور را از شرایط کار عادی خارج میکنند، خطاهای خارجی ترانسفورماتور به شمار میآیند. مهمترین این خطاها، اضافه جریان، اضافه بار، اضافه ولتاژ و کاهش یا افزایش فرکانس میباشند. همچنین مسئله بزرگ در حفاظت ترانسفورماتور، جریان هجوم مغناطیسکنندگی است که در طول کلیدزنی در ترانسفورماتور قدرت ایجاد میشود. طرح حفاظت دیفرانسیلی برای ترانسفورماتور طرحی عمومی و جامع است که جریان خطا را تشخیص داده و عمل میکند. حفاظت دیفرانسیل باید در شرایط وقوع خطاهای داخلی عملکرد داشته باشد و در شرایط وقوع خطاهای خارجی و جریان هجومی عملکرد نداشته باشد که در این پروژه الگوریتم حفاظتی جدیدی برای تمایز بین این پدیده ها ارائه خواهد شد.